۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۴۳۹۶۴۱
امیرموسوی در گفت‌وگوی اختصاصی با رسا مطرح‌کرد؛

هم‌پیالگی وهابیت و تشیع انگلیسی علیه ایران در الجزایر/ شکست پروژه ایران‌هراسی سلفی‌ها با موضع‌گیری اوقاف الجزایر

رایزن فرهنگی ایران در الجزایر با تاکید براینکه سعودی‌ها به دنبال تغییر اولویت‌های مردم الجزایر هستند، گفت: با توجه به نفرت ملت الجزایر از صهیونیست‌ها، عربستان و اسرائیل به دنبال ایجاد یک دشمن وهمی به نام ایران هستند.
امیر موسوی، رایزن فرهنگی ایران در الجزایر کمپین ضد ایرانی رسانه سعودی فعال ضد ایرانی الجزایر در کنار قاتل کودک فلسطینی فعال ضد ایرانی الجزایر در کنار قاتل کودک فلسطینی فعال ضد ایرانی الجزایر در کنار قاتل کودک فلسطینی فعال ضد ایرانی الجزایر در کنار قاتل کودک فلسطینی

 

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: در چند ماه اخیر رسانه‌های عرب‌زبان وابسته به جریان ارتجاع حمله شدیدی را علیه حضور جمهوری اسلامی ایران در الجزایر دنبال کرده اند. شبکه‌هایی مانند العربیه و الجزیره در برنامه‌ها و گزارش‌های مختلف اتهام کلیشه ای نشر تشیع از سوی ایران را طرح کرده تا موج جدیدی ایران هراسی در آفریقا را به راه بیاندازند. این اتهامات در حالی مطرح می‌شود که عربستان سعودی در سال‌های اخیر مبالغ هنگفتی را صرف همراه کردن دولتمردان آفریقایی و سلفی‌کردن مردم معتدل این قاره کرده است. امیر موسوی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در الجزایر که کارنامه بسیار درخشانی از خود در رسانه‌های جهان عرب به جا گذاشته است در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل رسا تحلیل جامعی را از تحرک محور ارتجاع عربی و رژیم صهیونیستی علیه ایران در الجزایر و آفریقا ارائه کرده است. آنچه در ادامه می‌بینید محتوای این گفت‌وگو است:


رسا:در چند ماه اخیر شاهد یک جوسازی رسانه‌ای شدید علیه شما هستیم. بفرمایید دلایل این هجمه شدید علیه حضور جمهوری اسلامی و شخص شما در الجزایر چیست؟

موسوی: اقداماتی که علیه ما صورت می‌پذیرد چند دلیل عمده دارد؛ یکی اینکه خب اینها شخص بنده را هدف قرار داده اند، نه به خاطر اقدامات ما در الجزایر بلکه به دلیل حضور گسترده من در رسانه های عربی و  اینکه من جزو منتقدان جدى صهیونیست ها و ارتجاع عرب بودم  و رسانه‌های عربی من را خوب می‌شناسند. حالا اینها نگرانند که من به چه دلیل به الجزایر آمده‌ام. فکر می‌کنند من چون  در رسانه‌ها شرایط بهتری داشتم الان با آمدن به الجزایر خودم را محدود کردم و به یک دیپلمات عادی در سفارت تبدیل شدم . این رسانه‌ها از این رو  مدام شک و تردید به عمل می‌آورند که ایران چه برنامه ای را در الجزایر دنبال می‌کند.  

اما دلیل دوم را می‌توان در عشق و علاقه بی حد و حصر مردم الجزایر به فلسطین و دشمنی فوق العاده آنها با رژیم صهیونیستی جستجو کرد. لذا دشمنان در تلاش هستند تا ذهنیت این مردم انقلابی و طرفدار مظلومان را تغییر و دشمن وهمى و خیالى را براى آنها ایجاد کنند.

 

رسا: اخيرا هم حکومت الجزایر مانع از ورود یک مربی فوتبال به این کشور به دلیل داشتن تابعیت اسرائیلی شده بود.

