۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۴۳۹۰۳۸
مدیر حوزه علمیه مازندران:

پژوهش از ارکان جدایی ناپذیر حوزه است

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که پژوهش یکی از ارکان جدایی ناپذیر حوزه در تاریخ بوده است، گفت: پژوهش همواره شاخصی مهم در توسعه و رونق بخش های مختلف هر مجموعه ای خواهد بود. 
مدیر حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در دیدار معاونان پژوهش حوزه های علمیه شمال کشور در ساری با اشاره به این که پژوهش به معنای فرآیند نظامند و علمی که در برخورد با یک مسأله، سؤال یا شبهه به حل آن بپردازد، است، افزود: به عبارتی تحقیق و پژوهش تلاش منظم برای رسیدن به حقیقت است.

 

حجت الاسلام طاهری با بیان این که امروزه یکی از کلیدی ترین مباحث در امر پژوهش جهت رسیدن به خلاقیت و نظریه پردازی بحث تولید های روش شناختی است، تصریح کرد: عدم تولیدات روش شناختی در پژوهش های حوزه های علمیه یک ضعف است که باید جبران شود.

 

استاد حوزه علمیه از پژوهش و تحقیق به عنوان علم یاد کرد و با بیان این که این علم نیازمند آموزش است، گفت: تحقیق روش، ابزار، برنامه و آموزش می خواهد و روش های تحقیق را باید به طلاب آموزش داده شود.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که پژوهش یکی از ارکان جدایی ناپذیر حوزه در تاریخ بوده است، گفت: پژوهش همواره شاخصی مهم در توسعه و رونق بخش های مختلف هر مجموعه ای خواهد بود.

 

وی حوزه های علمیه را مهم ترین مرکز تولید علوم دینی معرفی کرد و با بیان این که این مرکز مهم دینی نقش مهمی در تغذیه فکری جامعه اسلامی بر عهده دارد، بیان داشت: در گذری کوتاه بر زندگی علما و بزرگان دینی خواهیم دید روح پژوهش همواره در جریان زندگی آنها کاملاً پویا و فعال بوده است.

 

حجت الاسلام طاهری با بیان این که باید نگاه فعالیت های پژوهشی در میان طلاب تقویت شود، گفت: مسأله پژوهش باید به شیوه ای هدفمند و با ساز و کاری مشخص در مدارس علمیه دنبال شود تا به یک نتیجه مثبت ختم شود.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران تشویق طلاب در بخش پژوهش را یکی از مسائل تأثیرگذار به منظور ترغیب آنها به پژوهش دانست و گفت: باید فرهنگ پژوهش در یک طلبه به شیوه ای مناسب نهادینه شود.

 

حجت الاسلام طاهری با بیان این که حوزه علمیه در مقوله پژوهش باید قوی تر عمل کند، ادامه داد: باید راه کارهای برون رفت از وضعیت پژوهشی امروز مدارس علمیه تبیین و بررسی شود تا شاهد رونق این مسأله جدایی ناپذیر در حوزه باشیم.  

وی  با اشاره به این که خوشبختانه ظرفیت های پژوهشی بالایی در مدارس علمیه استان نهفته است که باید شناسایی شوند، خاطرنشان کرد: باید از توانمندی و ظرفیت بالای این طلاب در تقویت فعالیت های پژوهشی مدارس بهره گرفت

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که ما امروز در مدارس علمیه نیازمند شناسایی و پرورش طلاب پژوهش گر هستیم، تصریح کرد: پژوهش در مدارس علمیه باید همانند مسائل تهذیبی و آموزشی به یک فرهنگ تبدیل شود

 

حجت الاسلام طاهری با بیان این که پژوهش به عنوان یک علم نیازمند آموزش صحیح است، بیان داشت: به حتم با برنامه ریزی مناسب و هدفمند در مدارس علمیه و بهره گیری از ابزارها و ظرفیت های موجود می توان طلابی پژوهشگر در حوزه پرورش داد.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که پژوهش رکنی جدایی ناپذیر از حوزه است و باید با شیوه ای هدفمند و اثربخش تقویت شود، تصریح کرد: فعالیت های آموزشی نیز در مدارس علمیه باید با محوریت پژوهش دنبال شود.

 

وی پژوهش بنیادی، گروهی و ناظر به نیازها و مطالبات جامعه سه محور اصلی در پژوهش دانست و گفت: حوزه های علمیه باید از مطالبات جامعه نیازسنجی کنند و بر اساس آنها گروه های پژوهشی را تشکیل دهند این نوع پژوهش ها به یقین می تواند مؤثر تر واقع شود.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران خاطر نشان کرد: مدیران و معاونان مدارس علمیه طلاب را به سمت انجام فعالیت های پژوهشی ترغیب کنند اما توجه داشته باشند که هر پژوهش و تحقیقی تولید علم نیست و نباید در این امور تنها به کمیت توجه شود بلکه کیفیت آثار باید در اولویت قرار گیرد.

 

حجت الاسلام طاهری سه اصل مهم در پژوهش را متذکر شد و گفت: پژوهش باید بنیادی، گروهی و ناظر به نیازها و مطالبات جامعه باشد و حوزه های علمیه باید از مطالبات جامعه نیازسنجی کنند و بر اساس آنها گروه های پژوهشی را تشکیل دهند این نوع پژوهش ها قطعا می تواند موثر تر واقع شود.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود تقویت حوزه های علمیه را یکی از راه های مناسب برای جلوگیری از توطئه های فرهنگی دشمنان دانست و تصریح کرد: حوزه و روحانیت همواره سد محکمی در برابر شبهه افکنی و بدعت گذاری های دشمنان اسلام بوده و هستند.

 

مدیر استانی حوزه علمیه مازندران حوزه های علمیه را پیشگامان نشر فرهنگ ناب اسلامی در جامعه معرفی کرد و گفت: حوزه های علمیه با همه توان از حریم اسلام ناب دفاع و بستری را برای گسترش روزافزون این فرهنگ ناب و ارزشمند دینی فراهم می کنند./950/202/ب2

ارسال نظرات