۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
کد خبر: ۴۴۰۸۵۹
حجت ‌الاسلام حاج ‌علی ‌اکبری تشریح کرد؛

مهم ترین نیازهای امروز جوانان در سبک زندگی اسلامی

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش ‌آموزان به تشریح مهم ترین نیازهای اساسی جوانان در سبک زندگی اسلامی پرداخت و گفت: جوان وقتی آراسته به سبک زندگی اسلامی می شود که مسجدی باشد و جوان مسجدی کسی است که با مسجد انس داشته و اهل مسجد باشد.
حجت ‌الاسلام محمدجواد حاج ‌علی ‌اکبری حجت ‌الاسلام محمدجواد حاج ‌علی ‌اکبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت ‌الاسلام محمدجواد حاج ‌علی ‌اکبری، نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش ‌آموزان، شامگاه جمعه، 8 مردادماه، در ادامه برنامه های بیست و سومین دوره طرح تقویت مبانی اعتقادی که به میزبانی مهدیه مصلای شهرکرد و با حضور عموم مردم برگزار شد، با تسلیت سالروز شهادت رییس مذهب شیعه، امام صادق(ع)، به تشریح مهم ترین نیازهای اساسی جوانان در سبک زندگی اسلامی پرداخت و اظهار داشت: اگر می خواهیم این نیازها را با توجه به ویژگی های روان شناسی نسل جوان از یکسو و شرایط اجتماعی و رویکرد جامعه شناسی امروز تلفیق کنیم، باید برنامه ریزی جامع و کاربردی داشته باشیم.

 

وی به نیازهای اساسی جوانان در ارتباط با خداوند در راستای سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و افزود: نیاز به ژرف نگری دینی، منظومه فکری، بهره مندی از زندگی سلوکی، یاد معاد و شناخت و ارتباط فعال با امام عصر(عج) از مهم ترین نیازهای جوانان در زمینه ارتباط با خداوند متعال است.

 

حجت ‌الاسلام حاج ‌علی ‌اکبری با تأکید بر اینکه مهم ترین برنامه سلوکی و معنوی ناب در دو بخش خلاصه می شود، ابراز داشت: شنیدن از حضرت حق یعنی انس با قرآن کریم که در واقع به سبک زندگی جوان مؤمن رنگ خدایی می دهد و گفتن به خداوند کریم که همان برنامه دعا و مناجات است، بهترین برنامه سلوکی برای هر جوان خواهد بود.

 

وی انس با صحیفه سجادیه را بهترین راه برای مناجات با خداوند متعال برشمرد و افزود: دعای 20 صحیفه سجادیه که به نام مکارم الاخلاق معروف است و دعای 5 آن ویژه جوانان است که می طلبد در برنامه روزانه هر جوان گنجانده شود و مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش ‌آموزان با تأکید بر اینکه تلفیق تلاوت و دعا می شود نماز که ذکر جامع است، خاطرنشان کرد: جایگاه نماز در بین روایات آنقدر بالا است که امام صادق(ع) در لحظه شهادت می فرمایند: اگر کسی در مورد نماز کوتاهی کند، توقعی در مورد شفاعت ما نداشته باشد.

 

این مقام مسؤول با تأکید بر اینکه نماز باید اصلی ترین برنامه روزانه جوانان قرار گیرد، گفت: جوان وقتی آراسته به سبک زندگی اسلامی می شود که مسجدی باشد و جوان مسجدی کسی است که با مسجد انس داشته و اهل مسجد باشد.

 

وی همچنین به نیازهای امروز جوانان در ارتباط با حجت خداوند حضرت مهدی(ع) در راستای سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و ابراز داشت: بهترین روش برای ارتباط با امام زمان(ع) زیارت آل یاسین است که جوانان باید نسبت به آن توجه خاص داشته باشند چراکه در آن هم صفا و صمیمیت است و هم عشق و سلام و در ضمن ارائه عقاید به محضر امام نیز در آن صورت می گیرد.

 

رییس مرکز رسیدگی به امر مساجد کشور در ادامه به تشریح نیازهای جوانان در سبک زندگی اسلامی در سایه توجه به خود آنها پرداخت و تصریح کرد: جوان نیاز به خوشناسی دارد؛ خودشناسی هم از منظر سرمایه ها و هم از منظر آفت ها که باید سرمایه ها را تقویت کند و در جهت رفع آفت ها برنامه ریزی داشته باشد.