موسوی: بله، نمونه بهتر بازی دوستانه تیم ملی فوتبال الجزایر با تیم ملی فلسطین است. اگر آن بازی را ببینید متوجه عشق و علاقه این مردم به فلسطین می‌شوید. استادیوم نود هزاری نفری یکصدا تیم ملی فلسطین را تشویق می‌کرد و گاها علیه تیم ملی خودشان شعار می‌داد. شما ببینید این ماجرا حتی در ورزشگاه‌های خودمان هم اتفاق نیفتاده است. من خودم در استادیوم حاضر بودم، جمعیت هنگام حمله تیم ملی فلسطین یکصدا این تیم را تشویق می‌کردند و وقتی تیم ملی الجزایر حمله می‌کرد همه جمعیت تیم ملی خودشان را هو می‌کردند. واقعا جو ورزشگاه طوری بود که اشک ما جاری شد. همه هم جوان بودند. مهم تر اینکه این اتفاق در جامعه طرفداران فوتبال افتاد که یک جامعه عادی به حساب می‌آید و زیاد اهل سیاست و این ماجراها نیست.

از سوی دیگر چند ماه پیش کلیپی از یک دوربین مخفی پخش شد که در آن یک یهودی اسرائیلی در خیابان‌های الجزیره دنبال آدرس یک مکان یهودی، مانند معبد می‌گشت. وقتی بچه‌ها فهمیدند این آدم یهودی است با سنگ دنبالش می‌دویدند. این کلیپ نشان می‌داد که حتی بچه‌ها در کوچه و خیابان این نگاه را به اسرائیلی‌ها دارند. لذا یک شرایط عیجبی اینجا حاکم است. من این دو مثال را ذکر کردم تا تاکید کنم وهابی‌ها به واسطه دلارهای نفتی هجمه شدیدی را در دستور کار خود قرار داده اند تا اولویت‌های ملت الجزایر را تغییر داده و دشمنی مردم الجزایر با رژیم صهیونیستی را کم‌رنگ کنند. وهابی‌ها همچنین تلاش دارند که یک دشمن وهمی برای مردم الجزایر ایجاد کنند که طرح مسائلی مانند تشیع در الجزایر و فعالیت‌های امیر موسوی در این کشور در همین راستا است.

 

رسا: بحث کمپین اخراج شما از الجزایر چه بود؟ آیا واقعا چنین کمپینی ایجاد شده بود؟ چون پیگیری‌ها ما نشان داد این کمپین هم بیشتر شیطنت رسانه سعودی العربیه بود.

موسوی: انور مالک یک الجزایری ساکن فرانسه کسی است که عهده دار این مأموریت شده است. یک مأمور امنیتی است که بیش از دوازده سال است از الجزایر فرار کرده و از سوی قوه قضائیه این کشور تحت پیگرد قانونی است. او سابقه بسیار بدی از خود در الجزایر به جا گذاشته و به خاطر همکاری با تروریست‌ها علیه او حکم قضایی صادر شده است و اخیرا با قاتل نوجوان فلسطینی در حلب عکس گرفته و به همکاری با تکفیری های سوریه افتخار می کند. شبکه الجزیره هم با همین آدم مصاحبه کرد. یک شخص دیگری هم در این ماجرا دست داشت که او هم فردی معلوم الحال و مطرود ملت الجزایر و مورد حمايت تکفیرى ها است.

 

 

انور مالک در کنار قاتل کودک فلسطینی و عضو گروهک تروریستی نورالدین الزنکی

 

 

رسا: حالا بازتاب این هجمه‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران و شخص شما در الجزایر چگونه بود؟

