۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۴۴۰۹۵۸
قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

طلاب و روحانیان در عمل معرّف و مایه زینت امام صادق باشند

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: طلاب و روحانیان باید نه در حرف و زبان بلکه در عمل معرف و مایه زینت ائمه اطهار (ع) به‌ویژه امام جعفر صادق (ع) باشند.
حجت الاسلام یعقوبی - مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت امام صادق(ع) حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم مقام نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت امام جعفر صادق (ع) که با حضور طلاب و روحانیان در بجنورد برگزار شد، با بیان اینکه اصل ایمان همان اقدام و عمل است، اظهار کرد: روایتی از امام صادق (ع) داریم که اسلام قبول کردن دین و جاری کردن شهادتین بر زبان بوده و اگر شخص کافر، شهادتین را بر زبان جاری کند مسلمان می‌شود و حتی اگر یک‌رکعت نماز نخوانده باشد در قبرستان مسلمانان دفن می‌شود، حق دارد با زن مسلمان ازدواج کند و وارد مسجد شود که این خاصیت اسلام است.

 

وی ادامه داد: بنا به فرموده این امام همام اما ایمان، باور دینی و عمل به اسلام است، هر ایمانی اسلام است ولی هر اسلامی، ایمان نیست؛ زیرا در ایمان عمل نهفته بوده و وقتی می‌گوییم فلانی مؤمن است؛ یعنی اهل اقدام و عمل است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِّمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِين» و تأکید می‌کند که خـوش گـفـتـارتـر از كـسـى كـه بـشـر را به‌سوی خـدا دعـوت می‌کند، عمل صالح انجام می‌دهد و می‌گوید من به‌یقین از تسلیم‌شدگان هستم، نیست.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: بنا به فرموده قرآن مؤمن واقعی کسی است که ایمان او، در میدان عمل وی را معرفی می‌کند؛ ازاین‌رو می‌فرماید: اگر ایمان کسی قوی باشد می‌داند حسنه و سیئه با هم مساوی نیست و اگر کسی به انسان بدی کرد مؤمن انتقام نمی‌گیرد بلکه عفو می‌کند؛ زیرا هرکسی می‌تواند انتقام بگیرد اما همه توانایی عفو ندارند.

 

وی با اشاره به اهمیت عفو و گذشت، اظهار کرد: طبق آیه قرآن اگر کسی عفو کند می‌بینیم که این گذشت باعث می‌شود دشمن سرسخت، دوست صمیمی شود، اینکه انسان انتقام بگیرد لذت نفس می‌برد ولی از لذت بالاتر که لذت گذشت است، محروم می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید: اگر می‌خواهی یک سرباز به سربازان دین و یک مسلمان به مسلمانان اضافه کنی، باید گذشت داشته باشی اما گذشت مقام بالایی بوده و کسی به آن می‌رسد که دارای ایمان قوی و صبر باشد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با تأکید بر اینکه باید در تمام صحنه‌ها اهل اقدام و عمل باشیم و اگر عالم هستیم عامل هم باشیم، خطاب به طلاب تصریح کرد: برای ما طلبه‌ها تنها امسال سال اقدام و عمل نیست بلکه لحظه‌لحظه زندگی ما باید توأم با اقدام و عمل باشد.

 

وی با بیان اینکه این آیه برای طلاب و روحانیان که مردم را به‌سوی دین خدا دعوت می‌کنند، کاربرد بیشتری دارد، گفت: امام صادق (ع) می‌فرماید: خدا رحمت کند انسان‌هایی را که برای دیگران چراغ روشن هستند و کسانی که با عمل خود مردم را به‌سوی ما دعوت می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه امام صادق (ص) می‌فرماید: مایه زینت ما باشید نه مایه ننگ و عار؛ یعنی نه در حرف و به زبان بلکه در عمل مایه زینت ما باشید، خطاب به طلاب و روحانیان، تصریح کرد: باید همه ما در رفتارهای خود بازنگری کرده و بررسی کنیم ببینم آیا کارهای ما به‌گونه‌ای است که مردم بگویند آفرین بر این حوزه علمیه که چنین خروجی خوبی دارد یا خیر.

 

قائم مقام نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی تصریح کرد: بر این اساس طلاب و روحانیان باید نه در حرف و زبان، بلکه در عمل معرف و مایه زینت ائمه اطهار (ع) به‌ویژه امام جعفر صادق (ع) باشند./202/9314/ب1

ارسال نظرات