۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۴۴۰۹۰۹
استاد حوزه علمیه:

دروغ، نماد منافقان است

رییس بنیاد فارِس المومنین در مذمت دروغ، گفت: مومن واقعی هرگز دروغ نمی‌گوید و از دروغ‌های بسیار کوچک نیز دوری می‌کند.
حجت الاسلام علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی، استاد حوزه علمیه ظهر شنبه نهم مردادماه در مسجد امیر(ع)، گفت: جامعه زمانی امام زمانی می‌شود که تمام شئونات جامعه صالح و شایسته باشد، ضمن اینکه این تغییر از فرد شروع می‌شود و از این سمت است که جامعه دچار تحول می‌شود.



وی با اشاره به سخنی از پیامبر(ص)، گفت: پیامبر(ص) فرمودند؛ «من به این دلیل برگزیده شدم که در جامعه مکارم اخلاق را احیا کنم». به همین دلیل است که امام علی(ع) مکارم اخلاق را در 10 حوزه معرفی کردند.



وی با اشاره به آثار زیان‌بار دروغ، عنوان داشت: خدا دروغ گویان را هدایت نمی کند، لعنت می‌کند، دور از رحمت خود نگه می‌دارد، ضمن اینکه این افراد تحت سرپرستی مطلق شیطان قرار دارند. باید توجه داشت که فرد دروغ گو نه خدا باور می‌شود و نه به قیامت و معاد اعتقاد پیدا می‌کند، در کل دروغ یکی از نمادهای منافقین است.



حجت الاسلام علوی تهرانی با پرداختن به خصوصیات مومان، عنوان داشت: فرد مومن به هیچ عنوان دروغ نمی‌گوید، این فرد می‌داند که دروغ کوچک نیز اشتباه است.



وی ادامه داد: تعارفات روزمره نیز در برخی موارد دروغ کوچک به شمار می‌آیند. برای مثال وقتی فرد گشنه است، در برابر تعارف یک وعده غذا به دروغ می‌گوید میل ندارد.



استاد حوزه علمیه با انتقاد شدید از وعده‌های انتخاباتی، گفت: متاسفانه مشاهده می‌شود که برخی از کاندیداهای انتخاباتی وعده‌هایی را به مردم ارائه می‌دهند که بیش از توان آنهاست این عمل نیز به نوعی دروغ است.



رییس بنیاد فارِس المومنین با تبیین مفهوم «توریه»، گفت: توریه یک روش برای فرار از دروغ است و توریه کردن مصداق دروغ نیست، افراد در جامعه صالح توریه می‌کنند تا کلام، دوپهلو بیان شود تا مصداق دروغ پیدا نکند. باید توجه داشت که توریه کردن قدرت بیان می‌خواهد و کار آسانی نیست.



وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه مطالبه‌ای درباره مقابله با دروغ در جامعه ایجاد نمی‌‍شود، در خصوص حجاب حتی سمینار داریم، اما تاکنون یک حرکت خودجوش در خصوص دروغ پیش نیامده است. درباره دروغ حتی متاسفانه تفکر دیگری نیز به وجود آمده است که دروغ مصلحت آمیز نام دارد، در حالی که چنین دروغی وجود ندارد./202/856/ب1

ارسال نظرات