۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۴۴۱۴۵۵
آيت الله مظاهري:

وحدت از پيامهای سوره «كافرون» است

رئيس حوزه علميه اصفهان گفت: سوره مبارکه كافرون به کفار مي گويد شما دين خود را داشه باشيد ما هم دين خودمان، بياييد در کنار مسلمانان زندگي کنيد و کاري به کار همديگر نداشته باشيد، اين يعني وحدت، وحدتي که در حال حاضر شيعه بسيار بر آن تأکيد دارد ولي برخي از پايبندي به آن طفره مي روند.
آيت الله حسين مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در اصفهان، حضرت آيت الله حسين مظاهري در سلسله جلسات تفسير قرآن که هر روز صبح در مسجد اميرالمؤمنين(ع) جي برگزار مي شود ابتدا به مضمون آيات سوره مبارکه كافرون اشاره کرد و افزود: مضمون اين سوره اين است که خداوند به انسانهاي لجوج و آنهايي که زير بار حق نمي روند مي گويد راه شما با راه ما از يکديگر جدا است، شما بت پرستي کنيد، ما خدا پرستي مي کنيم ولي کاري به کارِ ما نداشته باشيد.

 

حضرت آيت الله مظاهري با استناد به نقلهاي تاريخي اذعان کرد: نخستین حرکت پيامبر(ص) بعد از مبعوث شدن، جمع کردن سران قريش بود براي ابلاغ رسالت به آنها، سران قريش هم از خويشاوندان درجه يک پيامبر(ص) به حساب مي آمدند ولي به جز حضرت ابي طالب(ع) همگي بت پرست بودند.

 

رئيس حوزه علميه اصفهان ادامه داد: پيامبر(ص) ابلاغ رسالت خويش را با اين سؤال آغاز کرد، آيا اگر من چيزي بگويم قبول داريد، درست است؟ همه سران قريش گفتند آري تو اميني تو صديقي، هر آنچه بگويي درست است و ما قبول داريم، سپس پيامبر(ص) به آنها فرموند، بگوييد لا اله الا الله و به خداوند يگانه ايمان بياوريد و دست از شرک و بت پرستي برداريد که من به رسالت مبعوث شده ام.

 

وي به سؤال دوم پيامبر(ص) از سران قريش اشاره کرد و گفت: بعد از بيان سخناني غير منتظره از جانب پيامبر(ص)، پيامبر(ص) از سران قريش سؤال مي پرسد آيا کسي هست که من را در اين کار ياري کند که بعد از من وصي و جانشين من بشود؟ در اين زمان هيچ کس به جز اميرمؤمنان(ع) اعلام آمادگي نمي کند ولي اين اعلام آمادگي با مخالفت ظاهري پيامبر(ص) روبرو مي شود و با سه بار تکرار شدن اين سؤال از افراد حاضر در جلسه و سه بار اعلام آمادگي کردن اميرمؤمنان(ع)، براي نخستین بار پيامبر(ص) به صورت علني ایشان را به عنوان جانشين خود معرفي مي کنند.

 

حضرت آيت الله مظاهري توضيح داد: پيامبر(ص) از همان اول بعثت فرمودند علي(ع) جانشين من است و تا آخر دوران عمر خود هم بر اين مهم پا فشاري کردند، اين امر مهم يعني ولايت بيش از هزار بار در طول اين بيست و سه سال پيامبري به مردم گفته شد، پيامبر(ص) بارها و بارها ملازمت قرآن، نبوت و ولايت را براي در صراط مستقيم بودن به مردم گوشزد کردند.

 

اين مرجع تقليد با توجه به آيه 33 سوره فرقان «ولا يأتونك بمثل الا جئناك  بالحق و احسن تفسيرا» ابراز کرد: پيامبر(ص) براي رسالت خود معجزه اي به نام قرآن آورده بودند و در مقابل سران قريش که دائماً به ايشان پيشنهادهاي آن چناني مي دادند آن را گوشزد مي کردند، شايد در هفت يا هشت مرتبه قرآن به مسأله تحدي اشاره دارد، قرآن به کافران مي گويد سخناني بياوريد که فقط از نظر لفظ يعني فصاحت و بلاغت با قرآن در يک مرتبه باشد تا اعجاز من منتفي بشود ولي هزار و چهارصد سال است کسي نتوانسته و تا قيامت هم نخواهد توانست.

 

وي افزود: پيشنهادهاي آن چناني سران قريش زماني ارائه شد که رسالت پيامبر(ص) فراگير شد، آن هم با همراهي جمعي از مستضعفين و مردم عادي، سران قريش از حضرت ابي طالب(ع) خواستند که پيشنهادهاي آنها را به گوش پيامبر(ص) برساند ولي پيامبر(ص) فرمودند، به خدا قسم اگر خورشيد را در دست چپم و ماه را در دست راستم قرار دهيد حاضر نيستم دست از رسالتم بردارم تا زماني که شما هم مسلمان شويد و بگوييد لا اله الا الله.

 

حضرت آيت الله مظاهري با اشاره به معجزات فراوان پيامبر(ص) و در مقابل لجاجت کفار و مشرکين تصريح کرد: پيامبر(ص) در طول دوران رسالتشان بيش از هزار معجزه داشته اند، اميرمؤمنان(ع) در يکي از خطبه هاي نهج البلاغه مي فرمايند، روزي به پيامبر(ص) گفتند اگر اين درخت به تو تعظيم کرد به تو ايمان خواهيم آورد ولي وقتي اين اتفاق افتاد باز هم لجاجت ورزيدند و به پيامبر(ص) ايمان نياوردند.

 

استاد اخلاق حوزه علميه تأکيد کرد: خدا نکند کسي در پذيرش حق لجوج باشد، خدا نکند حبّ رياست در دل کسي باشد، خدا نکند حبّ شهوت در دل کسي باشد، گاهي اين افراد آلوده به دنيا حاضر هستند بيش از نصف مردم دنيا را بکشند تا به اهداف پليد خود دست پيدا کنند.

 

وي به فعاليت هاي اخير علماي شيعه در ايجاد وحدت بين شيعه و سني اشاره کرد و گفت: سوره مبارکه كافرون به کفار مي گويد شما دين خود را داشه باشيد ما هم دين خودمان، بياييد در کنار مسلمانان زندگي کنيد و کاري به کار همديگر نداشته باشيد، اين يعني وحدت، وحدتي است که در حال حاضر شيعه بسيار بر آن تأکيد دارد ولي برخي از اين سنیها از پايبندي به آن طفره مي روند.

 

حضرت آيت الله مظاهري ادامه داد: نخستین بار استاد ما حضرت آيت الله بروجردي با راه اندازي يک مؤسسه در مصر براي ايجاد وحدت بين شيعه و سني تلاش کردند سپس امام خميني(ره) با تلاش مضاعف و جدي اين مسأله را فراگير کردند و امروز هم رهبر معظم انقلاب بر آن تأکيد بسيار دارند.

 

وي تأکيد کرد: وحدت چيز خوبي است، ما تا الآن کاري نکرده ايم که اين وحدت خدشه دار شود ولي هر چه ما بر اين وحدت پايبنديم، اين سعودي هاي ملعون برخلاف آن حرکت مي کنند تا جايي که داعش را درست کرده اند، تا جايي که از يهوديان طرفداري مي کنند ولي از ما بد مي گويند.

 

حضرت آيت الله مظاهري در پايان اظهار اميدواري كرد به دست ما و با رهبري امام عصر(عج) پرچم شيعه در جهان برافراشته شود./201/867/ب1

ارسال نظرات