۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۴۴۱۳۶۴
استاد حوزه علمیه مشهد:

رفع کمبود بودجه فرهنگی نیازمند تعامل مراکز و نهادهای همسو است

استاد حوزه علمیه مشهد گفت: مسؤولان و متولیان نهادهای فرهنگي و مذهبي همواره يكي از مشكلات اين نهادها را كمبود بودجه‌هاي فرهنگي می‌دانند، در صورتی‌که اين مشكل با هماهنگي و تعامل اين مراكز تا حد زيادي قابل جبران است.
حجت الاسلام محمد خانی - استاد حوزه علمیه مشهد

حجت‌الاسلام محمد خانی، استاد حوزه علمیه مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به اظهار نگرانی مراجع مبنی بر خالی شدن بلاد از حضور علما و خالی بودن بسیاری از مناطق کشور از حضور روحانیان و طلاب، اظهار کرد: با وجود علاقه‌مندی بسیاری از طلاب برای هجرت از حوزه‌های علمیه قم و مشهد و اسکان در شهرهای دیگر، متأسفانه بسیاری مواقع، تعامل مناسب از سوی نهادهای فرهنگی و مذهبی مسؤول در استان‌ها برای هجرت طلاب و روحانیان از قم و مشهد صورت نمی‌گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه در هر صورت هجرت طلاب و روحانیان از قم و مشهد و سکونت آن‌ها در شهرها و مناطق مختلف کشور نیازمند بودجه است، اضافه کرد: در این زمینه همیشه کمبود بودجه فرهنگی به‌ عنوان یکی از موانع اجرای طرح هجرت طلاب و روحانیان ذکر می‌شود.

 

حجت‌الاسلام خانی که نایب‌ریيس مجمع طلاب و فضلاي شهرستان اسفراين استان خراسان شمالی نیز هست، تصریح کرد: این در حالی است که كمبود بودجه‌های فرهنگي با تعامل مراكز فرهنگي همسو قابل جبران است.

 

به گفته وی مسؤولان و متولیان نهادهای فرهنگي و مذهبي همواره يكي از مشكلات اين نهادها را كمبود بودجه‌هاي فرهنگي می‌دانند در صورتی‌ که اين مشكل با هماهنگي و تعامل اين مراكز تا حد زيادي قابل جبران است.

 

این پژوهشگر ممتاز حوزه علميه خاطرنشان کرد: اکنون نهادها و مراكز فرهنگي متعدد و متنوعي در کشور فعال هستند اما به علت عدم تعامل و هماهنگي لازم با يكديگر، افزون بر عدم بازدهي مناسب و مفيد دچار كمبود اعتبار نيز می‌شوند.

 

حجت‌الاسلام خانی اظهار کرد: اگر مراكز فرهنگي همسو با تعاملات و هماهنگي بيشتر آسیب‌های موجود را شناسايي و راهكارهاي مقابله با آن‌ها را بين خود تقسيم کنند، بدون شک بسیاری از مشكلات در اين زمينه حل خواهد شد.

 

سرپرست هیأت امنای امامزاده حمزه بن موسی (ع) شهرستان اسفراین، گفت: مشكل عدم هماهنگي بین دستگاه‌های فرهنگی مذهبی باعث شده تا اکنون بسیاری از شعبه‌ها و نهادهاي زيرمجموعه در شهرهاي كوچك و روستاها تعطيل و يا غيرفعال شوند.

 

وی اضافه کرد: آسیب‌شناسی مشكلات و برنامه‌ریزی دقيق، استفاده از سلایق و نظرات گوناگون، تقويت برنامه‌های موجود و تأمين و جبران كمبود اعتبار از فواید همكاري مراكز فرهنگی مذهبی هم‌سو به شمار می‌رود که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

 

حجت‌الاسلام خانی خاطرنشان کرد: جزیره‌ای بودن فعاليت نهادهاي فرهنگي، اقدامات ظاهری و نمایشی، فعالیت آماری و کمی به‌جای فعالیت کیفی و تحمل نشدن آراء و سلایق متفاوت از جمله موانعی است که تاکنون سبب شده نهادهای فرهنگی مذهبی نتوانند به خوبی با یکدیگر همکاری و هماهنگی داشته باشند.

 

این استاد حوزه علمیه مشهد تصریح کرد: مقابله با مسائلی چون تهاجم و شبيخون فرهنگي، نفوذ، فتنه و ولنگاري فرهنگي که در طی سال‌های اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب طرح و بر روی آن‌ها تأکید شده است، ضرورت همگرايي و تعامل بیش‌ازپیش مراكز فرهنگی مذهبی همسو را می‌طلبد تا در سایه این هماهنگی و همکاری، موانع موجود در برابر اجرای طرح‌های کلان مذهبی ازجمله هجرت طلاب و روحانیان از قم و مشهد برطرف شود./9314/302/ب2

ارسال نظرات