۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۴۳۹۰۵۰
چهارم تا دهم مرداد ماه برگزار می شود؛

چهارمین دوره دانش افزایی اساتید و معاونان پژوهش استان های شمالی کشور

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران از برگزاری چهارمین دوره دانش افزایی پژوهشی معاونان واحدهای آموزشی استان های شمالی کشور در ساری خبر داد.
دوره آموزشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام زین العابدین زارع، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران امروز در نشست مشترک معاونان پژوهش حوزه های علمیه شمال کشور در ساری از برگزاری چهارمین دوره دانش افزایی پژوهشی معاونان واحدهای آموزشی استان های شمالی کشور به میزبانی مازندران خبر داد.

 

وی با بیان این که این دوره دانش افزایی به مدت یک هفته از چهارم تا دهم مرداد ماه در ساری برگزار خواهد شد، افزود: در این دوره آموزشی 60 نفر از اساتید و کارشناسان پژوهش واحدهای آموزشی سه استان گیلان، گلستان و مازندران حضور دارند.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران برنامه ریزی و مدیریت کلان بر فرآیند انجام تحقیقات درسی، پایانی، پایان نامه ها و رساله های طلاب در حوزه های علمیه استان، تثبیت طرح پنج نمره تکالیف پژوهشی طلاب سطح یک، بسترسازی جهت انجام تکالیف پژوهشی طلاب سطح دو و سه، مدیریت اطلاع رسانی اقدام طراحی و برنامه ریزی و مستندسازی دوره های مهارت آموزی و دانش افزایی ویژه معاونان و مسؤولان را از جمله برنامه های معاونت پژوهش اعلام کرد.

 

حجت الاسلام زارع ارتقای توانمندی های معاونان و مسؤولان پژوهش، توسعه و ترویج امور پژوهشی و تقویت جایگاه پژوهش در سطح مدیریت های استانی و بسترسازی جهت اجرای موفق طرح پنج نمره تکالیف پژوهشی سطح یک را از جمله اهداف این دوره پژوهشی اعلام کرد.

 

وی به سرفصل های این دوره آموزشی اشاره کرد و گفت: اصول پژوهش و روش تحقیق، مهارت نگارش مقاله علمی، فناوری و پژوهش های حوزوی، مدیریت پژوهش، آشنایی با استانداردهای مجله و کانون علمی مدارس علمیه، آشنایی با استانداردهای کتابخانه های حوزوی، روش مشاوره و راهنمایی پژوهشی و آموزش پژوهش محور را از جمله سرفصل های این دوره آموزشی اعلام کرد.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در ادامه گفت: به شرکت کنندگان در این دوره یک هفته ای نیز گواهینامه حضور در دوره اهداء خواهد شد.

 

حجت الاسلام زارع در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که برای گسترش فعالیت های پژوهشی در مدارس علمیه نیازمند فراهم کردن زیرساخت های پژوهشی هستیم، خاطرنشان کرد: نخستین مرحله در تقویت برنامه های پژوهشی آشنایی اساتید و طلاب مدارس علمیه با ساختارهای پژوهشی و مقاله نویسی است.

 

وی با تأکید براین که مسأله پژوهش از همان پایه های ابتدایی حوزه باید در قالب های مختلفی برای طلاب تبیین شود، تصریح کرد: اگر به صورت زیرساختی مسأله پژوهش برای یک طلبه تبیین و تشریح شود به حتم شاهد پرورش طلاب پژوهشگر و محقق در سطوح بالای حوزه خواهیم بود.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که متأسفانه امروز حتی طلبه های سطوح بالای حوزه نیز با اصول ابتدایی پژوهش نیز آشنایی ندارند، خاطرنشان کرد: امروز حوزه نیازمند طلابی پژوهشگر و محقق در عرصه های مختلف است.

 

حجت الاسلام زارع با تأکید بر این که باید فرهنگ پژوهش در حوزه های علمیه و در میان طلاب نهادینه شود، تصریح کرد: در کنار فراهم کردن زیرساخت های پژوهشی در مدارس علمیه نیازمند نهادینه شدن فرهنگ تحقیق و پژوهش در میان طلاب حوزه هستیم.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در گذشته علما و بزرگان دینی به مسأله تحقیق و پژوهش توجه ویژه ای داشتند، خاطرنشان کرد: بسیاری از تألیفات و آثار ارزشمندی که از بزرگان دینی ما به یادگار مانده حاصل ده ها سال تحقیق و پژوهش آن شخصیت های علمی است.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که هر روز شاهد گسترش فعالیت های حوزوی در جامعه هستیم، گفت: همین مسأله ضرورت توجه به مسائل پژوهشی از سوی طلاب حوزه را بیشتر می کند.

 

حجت الاسلام زارع تقویت روح پژوهش را حرکت در مسیر تحول در حوزه دانست و خاطرنشان کرد: اگر ما به دنبال تحول در حوزه هستیم باید زیرساخت های پژوهشی در مدارس علمیه را فراهم کنیم.

 

وی با بیان این که این مرکز مهم دینی نقش مهمی در تغذیه فکری جامعه اسلامی بر عهده دارد، بیان داشت: در گذری کوتاه بر زندگی علما و بزرگان دینی خواهیم دید روح پژوهش همواره در جریان زندگی آنها کاملاً پویا و فعال بوده است. 

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که اگر آموزش در مدارس علمیه با محور پژوهش دنبال شود به یقین شاهد پرورش طلابی مستعد و خلاق در عرصه علمی خواهیم بود، خاطرنشان کرد: نگاه به پژوهش در حوزه باید عمیق، خلاقانه و هدفمند باشد.

 

وی با بیان این که باید نگاه فعالیت های پژوهشی در میان طلاب تقویت شود، گفت: مسأله پژوهش باید به شیوه ای هدفمند و با سازوکاری مشخص در مدارس علمیه دنبال شود تا به یک نتیجه مثبت ختم شود.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران تشویق طلاب در بخش پژوهش را یکی از مسائل تأثیرگذار به منظور ترغیب آنها به پژوهش دانست و گفت: باید فرهنگ پژوهش در یک طلبه به شیوه ای مناسب نهادینه شود./950/202/ب2

ارسال نظرات