موسوی: نکته مهم همین جاست که هیچ بازتابی در الجزایر نداشت. حتی دولت الجزایر و شخص آقای محمد عیسی، وزیر اوقاف این کشور دو بار به نفع بنده موضع‌ گیری کرد. آخرین بار شب اول ماه مبارک رمضان در شبکه البلاد الجزایر رسما از بنده دفاع کرد و گفت با موسوی دشمنی شخصی دارند و برای ما ثابت شده که ادعاهای آن‌ها (وهابی‌ها) نادرست است. خب ایشان خیلی خوب ما و سفارت را تایید کرد و کاملا این اتهامات را رد کرد. جدیدا موج جدیدی هم که شروع شده از سوی آقای عائض القرنی مدیریت می‌شود. او گفته از امیر موسوی و ایرانی‌ها برحذر باشید. بر مساله لعن و سب صحابه هم تکیه کرد بود که واقعا هیچ ربطی به فعالیت ما ندارد و صرفا جوسازی است. شما اگر وب‌سایت‌های الجزایر را رصد کنید متوجه می‌شوید مردم الجزایر چقدر از ما حمایت کردند. این واکنش، سطح هوشیاری مردم الجزایر را نشان می‌دهد. درحالی که علمای تکفیرى مانند القرنی و المدخلی به صورت جدی علیه ما فعالیت می‌کنند واکنش مردم الجزایر بسیار عالی است و کاملا دست رد به سینه فتنه گران زده اند. لذا من فکر می‌کنم که این جریان هیچ جایگاهی در الجزایر ندارد

 

رسا: مشخصا این اقدامات از سوی چه گروه‌ها و با چه اهدافی پیگیری می‌شود؟

موسوی: ببینید یک توطئه خیلی خطرناک الجزایر را هدف قرار داده است؛ دو گروه علیه حضور ما در الجزایر فعالیت می‌کنند و به دنبال فتنه‌گری هستند. یکی همین وهابی‌های تندروی سعودی که از سوی افرادی مانند القرنی و المدخلی و العریفی هدایت می‌شوند و به صورت مستمر و پرتلاش از طریق توئیتر و فیس بوک به مردم پیام می‌دهند. گروه دیگر جریان یاسر الحبیب (تشیع انگلیسی) است که الجزایر را در دایره اهتمام خود قرار داده و مرتب به مردم این کشور پیام می‌دهد. لذا شما این نکته را مورد توجه قرار دهید که اتاق عملیات این ماجرا یک مکان واحد است. تندروهای دو طرف شیعه و سنی علیه ما فعالیت می‌کنند. دو گروهی که بی شک از یک سرچشمه نشأت می‌گیرند.

همچنین تل‌آویو و بعضی رژیم‌های عربی مجدانه به دنبال ایجاد آشوب در الجزایر هستند. موضع گیری‌های فوق العاده سیاسی الجزایر موجب نگرانی اسرائیل و بعضی از اعراب شده است. مواضع دولت الجزایر در رابطه با سوریه، حزب الله، یمن و به صورت کلی تحولات منطقه کاملا با جمهوری اسلامی ایران همگام است. مردم الجزایر هم به شدت محب اهل بیت (ع) هستند و واقعا میتوان آنها را در زمره ملت‌های معتدل قرار داد. به هیچ وجه هم دوست ندارند که کشورشان درگیر مسائل مذهبی و طایفه ای شود.

 

جوسازی و دروغ‌پراکنی رسانه آل‌سعود علیه دیپلمات ایرانی

 

رسا: ارتجاع عرب در یک سال گذشته فعالیت‌های زیادی را علیه ایران در آفریقا انجام داده است. بخشی از این عملیات به واسطه منابع مالی عربستان صورت می‌پذیرد و بخشی دیگر با توسل به ایران هراسی و شیعه هراسی. شما پروژه عربستان در آفریقا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا آل‌سعود می‌تواند دامنه نفوذ خود را در این منطقه افزایش دهد؟

موسوی: ببینید به نظر من همه تحرکات صهیونیستی است و برخی کشورهای عربی این وسط تنها مجری پروژه‌ها هستند. یعنی صهیونیست‌ها از تحجر اعراب منطقه و پول این کشورها دارند سوء استفاده می‌کنند. در کشورهای مرتجع دو چیز وجود دارد؛ یکی تحجر و عقب افتادگی در سطح بالا و عدم وجود منطق در دیدگاه‌های دینی اینهاست. دوم؛ بحث پول وثروت زیادی و درآمدهای عظیم نفتی. شما شک نداشته باشید که طرح کاملا صهیونیستی است. ببینید اول تلاش کردند ایران را در آفریقا محدود کنند. همین قطع رابطه با سودان و شرایطی که در نیجریه به وجود آمده است، یا تحولاتی که در سنگال و موریتانی علیه جمهوری اسلامی ایران به وقوع پیوسته. از سوی دیگر فعالیت در تونس و مغرب علیه ایران. همه این موارد در راستای محدود کردن فعالیت ایران است. لذا من فکر میکنم پروژه ای درحال پیگیری است که ابتدا حضور ایران در آفریقا را محدود کند و سپس راه را برای اسرائیل باز بگذارد.

