۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۴۴۰۹۵۷
حجت الاسلام جوشقانیان تبیین کرد؛

معیار مدرسه حوزوی در سیره آموزشی امام صادق

عضو هیأت امنای مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا با تبیین تأثیرگذاری تخصص کارآمد همراه تعهد و تقوا در حوزه های علمیه گفت: اگر در حوزه های علمیه، گفتمان و روحیه انقلابی کمرنگ شود، تعلیم و تعلم‌ها مثمر ثمر نخواهد بود.
حسین جوشقانیان

حجت الاسلام حسین جوشقانیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، خاطرنشان کرد: بعد از نهضت سیدالشهدا(ع) در عرصه عاشورا، مبانی تفکر شیعی و اسلام ناب در دانشگاه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نهادینه می شد.

 

عضو هیأت امنای مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا به تخصص گرایی در زمان امام صادق(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از کارهایی که امام صادق(ع) انجام دادند، این بود که نسبت به تخصص های گوناگون در حوزه کلام، فقه، اخلاق، تربیت و مدیریت و مباحث اسلام شناسی شاگردانی خاص پرورش داد.

 

این کارشناس دینی به بیان ضرورت حضور انسان های در تراز یاران ائمه(ع) در عرصه های گوناگون پرداخت و تصریح کرد: درسی که امروز باید از مکتب امام صادق(ع) بگیریم، این است که عرصه های گوناگونی در مباحث تفسیری، فقهی، اخلاقی، علمی، تربیتی و مدیریتی که با دشمنان مواجه هستیم، نیاز به انسان هایی در تراز یاران امام صادق(ع) داریم.

 

وی گفت: باید در مکتب امام صادق(ع) به دنبال این باشیم که بخشی از عمرمان در یک زمینه به صورت تخصصی نهادینه شود تا بتوانیم برای اسلام مفید باشیم؛ در دانشگاه امام صادق(ع) در حوزه علمیه، تخصص کارآمد همراه با تعهد و تقوا می تواند برای این جبهه حق مدار و ولایت مدار تأثیرگذار باشد.

 

حجت الاسلام جوشقانیان به معیار مدرسه حوزوی در سیره آموزشی امام صادق(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: تراز مدرسه حوزوی این است که توجه به انگیزه های الهی با اخلاص محض رضای خدا داشته باشد؛ در یاران امام صادق(ع) این ویژگی قابل مشاهده بود؛ همت، پشتکار و تلاش و جدیت در آموزه ها که حوزه درسی امام صادق(ع) با چهار هزار دانشگاه شخصیت هایی در آن تراز و جایگاه، امثال محمد بن مسلم و زراره تحویل داد؛ بنابراین باید نسبت به همت بلندمان، توجهمان به مباحث علمی مان پر رنگ تر باش.

 

لزوم کاهش تعطیلی های حوزه علمیه

عضو هیأت امنای مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا درباره لزوم کاهش تعطیلی های حوزه علمیه اظهار داشت: تعطیلی هایی که در فضای حوزه وجود دارد، باید کم رنگ شود؛ متأسفانه گاهی اوقات در تکریم از شخصیتی، حوزه علمیه تعطیل می شود، این در حالی است که می تواند درس ها در آن روز برپا باشد و در کنار درس از شخصیت مدنظر تکریم شود و ثواب علمی آن روز به ساحت قدسی شخص مورد نظر تقدیم گردد.

 

این کارشناس دینی با بیان این که در مکتب امام صادق(ع) هر چیزی در پازل زندگی انسان باید جایگاه خود را پیدا کند، تصریح کرد: امام راحل که از تربیت شدگان این مکتب بود، تفریح، درس، لذت، نظم، برنامه جدی علمی و شاگرد پروری شان در جایگاه خود قرار داشت و از ایشان شخصیت نائب امام زمان تربیت و به جامعه عرضه می شود .

 

وی با اشاره به بی ثمر بودن علم بدون روحیه انقلابی در حوزه های علمیه گفت: در مکتب امام صادق(ع) شخصیت هایی هستند که در مواجه با نظام سلطه و ایادی بنی عباس و بنی امیه حساس بودند؛ رهبر معظم انقلاب نسبت به گفتمان انقلاب در فضای حوزه تأکید داشتند؛ اگر در حوزه های علمیه شاگردان مکتب امام صادق(ع)، گفتمان و روحیه انقلابی کمرنگ شود، این تعلیم و تعلم و وقت گذاشتن ها، کجا به جایگاه و پایگاه اسلام مفید خوهد بود.

 

حجت الاسلام جوشقانیان خاطرنشان کرد: افق تمدن ساز در مکتب امام صادق(ع) از دیگر مسائل مهم در این مکتب بود؛ آن حضرت شاگردانی را تربیت کرد تا معارف دین تبیین شود و راه برای رسیدن به تمدن عظیم اسلامی یعنی امام زمان(عج) با سرعت طی شود.

 

عضو هیأت امنای مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا در پایان با بیان این که باید سربازانی برای رسیدن به افق عظیم اسلامی باشیم، اظهار داشت: باید حضور شاگردان امام صادق(ع) در عرصه ظهور و بروز گفتمان مهدویت و آن تمدن عظیم اسلامی پررنگ شود./822/ت302/ی

ارسال نظرات