۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶
کد خبر: ۴۴۰۸۴۱
دبير جامعه روحانيت كاشان:

شرايط براي هجرت علماي قم به شهرستانها فراهم شود

دبير جامعه روحانيت كاشان بر تقويت حوزه هاي علميه شهرستانها با استفاده از علما و فضلاي در قم، تأكيدكرد و گفت: شرايط براي هجرت علما و فضلاي قم به شهرستانها براي تبليغ بايد فراهم شود.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

حجت الاسلام عليرضا شاه فضل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري رسا دركاشان، مهم ترين رسالت حوزه علميه را تبليغ دانست و با اشاره به اينكه تبليغ به معناي رسانيدن پيام خدا به مردم است، گفت: خداوند در قرآن نيز مي فرمايد، هر پيامبري را كه مي فرستاديم با زبان قوم خودش با مردم صحبت مي كرد.

 

 به گفته وي، برخي از مفسران مي گويند منظور از زبان قوم اين نيست كه عربي، فارسي و يا انگليسي باشد، بلكه منظور اين است اگر براي تبليغ با هر گروه سني و قشري با زبان و ادبيات خود آنها صحبت شود، اثرگذارخواهد بود.

 

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه حوزه هاي علميه در قم و شهرستانها دوره هاي تخصصي براي طلاب با استفاده از  روانشناسان، جامعه شناسان و فضلاي حوزه برگزار كنند، بر ضرورت تخصصي شدن حوزه هاي علميه تأكيد كرد و اظهارداشت: حوزه هاي علميه قم و شهرستانها در دوره هاي تخصصي بايد طلابي را تربيت كنند كه هر يك از طلاب در حوزه هاي مختلف كودك و نوجوانان، ورزش و هنر متخصص باشند.

 

به گفته وي، حوزه هاي علميه دوره هاي تخصصي براي ائمه جماعات ندارد تا امامان جماعت با شركت در اين دوره ها شرح وظايف امام جماعت را بدانند.  

 

دبير جامعه روحانيت كاشان همچنين بر تقويت حوزه هاي علميه شهرستانها با استفاده از علما و فضلاي در قم، تأكيد كرد و افزود: رئيس جديد حوزه علميه بايد شرايط را براي هجرت علما و فضلاي در قم به شهرستانها براي تبليغ  فراهم كند.

 

حجت الاسلام شاه فضل با بيان اينكه اقدامات خوبي تحت عنوان طرح هجرت  اساتيد و طلاب انجام شده است،اذعان داشت: به نظر مي رسد طرح هجرت بايد ارتقاي بيشتري داشته باشد و از اساتيد سطوح پايين حوزه بايد به اساتيد سطوح بالاتر درس هاي خارج برسد.

 

وي اظهار اميدواري كرد: سال آينده در تمامي مراكز استانها و حتي برخي از شهرهاي مهم كشور سبقه حوزوي دارند، دروس خارج توسط علمايي كه از قم به اين شهرها هجرت كردند برگزار شود.

 

به گفته وي، اگر چنانچه دروس خارج در شهرستانها تقويت شود در آينده طلاب بسيار فاضلي را در اقصي نقاط كشور خواهيم داشت كه خواهند توانست پاسخگوي تمام مسائل باشند.

 

دبيرجامعه روحانيت كاشان در ادامه با اشاره به اينكه شهرستان كاشان در گذشته چندين مجتهد داشت كه مردم به آنها مراجعه مي كردند، يادآور شد: اما امروز حضور مجتهدان در شهرستان كاشان كمرنگ شده است، از اين رو تقويت حوزه هاي علميه شهرستانها با هجرت علما و فضلاي قم به اين شهرستانها و برگزاري دروس خارج در شهرستانها براي تقويت بنيه علمي حوزه هاي علميه كشور ضروري است.

 

حجت الاسلام شاه فضل بر ضرورت برگزاري جلسات هم انديشي دروس حوزه تأكيد كرد و افزود: به نظر مي رسد اصل مسأله بازنگري  در دروس حوزه يك مسأله لازم و ضروري است اما در زمينه كيفيات و محتواي آنها و نوع تغييراتي كه لازم است داده  شود پيشنهاد  مي شود جلسات هم انديشي بين اساتيد و طلاب برگزار شود و با جمع بندي پيشنهادات طلاب و اساتيد نهايتا تصميماتي گرفته شود.

 

وي افزود: مشكلي كه امروز با آن روبرو هستيم اين است كه برخي از متون حوزه به گونه اي است كه بيش از اينكه طلاب وقت خود را براي فهميدن مطالب صرف كنند، وقت خود را براي ترجمه كردن متن عربي صرف مي كند كه شايدبراي برخي لازم باشد كه در متن خواني قوي باشند اما بسياري از طلاب چنين نيازي ندارند و جامعه ما اساسا به طلابي كه بتوانند چنين متن هايي را ترجمه كنند نياز ندارد.

 

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: ما بايد نيازهاي اساسي جامعه را شناسايي كنيم و متناسب با آن طلاب را تربيت كنيم و اگر همه طلاب بخواهند اين روند را طي كنند بايد بازنگري داشته باشيم.

 

شایان ذكر است، آيت‌الله عليرضا اعرافي رئيس جامعه المصطفي العالميه قم، در 20 تيرماه سال 95 از سوي شوراي عالي حوزه هاي علميه، با حفظ سمت به عنوان مدير حوزه هاي علميه سراسر کشور انتخاب و معرفي شد و تلاش هاي آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري تقدير تجليل شد، آيت الله حسيني بوشهري در دهه 80 حدود 10 سال مدير حوزه هاي علميه بود و بعد از وي آيت الله مقتدايي به مدت پنج سال مدير حوزه هاي علميه شد و بعد از آيت الله مقتدايي، در تيرماه 1391 مجددا آيت الله حسيني بوشهري تا امروز سکان حوزه هاي علميه را در اختيار داشت.


 
گفتنی است، اعضاي شوراي عالي حوزه هاي علميه متشکل از آيات رضا استادي، مرتضي مقتدايي، عليرضا اعرافي، حسيني بوشهري، جواد مروي، سيد احمد خاتمي و سيد محمدي غروي از سوی جامعه مدرسين حوزه علميه قم انتخاب و آيت الله استادي ريس و مرتضي مقتدايي نيز نئب رئيس شدند، يکي از رسالت هاي شوراي عالي حوزه هاي علميه در هر دوره انتخاب مدير حوزه هاي علميه سراسر کشور است./1307/302/ب2

ارسال نظرات