۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۴۴۰۸۴۴
مدیر مدرسه علمیه باقرالعلوم:

پیروان مکتب امام صادق باید به سمت فراگیری دانش بروند

مؤسس و مسؤول مدرسه علمیه باقرالعلوم (ع) گفت: پیروان مکتب امام جعفر صادق (ع) باید به سمت فراگیری دانش بروند به همین خاطر باید به علم و دانش اهمیت داده شود.
امام جعفرصادق(ع)

حجت الاسلام سید علاءالدین هاشمی (سيد محمود مجد) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره صفات و ویژگی‌های امام صادق (ع)، گفت: آن حضرت در برهه‌ای از زمان به امامت منصوب شدند که اختلاف بین دو طایفه بنی‌امیه و بنی‌عباس شروع شد و در اثر برخورد بین این طایفه‌ها فرصتی برای امام صادق(ع) به وجود آمد تا بتواند درزمینهٔ آزادی شیعیان و ائمه اطهار(ع) مستقیم به تبلیغ دین اسلام که در زمان امام محمدباقر(ع) شروع‌شده بود بپردازد و آن را تکمیل کند.

 

تبلیغ و رسالت دین اسلام

وی افزود: امام صادق(ع) از موقعیت پیش‌آمده نهایت استفاده برای گسترش دین اسلام انجام داد و بلافاصله به تشکیل کلاس‌های درس پرداختند و 4 هزارنفری تشکیل دادند در این کلاس‌ها بود که علوم اسلامی منتقل شد و عده‌ای از افراد که اهل استعداد بودند توانستند منشأ علم در جهان شوند که در جهان امروز اسمشان به بزرگی یاد می‌شود.

 

کمک و یاری‌دهنده به مستمندان و فقرا

مدیر مدرسه علمیه باقرالعلوم (ع) با اشاره به صفات بارز امام صادق (ع) عنوان کرد: آن حضرت افزون بر رسالت و تبلیغ به مستمندان و فقرا کمک و یاری می‌کرد و اعتماد تهیدستان را هرگز سلب نمی‌کرد و همواره مشکلات مستمندان را برطرف می‌کرد.

 

منتسب بودن شیعه به امام جعفر صادق 

حجت الاسلام هاشمی با اشاره به این‌که یکی از القاب امام صادق (ع) جعفری است، اظهار داشت: این نسبت به این خاطر است که تقریباً 80 درصد روایاتی که احکام را مشخص می‌کند در زمان آن حضرت بیان‌شده است و به همین خاطر شیعه منتسب به امام جعفر صادق (ع) است.

 

لقب شیخ الائمه به امام صادق 

وی، بیان داشت: از ویژگی دیگر آن حضرت عمر طولانی و پربرکتشان است که به شیخ الائمه لقب دارند زیرا از تمامی ائمه اطهار (ع) عمرشان طولانی‌تر بوده است. 

 

وظیفه شیعیان ادامه دادن راه امام صادق است

حجت‌الاسلام هاشمی با اشاره به وظیفه شعیان برای گسترش مکتب امام صادق (ع) گفت: وظیفه شیعیان ادامه دادن راه امام صادق (ع) است درواقع باید علم و دانش را به‌صورت تکمیلی فرابگیرند تا از این طریق بتوانند از سلطه استکبار جهانی نجات پیدا کنند زیرا استعمارگران برنامه‌های مختلفی را برای سرگرم کردن مردم انجام می‌دهند تا آن‌ها را از فراگیری دانش بازدارند.

 

وی با اشاره به اقدامات دشمنان برای جلوگیری از کسب علم و دانش در جوانان، افزود: دشمنان با ایجاد برنامه‌های مختلف ازجمله اعتیاد، تفریحات ناسالم و سایر موارد حس و حواس جوانان را در مقاطع مختلف سنی مشغول می‌کنند تا جوانان به سمت فراگیری علم و دانش نروند.

 

پیروان مکتب امام جعفر صادق باید به سمت فراگیری دانش بروند

مدیر مدرسه علمیه باقرالعلوم (ع) عنوان کرد: پیروان مکتب امام جعفر صادق (ع) باید به سمت فراگیری دانش بروند به همین خاطر باید به علم و دانش اهمیت داده شود متأسفانه در جامعه کنونی زمانی که جوانان از المپیادهای مختلف علمی به کشور برمی‌گردند استقبال شایسته‌ای از این جوانان صورت نمی‌گیرد اما در رشته‌های ورزشی شاهد استقبال مردم از این ورزشکاران در سطح گسترده‌ای هستیم که نشان‌دهنده این است که وجه و نقشه‌های استعمار در کشور اثر گذاشته است.

 

نجات جامعه از طریق فراگیری علم است

حجت الاسلام هاشمی اظهار داشت: راه نجات جامعه از طریق علم امکان‌پذیر است درواقع اگر در تمامی رشته‌های ورزشی کشور ایران در دنیا اول شود بازهم جزء کشورهای عقب‌افتاده محسوب می‌شود اما از طریق علم می‌تواند جامعه و کشور را به جلو ببرد ازاین‌رو باید راه حضرت را ادامه داد.

 

وی با اشاره به این‌که امام صادق (ع) به سمت نهضت علمی روی آوردند اظهار داشت: بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) عمر نقل کردن روایت از پیامبر و تفسیر قرآن را ممنوع کرده بود و فقط مردم را به روخوانی قرآن توصیه می‌کرد به همین خاطر معارف اسلامی مکتوم و مخفی مانده بود.

 

حجت‌الاسلام هاشمی گفت: به همین خاطر امام صادق (ع) جلسات و منازعات را تشکیل دادند و تمامی علوم اسلامی که هم‌اکنون منشأ علمی اروپائیان است از طریق دانشمندان بسیاری ازجمله جابر بن حیان در جهان گسترش پیدا کرد.

 

الگو قرار دادن سیره ائمه اطهار در خانواده‌ها

مدیر مدرسه علمیه باقرالعلوم (ع) درباره رفتار امام صادق با خانواده‌شان عنوان کرد: آن بزرگوار همانند روش ائمه اطهار رفتار می‌کردند و به ساده زیستی اهمیت می‌دادند و خانواده آن حضرت نیز هرگز اعتراضی نمی‌کردند و سازگار با شوهرانشان بودند و زنان مطیع همسران خود بودند و چیزی فراتر از خواسته‌های همسرانشان نمی‌خواستند و زنان جامعه نیز باید راه و سیره ائمه اطهار (ع) را سرلوحه زندگی خود قرار دهند./302/807/ب1

ارسال نظرات