۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۸
کد خبر: ۴۴۰۸۵۷
آیت الله طبرسی:

پویایی امروز فقه شیعی نتیجه تلاش های علمی امام صادق است

نماینده ولی فقیه در مازندران، عزت و عظمت امروز فقه شیعی را به برکت جهاد علمی امام صادق(ع) دانست و گفت: اگر امروز فقه شيعه، فقهي پويا و زنده است و در دنياي امروز حرف برا ي گفتن دارد به برکت مکتب اهل بيت عصمت و طهارت بهویژه مکتب امام صادق(ع) است.
آیت الله طبرسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله نورالله طبرسی، نماینده ولی فقیه در مازندران جمعه شب در مراسمی که به مناسبت شهادت امام صادق(ع) در ساری برگزار شد، دفاع از کيان مذهب شيعه و هدايت گري مردم را از ويژگي هاي برجسته آن امام همام دانست و گفت: امام صادق(ع) هزاران فقيه، متكلم و دانشمند براي جامعه اسلامي تربيت كرد و بدين ترتيب مذهب شيعه و فقه جعفري را از مجموعه ارزشمند احاديث و روايت هاي بيشمار خود غني‎تر کرد.

 

وی افزود: جریان انقلاب علمی و فرهنگی در دوران امام صادق(ع) به اوج خود رسید و به همین مناسبت ایشان به‌ عنوان رییس مذهب تشیع شناخته شده، زیرا فرهنگ سازی و فرهنگ، یکی از اصول زیربنایی هر دین و مذهب و جامعه ای است.

 

امام جمعه ساری به ويژگي هاي سيره زندگي آن حضرت اشاره کرد و بيان داشت: امام جعفر صادق(ع) در همه لحظات زندگي پربار خود همچون مبارزي نستوه و انقلابي بدون وقفه در ميدان فکر و عمل، همانند ديگر ائمه اطهار(ع) قيام کرد و در لباس تدريس و تأسيس مکتب انسان ساز شيعه جهادي راستين را انجام داد.

 

آیت الله طبرسی افزود: دوران امام صادق(ع) يکي از پيچيده‌ترين ادوار تاريخ اسلام است، چرا که از يک طرف شورش‌ها و قيام‌هاي مستمر گروه‌هاي مختلف به ويژه خونخواهان امام حسين(ع) اتفاق مي‌افتاد و از سوي ديگر مکتب‌ها و انديشه‌هاي متفاوت فلسفي و کلامي در بين مردم در حال شکل گيري بود که کار امام صادق (ع) را دشوارتر مي‌کرد.

 

امام جمعه ساری با تأکيد بر وجود بحران‌هاي سياسي و اجتماعي دوران امام صادق(ع) تصريح کرد: با وجود بحران‌هاي مختلف به وجود آمده در آن عصر، امام صادق(ع) در پي نجات انديشه‌ها و افکار مسلمانان از بي‌ديني و کفر، قيام کرد و همچون سدي در مقابل انحراف اصول و معارف اسلامي از مسير اصلي خطرات بسياري را به جان خريد و توانست با درايت عالمانه خود، شيعه را که در حال نابودي در خفقان و شکنجه حکومت‌هاي پيشين بود، نجات دهد و در واقع امام ششم(ع) احيا کننده ارزش‌هاي اصيل اسلام و سنت نبوي است.

 

آیت الله طبرسی بیان داشت: امام صادق(ع) با دوراندیشی و ذکاوت و نگاه به آینده جامعه اسلامی در مقابل شدیدترین خطرات که تهاجم فرهنگی بود مدیریت کرد تا هم مانع ترویج عقائد انحرافی شود و هم فرهنگ ناب محمدی را به جامعه بشناساند.

 

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اين که امام صادق(ع) در دوران امامتشان به عنوان مرجع بزرگ و منبع قوي علمي و معنوي در جهان اسلام مطرح و داراي چهار هزار شاگرد بودند، گفت: بسياري از علماي اسلام و ساير مذاهب و اديان نيز امام صادق(ع) را به عنوان يک عالم و دانشمند برجسته قبول داشتند.

 

امام جمعه ساری استراتژي امام صادق(ع) در ارتباطات را عالي ترين نوع تبليغ دانست و با بیان این که اين تبليغ در همه تاريخ و در هر شرايط زماني و مکاني به گوش مي رسد، ادامه داد: دوران امام صادق (ع) عصري بود که تقريبا افکار و انديشه هاي فراواني در کشور اسلامي پديدار و يک نوع اغتشاش و هرج و مرج اعتقادي بوجود آمده بود و حق و باطل، خيلي قابل شناخت نبودند.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران، آمادگي مردم در زمان امام صادق(ع) را از يک سو، شرايط به وجود آمده از تزلزل دستگاه حکومتي از سوي ديگر و در نهايت فضاي باز سياسي را موجب بهره‌گيري آن بزرگوار از همه امکانات براي پاسخ به اين پرسش‌ها، ابهامات و شبهات دانست و عنوان کرد: اين شرايط منجر به ترويج تعاليم اسلام ناب محمدي شد.

 

وی با بیان این که امام صادق(ع) بهترين راه را در نشر فرهنگ اسلامي در پرتو تقيهديد و توانست خدمات بسياري را در بعد فرهنگي به عالم تشيع ارائه کند، گفت: امام صادق(ع) با تشکيل مکتب جعفري و تربيت شاگردان، خدمات علمي و معنوي بسياري به فرزندان شيعي هديه کردند.

 

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری امام صادق(ع) را مشعل هدايتگر جامعه اسلامي عنوان و خاطرنشان كرد: تشکيل دانشگاه و مراکز علمي و تربيت شاگردان بزرگ نشان از عمق ديد امام صادق(ع) در عرصه سياسي و اجتماعي است.

 

آیت الله طبرسی با تأکيد براين که امام صادق(ع) مهم ترين دانشگاه جهان اسلام را به شکلي فراگير در آن دوران پايه گذاري کردند، افزود: اين دانشگاه عظيم ديني امروز به عنوان مهم ترين پايگاه نشر و گسترش اسلام ناب شيعي در دنيا نقش آفريني مي کند.

 

امام جمعه ساری ادامه داد: اگر امروزه فقه شيعه فقهي پويا و زنده است و در دنياي امروز حرف براي گفتن دارد و پاسخگوي شبهات فقهي و علمي است به برکت مکتب اهل بيت عصمت و طهارت به ویژه مکتب امام صادق(ع) است.

 

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری به سيره اخلاقي امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: ايشان مانند پدران بزرگوار خود در احسان و انفاق به نيازمندان اهتمام ويژه داشت و داراي حکمت و علم وسيع و نفوذ کلام و قدرت بيان بود و با کمال تواضع و در عين حال با نهايت مناعت طبع کارهاي خود را شخصاً انجام مي داد./1317/202/ب2

ارسال نظرات