۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۴۴۰۸۷۹
عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه مطرح کرد؛

ضرورت استفاده از علوم جدید در تحلیل مسائل

حجت الاسلام علیزداه با بیان اینکه نگاه امام صادق(ع) به تعلیم و تعلم روشمند است، گفت: اگر حوزه‌های علمیه بتوانند افرادی را تربیت کنند که محل رجوع و مرجع فکری مکتب شیعه باشند با ارزش و راهگشا است.
حجت الاسلام علیزاده طلاب و روحانیان حوزه علمیه

حجت الاسلام عبدالرحیم علیزاده، نماینده طلاب و فضلای رودسر و املش در مجمع نمایندگان حوزه علمیه، در گفت ‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اظهار داشت: یکی از ویژگی های امام صادق (ع) این بود که در فرصت مناسبی که برای ایشان پیش آمد توانستند محفل علم و تعلیم معارف اسلامی را با هدف تربیت انسان‌های عالم و وارسته دایر کنند.

 

وی ادامه داد: ایشان شاگردان بسیار بزرگی را توانستند به امت اسلامی تحویل دهند که تا سالیان سال و هم اکنون روایات و کلمات نورانی که از امام صادق(ع) و ائمه بعدی نقل شده بود را مکتوب کنند که عمده روایات نقل شده از طرف شاگردان امام صادق (ع) است.

 

حجت اسلام علیزاده حرکت علمی امام صادق(ع) را الگو دانست و تصریح کرد: ائمه و علمای بزرگواری که بعد از ایشان آمده‌اند از حرکت امام صادق(ع) پیروی کردند و ایشان را به عنوان یک الگو می دانستند.

 

وی با بیان اینکه روایات ما از امام صادق(ع)، امام هادی(ع) و دیگر ائمه اطهار بسیار است، اظهار داشت: اگر حوزه‌های علمیه بتوانند افرادی را تربیت کنند که محل رجوع و مرجع فکری مکتب تشیع باشند با ارزش و راهگشا است.

 

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به اینکه مکتب امام صادق(ع) شیوه خاص خودش را دارد، گفت: نگاه مکتب حضرت به تعلیم و تعلم همچنین به آموزش و پرورش یک نگاه روشمند است.

 

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه تصریح کرد: منابع ما اعم از قرآن، روایات، سنت و همین طور کلمات فقها و علما که تا کنون به عنوان میراث ما باقی مانده حکایت از این دارد که ما بایستی در کنار قرآن و روایات و اهل بیت(ع) علوم اسلامی را به گونه ای که در گذشته مرسوم بود حفظ کنیم.

 

استفاده از علوم جدید در تحلیل مسائل

وی با بیان اینکه باید از علوم و فناوری‌های جدید هم بهره داشته باشیم تا بتوانیم در تحلیل مسائل جدید از آنها استفاده کنیم، ابراز داشت: برای مثال علم اصول روش استخراج مسائل فقهی و روش تحقیقی علم فقه ما است و علم منطق به نوعی روش تحقیقی مسائل فلسفی و کلامی است همینطور برخی از علوم مثل ادبیات و علومی مثل معانی و بیان کمک می کند.

 

حجت الاسلام علیزاده خاطرنشان کرد: در تعلیم و تربیت حوزه اگر ما به روش و سیره اهل بیت(ع) توجه کنیم ما را کفایت می کند و در عین حال می توانیم علوم و فناوری های جدید استفاده کنیم.

 

 وی با بیان اینکه ما مدیون قال صادق‌ها و قال باقرها و کلمات نورانی اهل بیت(ع) هستیم، تصریح کرد: امام رضا(ع) می فرمایند، که حوزویان وظیفه دارند محاسن کلام و بیان قرآن و اهل بیت(ع) را به خوبی هر چه تمام تر برای مردم بیان کنند، اگر این اتفاق مبارک بیفتد آن وقت ما شاهد استوار و پا برجا ماندن امت اسلامی در مکتب قرآن و اهل بیت(ع) خواهیم بود که این رمز موفقیت درحال و آینده است./875/ت302/ی

ارسال نظرات