۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۴۴۱۱۹۷
امام جمعه شهرستان خاش:

ایجاد زیرساخت‌ لازم در شهرستان‌ها، مقدمه هجرت طلاب از قم می‌شود

امام جمعه شهرستان خاش گفت: اگر زیرساخت‌های لازم و امکانات مختلفی که در حوزه علمیه قم وجود دارد در سایر شهرستان‌ها نیز مهیا شود، روحانیان می‌توانند با آسودگی خاطر و دغدغه کمتری به سایر شهرستان‌ها هجرت کنند.
میری

حجت‌الاسلام محمدحسین میری، امام جمعه شهرستان خاش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان گفت: امکانات آموزشی، فضای معنوی، منابع علمی و حضور اساتید برجسته در حوزه علمیه قم سبب شده است تا طلاب و روحانیان تمایل کمتری برای هجرت از قم داشته باشند.

وی بیان کرد: مؤسسات تحقیقاتی که در قم وجود دارد، قابل مقایسه با شهرستان‌های مناطق مرزی کشور نیست، بنابراین کسی که به دنبال تحقیقات و رشد فکری است، نمی‌تواند مراکز اصلی علمی را رها کند و به مناطق محروم هجرت کند.

امام جمعه شهرستان خاش افزود: در برخی از شهرستان‌ها، امکانات در پایین‌ترین سطح است، حتی خانه عالم هم وجود ندارد و روحانی مشکل اقامت پیدا می‌کند؛ از طرفی مردم هم از آنجایی که فکر می‌کنند روحانیان کاملاً تأمین مالی می‌شوند، کمک چندانی برای ساخت خانه عالم نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: یک روحانی وظیفه خود می‌داند که علم بیاموزد و آن علم را به جامعه هم منتقل کند، اما وقتی نه امکانات تحقیقاتی و تحصیلی و نه امکانات مادی وجود ندارد، ممکن است به مرور انگیزه خود را از دست بدهد.

حجت‌الاسلام میری ادامه داد: نتیجه اینکه شهرستان‌ها از وجود علما بی بهره باشد، این می‌شود که امر به معروف و نهی از منکر کمتر صورت می‌گیرد، کسی نیست پاسخگوی شبهات مردم باشد و در نتیجه جامعه در مقابل تهدیدهای دشمن، آسیب‌پذیرتر می‌شود.

وی عنوان کرد: باید طرحی اندیشیده شود تا علمای برجسته و بزرگ، حداقل در مراکز استان‌ها مستقر شوند تا برای سایر طلاب در شهرستان‌های دیگر هم امکان دسترسی به این اساتید وجود داشته باشد و سطح تربیت علمی ارتقا پیدا کند.

امام جمعه شهرستان خاش یادآور شد: مرحوم آیت‌الله کفعمی از جمله اساتید برجسته و بزرگ خراسان بودند که به زاهدان هجرت کردند و با کمک مرحوم مولوی عبدالعزیز، یک پایگاه بزرگ وحدت در استان برپا کردند و منشأ خیر و برکات شدند.

وی اظهار کرد: در منطقه سیستان نیز بزرگانی همچون آیت‌الله بختیاری، مرحوم شریفی و شهید حسینی، علمای بزرگی بودند که آمدند و محافل را آباد کردند؛ امروز هم به وجود چنین علمایی برای پر کردن خلأها نیازمندیم.

حجت‌الاسلام میری افزود: تبلیغ رسالت بزرگی است؛ باید جلسات پاسخگویی به سؤالات و رفع شبهات برای گروه‌های مختلف برگزار شود و همه این‌ها نیاز به حضور علمای برجسته و متعهد در شهرستان‌ها دارد./831/302/ب3

ارسال نظرات