۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶
کد خبر: ۴۳۹۶۳۶

«تحلیل شعر مهاجرت افغانستان» کتاب شد

انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کتاب«تحلیل شعر مهاجرت افغانستان» به قلم «گل نساء محمدی» را منتشر کرد.
«تحلیل شعر مهاجرت افغانستان»

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، ادبیات معاصر افغانستان با پشت سر گذاشتن یک دوره انحطاط و فترت ادبی آغاز می شود. در فاصله ی سال های 1294ش تا 1357ش  این کشور دستخوش تحولات سریع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده است.

 

روی کار آمدن حکومت های دست نشانده و غالباً در پیِ توطئه و کودتا، ظلم و ستم به مردم، فساد اداری، وضع قوانین جدید، تغییر قانون اساسی، قلع و قمع دانشمندان و روشنفکران، تبعیض های زبانی، نژادی و دینی، اصلاحات شتابزده، افکار کمونیستی سردمداران حکومتی و سرانجام زیاده خواهی های مجاهدان، همگی،  دست به دست هم دادند تا بسیاری از شاعران و ادیبان افغانستان، بارهجرت بربندند.

 

بدین ترتیب، ادبیاتی خارج از مرزهای افغانستان به نام «ادبیات مقاومت»و پس از آن «ادبیات مهاجرت افغانستان»شکل گرفت.ادبیاتی که روند رو به رشدی داشت و از همان بدو تولد، به سرعت بالید و تبدیل به شاخه ای نیرومند و پربار از درخت شعر فارسی گردید.شاعران در جای جای دنیا مسکن گزیدند و هر یک در حد توان و وسع خود شروع به آفرینش هنری کردند. آفرینشی برخاسته از تجربیات راستین و عمیق در پس سالها جنگ و بی خانمانی.

 

کتاب پیش رو نیز عمدتاً به بررسی اشعار سی شاعر مهاجر افغانستان می پردازد. رویکرد این اثر، رویکردی سبک شناختی است و شعر شاعران مهاجر از سه دیدگاه محتوایی، ادبی و زبانی مورد بررسی قرار گرفته و در پی آن، نگارنده به نتایجی دست یافته است.

 

این کتاب در چهار فصل تدوین شده ست که در فصل نخست ان شاعرا مورد بررسی معرفی شده اند. در دومین فصل از کتاب نیز موضوعات مهم شعر مهاجرت افغانستان مانند ؛ عشق ، جنگ ، غربت و آوارگی و... مطرح شده است.

 

سومین فصل از این کتاب نیز به بررسی کاربردهای بدیع و بیان در شعر مهاجرت افغانستان اختصاص یافته است و در چهارمین و اخرین فصل نیز بررسی سطح  زبانی در شعر مهاجرت افغانستان که شامل ؛سطح آوایی موسیقیایی ، سطح لغوی و سطح نحوی می باشد مطرح شده است.

 

گفتنی است کتاب حاضر را انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی چاپ کرده و به  بازار کتاب فرستاده است./836/د102/ق

ارسال نظرات