۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۴۴۰۹۳۸
آیت الله جوادی آملی با تاکید بر حفظ عزت و اقتدار کشور:

شكوه و عزت کشور حق الله است

حضرت ‌آیت الله جوادی ‌آملی با بیان این که مملكت بايد عزيز، باشكوه، با جلال و با عزّت باشد، گفت: كشور شيعه به بركت ائمه كشور عزّتمند است.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود در مسجد احمدآباد شهرستان دماوند با تسلیت ایام شهادت امام صادق علیه السلام اظهار داشت: از ذات اقدس الهي مسئلت مي‌كنيم كه توفيق فراگيري معارف آن حضرت و بهره مندی از رهنمودهاي آن ذات مقدس و ائمه اطهار(عليهم السلام) را به همه مرحمت كند.

 

وی با بیان رسالت ائمه علیهم السلام، بیان داشت: هر كدام از ائمه(عليهم السلام) نور و ذات مقدسي‌ هستند كه در عصر و مصر خودشان خلافت الهي را به خوبي انجام دادند و سعي كردند كه دين را از آسيب سياست اموي، مرواني و عباسي حفظ كنند و جامعه‌اي تربيت كنند كه قرآني و عترتي باشد، مردان الهي تربیت کنند كه به نوبه خود خليفةالله و الگوي جوامع بشري باشد.

 

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: امام صادق(سلام الله عليه) در سخت‌ترين دوران عباسي به سر می بردند; يعني بعد از انتقال قدرت اموي و مرواني به عباسيان و اقتدار شديد عباسيان آنها سعي كردند هم مذهب‌تراشي كنند و هم قرآن را به رأي خود تفسير كنند از سوی دیگر اسرائيليات فوج فوج به روايات راه پيدا كردند همچنین حکومت سعی می کرد جبريه را بپرورانند كه حكومت آنها را تأييد كند و آزادانديشان معتزله و امثال معتزله را سركوب می کرد و اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) را با بدترين وضع تحت شكنجه قرار می داد. وجود مبارك امام صادق در چنين عصري بودند.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی سیره علمی امام صادق علیهالسلام را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: حضرت قرآن را نه با روايت, بلکه با عترت و عترت را با قرآن همتاي هم قرار داد؛ يك وقت ما حرف خدا را از كلام خدا به نام قرآن مي‌شنويم, يك وقت حرف خدا را از انسان كامل معصوم مثل اين دوازده امام مي‌شنويم كه از هر خطا و از هر خطيئه مصون و محفوظ‌ اند. حضرت فرمود عترت همان سهمي را دارد كه قرآن دارد، حضرت جایگاه قرآن و عترت را، جايگاه عصمت را, جايگاه معصوم بودن را, گاهي با استدلال براي متفكّران و گاهي به صورت دعا براي افراد عادي کاملا تبيين كرد.

 

وی ادامه داد: درست است كه همه ما در اثر ارتباط به اين خاندان اميد بهشت داريم، ولي نسوختن و جهنم نرفتن هنر نيست بسياري از افرادند كه جهنم نمي‌روند؛ بچه‌ها، ديوانه‌ها، كفار و مستضعفان دورافتاده كه دسترسي به اسلام ندارند جهنم نمي‌روند، نسوختن, هنر نيست به بهشت رفتن هم جزء هنرهاي مياني است، وجود مبارك امام صادق علیه السلام فرمود مهم‌ترين عامل پيشرفت، موفقيت و هماهنگي شما در یک جامعه قول شما، شرافت شما، عزّت شما و اعتماد شما است، اگر كسي به ديگري بدهكار بود و خانه خود را در رهن او قرار داد و اين رهن مهم‌تر از قول او بود او شيعه خاص من نيست لذا شما بايد طرزي زندگي كنيد كه قول شما مهم‌تر از رهن گذاشتن خانه‌تان باشد، جامعه را اين سبک زندگي حفظ مي‌كند.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی در فراز دیگری از سخنان خود با بیان حدیثی از امام صادق علیه السلام تاکید کرد: مرحوم كليني از وجود مبارك امام صادق(سلام الله عليه) نقل كرد، مملكت بايد عزيز, باشكوه، با جلال و با عزّت باشد، كشور شيعه به بركت ائمه كشور عزّتمند است، فرمود ذات اقدس الهي مؤمن را آزاد خلق كرد تا هر كاري در مرز حلال می خواهد بکند اما هرگز حق ندارد كاري بكند كه حيثيت او و عزّت، شكوه و جلال او از بين برود چون آبرو ما حق الله است، بيان نوراني امام صادق(سلام الله عليه) اين است كه هيچ كشوري حق ندارد خودش را ذليل كند، باید بدانید شكوه و عزّت و جلال کشور حقّ الله است./1323/د102/ج1

ارسال نظرات