۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۴۴۰۸۸۷
استاد حوزه علمیه:

جزوه محوری آفت حوزه علمیه است

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي كاشان گفت: امروز حوزه، راه دانشگاه را مي رود و حوزه نيز مانند دانشگاه جزوه محور شده و این مسأله مشکلات فراوانی را به حوزه واردكرده است.
حجت الاسلام حبيب الله يوسفي

حجت الاسلام حبيب الله يوسفي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، با اشاره به اينكه در روش آموزش حوزه هاي علميه اشكالاتي به وجود آمده كه بايد با دقت برطرف شود، گفت: روش ارزشمند قديم حوزه هاي علميه پيش مطالعه شب قبل بود و بعد در درس استاد حاضر شده و با بيان اشكالات و مباحثه درس به دقت استماع مي شد و بعد از درس بار ديگر مطالعه بود و سپس با دوستان مباحثه و در صورت باقي ماندن كوچك ترين اشكالاتي، اشكالات با استاد مطرح  و به اين ترتيب مجتهد پروري مي شد.

 

وي با اشاره به اينكه، امروز حوزه راه دانشگاه را مي رود و حوزه نيز مانند دانشگاه جزوه محور شده و ضررهاي زيادي را به حوزه وارد كرده است، افزود: سعي مي شود محتواي دروس هرچه كمتر و تلخيص هاي مكرر براي حفظ كردن و امتحان دادن باشد كه در اين روش افرادي كه حافظه كوتاه مدت خوبي دارند مدرك حوزوي و مدارك بالاي حوزه را دريافت اما بعضا در عمل و در مقابل مردم توان اداره جمع كوچكي را هم را ندارند.

 

اين استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان كرد: برخي از طلاب توانمند فعاليت هاي فراواني را انجام داده اند اما چون در امتحانات حوزه شركت نكردند و يا نتواستند در اثر كهولت سن و يا مشغله فراوان جزوه حفظ كنند بي مدرك مانده اند و گاهي براي شركت در انتخابات و يا سمت هاي علمي دانشگاهي و يا مؤسسات دولتي نيازمند مدرك هستند و اين در حالي است كه به سوابق و توانمندي هاي علمي و عملي آنها توجهي نمي شود، از اين رو در سبك آموزش و آزمون و ارائه مدرك بايد تغييرات اساسي انجام شود.

 

حجت الاسلام يوسفي در ادامه بر تربيت طلاب نيازمحور براي توسعه و گسترش حوزه هاي علميه شهرستانها، تأكيد كرد و اظهارداشت: حوزه هاي علميه بايد نسبت به تربيت طلاب نياز محوري كه بتواند پيش نيازهاي مذهبي و ديني جامعه را شناسايي و براساس آن نيازها طلاب را تربيت كنند اهتمام ويژه داشته باشند.  

 

به گفته وي، مديران حوزه هاي علميه شهرستانها بايد از همه روستاها و شهرها و مناطق مختلف شهرستان افراد مستعد را جذب حوزه تا بعد از آموزش، طلاب به مناطق خود برگشته و به ارشاد مردم مشغول شوند.

 

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي كاشان همچنين بر لزوم رتبه بندي طلاب بر اساس استعدادهاي هريك از طلاب  و آموزش هاي تخصصي در حوزه تأكيدكرد و گفت: برخي از طلاب براي تحقيق و تدوين مستعد، برخي ديگر براي تبليغ، تفسير و برخي براي خدمت در نهادها و ارگانهاي دولتي و امامت جمعه و جماعات مستعد هستند كه بايد اساس دسته بندي هاي انجام شده، آموزش هاي تخصصي باشد.

 

به گفته وي، آموزشي هاي تخصصي در حوزه، همان كاري است که رئيس مذهب شيعه و مؤسسه حوزه هاي علميه امام صادق در رابطه با شاگردان خود انجام و افرادي را در رشته هاي گوناگون، پرورش دادند.

 

حجت الاسلام يوسفي خاطرنشان كرد: حوزه هاي علميه شهرستانها نيز بايد طلابي را كه داراي استعدادهاي بالا براي كسب مراتب بالاي حوزه اعم از تحقيقات، تدوين و مرجعيت و امثال آن هستند را شناسايي و به حوزه علميه قم معرفي كنند.

 

وي افزود: اگر مدارس شهرستانها، علما و بزرگان شهرستانها در وظايف آموزشي خود خوب اقدام و افراد را متناسب با نياز اجتماع پرورش دهند در ارتقاي فرهنگ ديني و ارتقاي مسائل اخلاقي جامعه و حل مشكلات اخلاقي و فرهنگي و ديني دستاوردهاي ارزشمندي را به دنبال خواهد داشت.

 

به گفته وي، تجربه نشان داده است در مناطقي كه يك يا چند طلبه فاضل خدمتگزار داشته است فرهنگ مذهبي و ديني و همچنين اخلاق و روش عملي مردم  اين مناطق با ساير مناطقي كه از داشتن روحانيت محروم بوده اند متفاوت است.

 

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي كاشان نقش حوزه و روحانيت در جامعه اسلامي را بسيار ارزشمند و موثر دانست و تأكيد كرد: ما بايد اين نقش را با آموزش هاي درست و صحيح پر رنگ تر كنيم.

 

حجت الاسلام يوسفي همچنين بر تدوين برنامه هاي آموزشي ميان مدت و دراز مدت در حوزه براي جذب طلاب مستعد در بخش هاي مختلف تأكيد كرد و افزود: تدوين چنين برنامه دقيق و حساب شده اي براي حوزه بايد به گونه اي باشد كه از امروز طلاب مستعدي را آموزش دهيم تا در دو دهه آينده جامعه ما نيازمند آن است.

 

شایان ذكر است، آيت‌الله عليرضا اعرافي رئيس جامعه المصطفي العالميه قم، در 20 تيرماه سال 95 از سوي شوراي عالي حوزه هاي علميه، با حفظ سمت به عنوان مدير حوزه هاي علميه سراسر کشور انتخاب و معرفي و از تلاش هاي آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري تقدير تجليل شد، آيت الله حسيني بوشهري در دهه 80 حدود 10 سال مدير حوزه هاي علميه بود و بعد از وي آيت الله مقتدايي به مدت پنج سال مدير حوزه هاي علميه شد و بعد از آيت الله مقتدايي، در تيرماه 1391 مجددا آيت الله حسيني بوشهري تا امروز سکان حوزه هاي علميه را در اختيار داشت./302/1307/ب1

ارسال نظرات