۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۴۴۰۹۳۶
آیت الله سبحانی:

بقای تشیع وامدار فعالیت های عظیم امام صادق است

حضرت آیت الله سبحانی در حرم امام رضا(ع) گفت: امام صادق(ع) متناسب با شرایط عصر خود با تأسیس دانشگاهی، شریعت نبی مکرم اسلام را حفظ کردند در واقع بقای تشیع وام‌دار فعالیت های عظیم امام صادق(ع) در طول 34 سال امامت شان است.
حضرت آیت الله سبحانی حضرت آیت الله سبحانی:

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید همزمان با سالروز شهادت امام صادق(ع) پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر، در رواق امام خمینی(ره) به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

وی با بیان این‌که امام صادق(ع) با 65 سال زندگی دنیوی، بیشترین طول عمر را در بین 13 معصوم(ع) داشتند، گفت: ایشان در کنار 34 سال دوران امامت با برکت خویش، 19 سال از دوران امامت امام محمد باقر(ع) و 12 سال نیز از دوران امامت امام سجاد(ع) بهره بردند.  

 

حضرت آیت الله سبحانی تأکید کرد: بخش عظیمی از بقای تشیع وام‌دار فعالیت های عظیم امام صادق(ع) در طول 34 سال امامت ایشان است.

 

وی با بیان این‌که هر امامی برنامه ای متناسب با عصر و دوران معاصر خود داشته است، عنوان کرد: برنامه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) با تأسیس دانشگاهی نبوی و علوی، شریعت پیامبر اکرم(ص) را حفظ کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که بخش اعظمی از شریعت از طریق حدیث منتقل می‌شود، خاطرنشان کرد: در دورانی که خلیفه ها نوشتن احادیث نبوی را ممنوع کرده بودند، امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در مسجد نبوی حاضر می‌شدند و به بیان حدیث، معنای آیات، دروس اسلامی و تربیت افراد می‌پرداختند.

 

حضرت آیت الله سبحانی بیان کرد: در حقیقت شریعت نبوی از طریق این دو امام معصوم بیشتر از سایر ائمه اطهار(ع) محفوظ مانده و بیشترین آثار پیامبر اکرم(ص) از طریق این دو بزرگوار به ویژه امام صادق(ع) به دست ما رسیده است به همین دلیل ما شیعیان را بیشتر با نام جعفری می‌شناسند.

 

 وی با اشاره به نقش ائمه اطهار(ع) در نشر شریعت نبوی، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) در روایاتی تأکید کرده اند که آیین اسلام همراه با 12 خلیفه عزیز است، که این خلیفه ها نه از امویان است که ملت اسلام علیه آن‌ها شوریدند و نه از عباسیان، بلکه همان 12 معصوم از نسل ایشان هستند.

 

مرجع تقلید به ماجرایی که در آن وصی و جانشین امام صادق(ع) با تدبیر ایشان از خطر در امان ماند اشاره و ابراز کرد: منصور عباسی، پس از به شهادت رساندن امام صادق(ع) در حالی‌که برای فریب عوام اشک می‌ریخت، به والی مدینه دستور داد که وصی امام صادق(ع) را گردن بزند و سرش را برای منصور بفرستد.

 

حضرت آیت الله سبحانی ادامه داد: امام والی مدینه در جواب به منصور گفت که امام صادق(ع) پنج نفر شامل خود منصور، والی مدینه، همسر امام صادق(ع)، فرزندش محمد و فرزند دیگرش موسی(ع) را وصی خود قرار داده است، به همین دلیل منصور از کشتن وصی و جانشین امام صادق(ع) منصرف شد.

 

وی با بیان این که امام صادق(ع) علاقه فراوانی به اهل بیت، شیعیان‌شان و وحدت بین مسلمانان داشتند، عنوان کرد: اغلب اوقات به بعضی از دوستان و شیعیان‌شان پول می‌دادند تا در شهر و بازار بگردند و آن پول را به افرادی بدهند که به دلیل اختلافات مالی با یکدیگر درگیر شده اند.

 

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به این فرمایش که «عصمت نتیجه علم به عواقب گناه است»، ادامه داد: طبق بیانات امام علی(ع)، متقین افرادی هستند که بهشت و جهنم را می‌بینند و هنگامی که انسانی به این مرحله از بقین برسد، دیگر گناه نمی‌کند از این رو  افرادی که برای کمتر گناه کردن از ما سؤال می‌پرسند توصیه می‌کنیم که یقین خودشان را بالا ببرند./1308/پ201/ج

ارسال نظرات