۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۴۳۹۰۱۷
حجت الاسلام والمسلمین قریشی مطرح کرد؛

ضرورت حفظ اخلاقیات در کنار انجام واجبات

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه در حال حاضر در برخی خانواده ها به خانم ها ظلم می کنند، گفت: بر اساس فرمایش خداوند در قرآن کریم، خانم ها و آقایان در موضوع ارث تفاوتی ندارند هر چند در میزان بهره مندی آن فرقی وجود داشته باشد که آن هم مشخص و معین است.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب چهارشنبه در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم در مسجد امام جعفر صادق(ع) در تفسیر سوره 7 آیه نساء، گفت: پروردگار در این آیه به مسأله ارث اشاره دارد و می فرماید: «برای مردان از آنچه پدر و مادر و نزدیکانشان به جای گذارند، نصیب و بهره است و برای زنان نیز از آنچه پدر و مادر و نزدیکانشان به جای گذارند نصیب و بهره است، از آنچه اندک باشد یا بسیار، بهره ای معین و واجب.»


وی ادامه داد: آن گونه که مفسران نقل کرده و در تاریخ نیز آمده است در بین اعراب جاهلیت وقتی فردی از دنیا می رفت، اموال و ماترک آنها فقط در بین پسران تقسیم می شد و به خانم ها سهم ارث نمی دادند.


امام جمعه ارومیه گفت: حتی در برخی قبیله ها به پسرانی که می توانستند شمشیر در دست گرفته و از قوم خود دفاع کنند ارث می رسید و به افراد صغیر و یتیم چیزی نمی دادند.


حجت الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه در حال حاضر در برخی خانواده ها به خانم ها ظلم می کنند، گفت: بر اساس فرمایش خداوند در قرآن کریم، خانم ها و آقایان در موضوع ارث تفاوتی ندارند هر چند در میزان بهره مندی آن فرقی وجود داشته باشد که آن هم مشخص و معین است.


وی در ادامه تفسیر آیه 7 سوره نساء به موضوع مالکیت خانم ها بر سهم ارثشان اشاره کرد و گفت: خداوند در ادامه آیات سوره نساء این موضوع را تصریح کرده و آورده است: خانم ها همچون آقایان مالک سهم ارث خود هستند و همرانشان نمی توانند درخواست خرج آن برای امور زندگی را کنند.


نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تأکید کرد: هزینه زندگی و خرج خانم ها بر عهده آقایان است و خانم ها مختار هستند که سهم ارث را به تنهایی خرج کرده، پس انداز کنند و یا برای پدر و مادرشان احسان دهند؛ البته از نظر اخلاقی بهتر است که خانم ها با نظر همسرانشان این پول را خرج کنند.


حجت الاسلام والمسلمین قریشی در تفسیر آیه 8 سوره نساء، گفت:  این آیه توصیه و دستور اخلاقی است و از مسلمانان می خواهد در زمان تقسیم ارث اگر علاوه بر وارثان، از نزدیکان و یا فقیر و یتیمی در مراسم حضور داشت به آنها نیز میزانی به عنوان روزی بدهند و با آنها خوش رفتاری کنند.


وی با اشاره به طبقات ارث اظهار داشت: پدر و مادر و فرزندان، خواهر و برادر و در پایان نزدیکان همچون عمو، عمه، خاله و دایی به ترتیب افرادی هستند که ارث به آنها تعلق می گیرد.


رییس شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی آذربایجان غربی تصریح کرد: با وجود اینکه اگر فرد مرحوم فرزند داشته باشد به نزدیکان آن چیزی به عنوان سهم ارث تعلق نمی گیرد، ولی توصیه قرآنی است که اگر از نزدیکان و یا فقیر و یتیمی در زمان تقسیم ارث حضور داشت آنها نیز از آن ارث روزی ببرند.


حجت الاسلام والمسلمین قریشی بر اهمیت مسائل اخلاقی در دین اسلام اشاره کرد و گفت: واجبات و محرمات اساس دین اسلام است، اما مستحبات شاخه و برگ هایی است که به واجبات زینت می دهد.


وی گفت: اگر واجبات با مستحبات همراه شود، بسیار پسندیده تر و مقبول تر در نزد خداوند متعال خواهد بود، بنابراین عادت کنیم فقط به واجبات کفایت نکرده و اخلاقیات را حفظ کنیم./936/202/ب2

ارسال نظرات