۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۴۳۹۳۹۸
کارگردان مستند لاک جیغ تا خدا در جمع فعالان عرصه عفاف و حجاب:

نگاهمان در کار فرهنگي، موضوعي نباشد/کاش برای حجاب، کاری جز ارتقای اخلاق انجام ندهیم

تفکری بافقی با تأکید بر اینکه کار فرهنگی نباید موضوعی باشد، گفت: برای ترویج حجاب، فقط راهپيمايي و همايش و گشت ارشاد جواب نمی دهد و اخلاق هم در این میان بسیار مهم است.
بافقی حجاب و عفاف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، هاشم تفکری بافقی، کارگردان جوان مستند «لاک جیغ تا خدا» در اجلاس سراسری «عفاف، عزت، عشق» در تالار ابن هیثم با اشاره به نحوه تحول نگرش خود که با دیدن مستند امام خمینی(ره) جرقه آن زده شده است تا زمان ساخت برنامه «لاک جیغ تا خدا»، گفت: هدف من ساخت برنامه ای برای حجاب و چادر نبود، حتی به سوژه های گفته بودیم نه از واژه مانتو استفاده کنند نه چادر تا سوء برداشتی ایجاد نشود.

 

وی که سابقه تحول آفرینی در اداره بسیج دانشگاه را دارد، افزود: می خواستم افرادی را که مثل خودم متحول شده اند به تصویر بکشم اما ناخودآگاه کار به سمت حجاب پیش رفت.

 

نگاهمان در کار فرهنگي، موضوعي نباشد

بافقی ادامه داد: امروز معمولا هر کس بخواهد درباره حجاب کاری بسازد، شعاري خواهد ساخت زیرا نگاهمان در کار فرهنگي، نگاه موضوعي است؛ در حالی که نباید از موضوع شروع کنيم، مانتويي ها هم مي توانند محجبه و مروج و فعال عرصه حجاب باشند.

 

وی با طرح این پرسش که چرا قدري بزرگتر نگاه نمي کنيم و برای مثال از جاانداختن کاربرد قرآن در زندگی شروع نمی کنیم؟، اظهار کرد: خود من را قرآن نجات داد؛ يک سال و هشت ماه ترجمه قرآن خواندم تا فهميدم دنيا دست کيست.

 

کاش برای حجاب، کاری جز ارتقای اخلاق انجام ندهیم
کارگردان مستند لاک جیغ تا خدا اضافه کرد: وقتی می خواستیم برای عفاف و حجاب ویژه برنامه درست کنيم، چهارتا لاک جيغي و دو نفر از مخاطبان منتقد که مي گفتند اينها دروغ است را آوردم و به آن دو منتقد گفتم تضمين مي دهم هر چه خواستيد بپرسيد من پخش مي کنم و آن ها هم به سختی باور کردند.

 

وی افزود: تا زمان آماده شدن ضبط، یکی از این ها چنان تحت تأثیر اخلاق و رفتار دختران محجبه لاک جیغ قرار گرفته بود که اشک می ریخت می گفت می خواهم مثل این ها باشم.شب بعد  در کانال تلگرام داشتند صحبت مي کرد که محجبه بودن خیلی خوب اما با وجود اطرافیانی که همراه نیستند خیلی سخت است. من به این خانم گفتند وضو بگیرد و قرآن را به نیت محجبه شدن باز کند تا خدا خودش تکلیفش را روشن کند، همین کار را کرد و این آیه آمد که خدا تویه کنندگان را دوست دارد.

 

تفکری بافقی ادامه داد: سوژه های «لاک جیغ تا خدا» از چادري ها خوششان نمي آمد چون شعارزده شده بودند و برای ترویج حجاب، فقط راهپيمايي و همايش و گشت ارشاد دیده بودند در حالی که اخلاق هم در این میان بسیار مهم است.

 

وی با بیان اینکه یکی از عوامل جذب لاک جيغي ها به حجاب، اخلاق بود و کاش براي حجاب هيج کار نکنيم فقط اخلاق را ارتقا دهیم، گفت: در کار فرهنگی همیشه نگاهمان بالا به پايين است؛ اصلا توجه  نداریم که بدحجاب ها هم ايراني و مسلمان هستند فقط گمراه شده اند. حرف کف جامعه را نمی شنویم و نمی خواهیم قبول کنیم که ما هم کم و بیش در وضعیت آن ها مقصر هستیم.

 

مسلمانی را به چادر محدود نکنیم/ چرا اجازه نمی دهیم چرخنده ها برای حجاب فیلم بسازند؟

کارگردان لاک جیغ تا خدا با اشاره به سخنرانی خانم چرخنده در اجلاس، خاطرنشان کرد: معمولا 35سال است شعار مي دهيم و راهپيمايي راه مي اندازيم؛ بحث کار خوب و تأثيرگذار که می آید فراموش مي کنيم الهام چرخنده ها هستند؛ خانم چرخنده خيلي مرد بوده و از خودگذشتگي کرده که با آن شرایط، راهش را تغییر داده است.

 

این هنرمند جوان اضافه کرد: چرا اجازه نمی دهیم به جای راهپیمایی و کارهای شعاری، چرخنده ها برای حجاب فیلم بسازند؟ چرا حجاب مانتو را قبول نداریم و هیچ يک از مسؤولان عفاف و حجاب، مانتویی نیستند؟. آنقدر در این سال های پس از انقلاب، هر چیزی را شعار داده و فقط چادر را مساوی مسلمانی دانسته ایم، اکنون هر که نتواند چادر به سر کند، احساس می کند مسلمان هم نیست.

 

هر محتوايي يک ظرف خاص مي طلبد

تفکری بافقی با بیان این جمله که «خوش به حال خانم چرخنده که رهبر معظم انقلاب برایشان یادداشت نوشتند»، خطاب به نیروهای انقلابی یادآور شد: چرخنده ها را حمايت کنيد؛ هر محتوايي يک ظرف خاص مي طلبد./202/930/ب1

ارسال نظرات