۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۴۴۰۸۶۲
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

نقش امام صادق در احیای سنت پیامبر در جامعه

حجت الاسلام شجاعی با بیان این که امام صادق(ع) با تلاش فراوان کرسی علمی خود را برقرار کردند، گفت: امام صادق(ع) برای برقراری کرسی علمی زحمات و تلاش های زیادی را متحمل شدند.
امام صادق(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، حجت الاسلام ابوالقاسم شجاعی استاد حوزه و دانشگاه در مراسم شهادت امام صادق(ع) که شب گذشته در مسجد جامع همدان برگزار شد با اشاره به جایگاه امام صادق(ع) گفت: این که چرا مذهب شیعه را جعفری می گویند نشان از عظمت و برزگی امام صادق(ع) دارد.

 

وی در ادامه با اشاره به حرکت فرهنگی امام صادق(ع) افزود: از خروجی های این مکتب سترگ که در زمان امام صادق(ع) آغاز شد می توان به جابر ابن عبدالله انصاری اشاره کرد.

 

حجت الاسلام شجاعی با بیان این که امام صادق(ع) با تلاش فراوان کرسی علمی خود را برقرار کردند، گفت: امام صادق(ع) برای برقراری کرسی علمی خود زحمات و تلاش های زیادی را متحمل شدند.

 

وی خاطر نشان کرد: در دوران ضعف بنی عباس و تنش آنها با بنی امیه، امام صادق(ع) از فرصت به دست آمده استفاده کردند و بساط علمی خود را برای ترویج معارف الهی گسترانید.

 

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام صادق(ع) در مدت کوتاهی منابع و مباحث عمیق علمی را در ذهن مردم نهادینه کردند و همه ما امروز به نوعی ریزه خوار مکتب این امام بزرگوار هستیم.

 

وی با اشاره به شاگردان امام صادق(ع) یادآور شد: ابان ابن تغلب در فقه سرآمد بود که امام در هنگام وفات خود فرمود رکنی از ارکان فقه فرو ریخت، هشام در علم کلام و مفضل در طبیعیات شهره بود.

 

حجت الاسلام شجاعی بیان کرد: امام صادق(ع) در روایتی از پیامبر می فرماید که شخصی از پیامبر درباره ماهیت علم پرسید و ایشان فرمود علم همان سکوت و پس از آن استماع و پس از آن حفظ کردن و پس از آن عمل کردن و پس از آن نشر دادن است.

 

وی در پایان با اشاره به خدمت امام صادق(ع) به اسلام گفت: امام صادق(ع) بسیاری از احادیثی که از پیامبر(ص) به فراموشی رفته بود را احیا کرد و انها را در جامعه اسلامی منتشر کردند./202/979/ب1

ارسال نظرات