 

حجت ‌الاسلام حاج ‌علی ‌اکبری با تأکید بر اینکه آفت های جوانی بسیار خطرناک هستند، خاطرنشان کرد: از مهم ترین آفت های جوانی می توان به تنبلی و بی هویتی اشاره کرد که اگر برای مقابله با آنها برنامه ریزی صورت نگیرد، جوان را نابود می کنند.

 

وی نیاز به خلوت و تفکر را یکی دیگر از مهم ترین نیازهای امروز جوانان در جهت سبک زندگی اسلامی برشمرد و افزود: جامعه امروز بسیار شلوغ است و اطراف جوانان صداهای زیادی بلند شده است که متأسفانه مدیریت این بخش را دشمن به خوبی در دست گرفته و هر روز دست به توطئه جدید می زند.

 

این کارشناس مسائل دینی، مدیریت عمر و زمان را یکی دیگر از نیازهای جوانان در مسیر سبک زندگی اسلامی دانست و گفت: در آینده و در دنیای دیگر چند سؤال اساسی از هر انسانی می شود که یکی از این سؤالات در مورد مدیریت عمر است که در ادامه آن نیز سؤال می شود جوانیت را چگونه گذراندی؟ که این بخش از عمر نیازمند برنامه ریزی و استفاده از فرصت ها است.

 

وی با اشاره به اینکه خلأ برنامه ریزی در امور جوانان کاملا مشهود و ملموس است، خاطرنشان کرد: انسان بی برنامه در دام شیطان گرفتار می شود؛ بنابراین جوان باید برای مدیریت عمر خود با برنامه پیش برود و این یک ضرورت است.

 

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش ‌آموزان یکی دیگر از نیازهای امروز جوانان در سبک زندگی اسلامی را ازدواج به هنگام بیان کرد و افزود: مدیریت زندگی، کنترل غریزه جنسی و فرزندآوری محصول یک ازدواج اگاهانه و به هنگام است که باید مورد توجه همه جوانان قرار گیرد.

 

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه در سبک زندگی غربی به تأخیر در ازدواج و تشریفات توجه اساسی می شود، ابراز داشت: مهم ترین اتفاق امروز جامعه ما جنگ بر علیه خانواده است؛ دشمن به دنبال آن است که ما به سمت جامعه بدون خانواده پیش برویم و این هیچگونه ارتباطی با اسلام ندارد و به یقین توطئه دشمن است.

 

وی گرایش جوانان به سمت حرفه و فن را از مهم ترین نیازهای امروز نسل جوان برشمرد و خاطرنشان کرد: متأسفانه در دستگاه های تربیتی و آموزشی ما جوانان نسبت به حرفه و کار بیگانه هستند و این یک آفت برای نظام اسلامی است.

 

این کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه در دانشگاه ها و مدارس ما خبری از حرفه و فن نیست، گفت: توصیه من به جوانان این است که خودشان دست به کار شوند و به دنبال مهارت ها بروند تا بتوانند برای خود درآمدزا باشند.

 

وی با تأکید بر اینکه جوان در مسیر سبک زندگی اسلامی باید به فکر مشاور امین برای خود باشد، تصریح کرد: به یقین نقش مشاور امین در هدایت فکری و معنوی جوانان و در روند زندگی آنها بسیار مفید خواهد بود.

 

حجت ‌الاسلام حاج ‌علی ‌اکبری در ادامه به نقش هویت انقلابی در سبک زندگی اسلامی جوانان اشاره کرد و با تأکید بر اینکه هویت انقلابی بر مبنای امور دینی است، گفت: جوان انقلابی مورد پسند امام صادق(ع) کسی است که اهل بصیرت و آگاهی باشد و در برابر جبهه کفر و استکبار موضع گیری کند و شیر میدان عمل باشد.

 

گفتنی است، بیست و سومین دوره طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی یک طرح شناسنامه دار کشوری است که به همت امام جمعه شهرکرد از تاریخ 5 مردادماه تا یکم شهریورماه در شهرکرد برگزار می شود./201/9457/ب1

ارسال نظرات