الان شما نگاه کنید نتانیاهو پیروزمندانه وارد آفریقا شده است. در سفر اخیر نتانیاهو ما این را به وضوح می‌بینیم که ارتجاع عرب میدان را برای اسرائیلی‌ها باز گذاشته است. اعراب که خودشان نتوانستند کاری در آفریقا بکنند همین که دیدند ایران دارد با کشورهای آفریقایی رابطه تنگاتنگی را ایجاد می‌کند جلویش را گرفتند و میدان را برای صهیونیست‌ها خالی کردند. ببینید اسرائیل به صورت جدی به دنبال سیطره بر منابع آبی، معادن، نفت، طلا، اورانیوم و ظرفیت کشاورزی و نیروی انسانی آفریقا است.

البته در این رابطه اقداماتی که الجزایر در سفر اخیر نتانیاهو انجام داد هم یک حرکت قوی و استثنائی بود. الجزایر دو مسأله را پیگیری کرد؛ اول اینکه این کشور به عنوان عضو قوی و فعال اجازه نداد نتانیاهو وارد اتحادیه آفریقا شود و جلوی سخنرانی او در این اتحادیه را گرفت، امری که موجب عصبانیت نتانیاهو شد. مساله دوم همین بحث ممانعت از ورود مربی اوگاندایی بود که شناسنامه اسرائیلی داشت. وزارت امور خارجه الجزایر هم بیانیه ای را در محکومیت سفر نتانیاهو به آفریقا برای ایجاد شکاف بین کشورهای این منطقه صادر کرد.

 

رسا: مواضع دولت بوتفلیقه در سال‌های اخیر بسیار اصولی و همسو با ایران بوده است. با توجه به سن بالای آقای بوتفلیقه جایگیزین احتمالی وی چه میزان می‌تواند این روند را ادامه دهد و آیا جریان صهیونیستی – سعودی می‌تواند فضای عمومی این کشور را به سود خود تغییر دهد؟

موسوی: من فکر می‌کنم بعد از آقای بوتفلیقه هم شرایط همین گونه ادامه پیدا خواهد کرد. به خاطر اینکه جو عمومی و سیاسی الجزایر کاملا ضدصهیونیستی است و هیچ تفاهمی با اسرائیل ندارند. نه تنها صهیونیست‌ها حتی یهودی ها هم کلا تحت فشار هستند. البته می‌دانید که یهودی‌ها از نظر فرهنگی الجزایر جزو عوامل استعمار فرانسه به حساب می‌آیند و آنها به عنوان خائن و جنایتکار شناخته می‌شوند. یعنی اینها در شهر قسطنطنیه با همکاری استعمار فرانسه جنایت‌های بزرگی را انجام داند. در آن صد و سی سالی که فرانسه حاکم بود. الان هم اینها در تلاش هستند که املاکشان را تحویل بگیرند که همین هفته پیش آقای بوتفلیقه دستور صریح داد که هیچ کدام از آنها حق ندارد حتی یک وجب از املاک الجزایر را تصاحب کند.

لذا موضع گیری علیه صهیونیست‌ها و یهودی‌ها در الجزایر خیلی محکم است. من تصور می‌کنم همه این تلاش‌ها علیه ما در الجزایر برای ایجاد یک دشمن وهمی و جایگزین به جای رژیم صهیونیستی است با همه پولی که ریختند و تبلیغاتی که کردند تا الان موفق نشده اند. شرایط بنده و سایر دیپلمات‌های ایرانی در الجزایر عالی است و از زمانی که علیه‌مان فعالیت کردند آنقدر از من در جاهای مختلف الجزایر دعوت می‌شود که وقت نمی‌کنم در همه مراسم‌ها شرکت کنم. یعنی واقعا یک تبلیغات مفتی را برای من در الجزایر انجام دادند./983/ب402/ک

 

گفت‌وگو: حسین سعدی

ارسال نظرات