۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۴۴۱۵۱۰
مدیر مدرسه عالی فقه و اصول حوزه علمیه قم:

نظام‌های جامع آموزشی و تبلیغی بر مبنای سند چشم‌انداز حوزه‌های علمیه تدوین شود

مدیر مدرسه عالی فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: نظام‌های جامع آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و تهذیبی حوزه بر مبنای سند چشم‌انداز حوزه‌های علمیه تدوین شود.
حوزه علمیه

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد اسماعیل عبداللهی، مدیر مدرسه عالی فقه و اصول حوزه علمیه قم در نوشتاری به تبیین نظام‌های جامع آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و تهذیبی حوزه علمیه پرداخت.

 

متن این نوشتار بدین شرح است:

طراحی نظام جامع یعنی طراحی راهبردهای کلان جهت دهنده و هدف گذاری نظام مند بر اساس برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند مدت و تصویر کردن همه متغیرهای احتمالی که می‌تواند در رسیدن به آن هدف نقش آفرین باشد. تدوین نظام جامع راهبردی 5 ساله و ده ساله بر مبنای سند چشم‌انداز حوزه‌های علمیه در همه بخش‌های ماموریتی حوزه از جمله بخش مدیریت کلان، بخش آموزش، بخش پژوهش، بخش تبلیغ، بخش تهذیب، بخش مناسبات حوزه و انقلاب اسلامی و بخش ارتباطات بین الملل از الزامات تحقق سند چشم‌انداز می‌باشد. برای اینکه طراحی هر یک از این نظام‌ها از جامعیت بیشتر و اتقان بهتر و مطابقت با ظرفیت‌های واقعی حوزه باشد پیشنهاد می‌شود تصمیم گیران مدیریت کلان حوزه از بهره گیری از صاحب نظران علمی و صاحبان تجربه و نیز بهره گیری از پیشنهاد‌ها و ایده‌های طلاب و مدرسین حوزه غفلت نکنند.

 

طراحی ساختار سازمانی فعال با رویکرد شبکهای و ایجاد رصدخانه فضای حاکم بر جهان

در مدیریت کلان حوزه علاوه بر اینکه می‌بایست مدیریت منسجم، یکپارچه و واحدی در جهت رسالت‌های کلان حوزه و روحانیت بکارگرفته شود که در دستور کار مدیر محترم جدید حوزه‌های علمیه هم قرار دارد چابک سازی و طراحی ساختار سازمانی پویا و فعال، با رویکرد شبکه ای از اقدامات ضروری است که باید در حوزه صورت بگیرد. برنامه ریزی موفق در هر سازمانی مبتنی بر مطالعه گذشته آن سازمان، شناخت ظرفیت‌ها و واقیعت های موجود، شناخت موانع احتمالی و از همه مهم‌تر رصد و پایش وضعیت آینده است. از این رو ضرورت دارد رصد خانه فضای علمی و فرهنگی اجتماعی حاکم بر جهان در حوزه علمیه شکل بگیرد تا بتواند در طراحی‌های کلان مدیریتی نقش موثری ایجاد کند.

 

ایجاد معاونت نظارت راهبردی

ایجاد معاونت راهبردی در ساختار مرکز مدیریت حوزه خواهد توانست رویکرد سیستمی جدیدی در مدیریت حوزه ایجاد کند به گونه‌ای که با طراحی نظام‌ها و ترسیم جهت حرکت تحولی حوزه بر مبنای سند چشم‌انداز و نظام‌های جامع و نیز رصد تحولات آینده جهان، برنامه‌های اجرایی از ضریب اطمینان بالاتر، دارای خرد جمعی، با افق تمدنی، خودکنترلی بیشتر، نظارت هدفمند برخوردار باشد ضمن اینکه در یک نگاه جامع این معاونت خواهد توانست سمت و سوی برنامه‌ها را به جهتی سوق دهد که با کمترین هزینه بیشترین بهره‌وری را به دنبال داشته باشد.

 

تأسیس کمیته نظام پیشنهاد‌ها

درهرصورت لازم است قبل از هر کاری کمیته نظام پیشنهاد‌ها در حوزه شکل بگیرد تا ضمن ارتباط‌گیری با بدنه حوزه اعم از مراجع معظم تقلید، علما، اساتید و طلاب محترم و نیز مراکز و تشکل‌های صنفی طلبگی به آسیب‌شناسی وضعیت حوزه در بخش‌های مختلف بپردازد و بر اساس آن راهبردهای کلان و برنامه‌های اجرایی کوتاه‌مدت را طراحی و انشالله به سمت برآورده شدن انتظارات مقام معظم رهبری و تحقق آرمان‌های اصیل حوزه تمدن ساز حرکت نماید. کمیته نظام پیشنهاد‌ها می‌تواند بر اساس این آسیب‌شناسی، نقشه جامعی از وضعیت موجود اعم از برنامه‌های کلان اجرا شده و در حال اجرا و نیز برنامه‌های در دست اقدام آماده نماید و موانع انجام برنامه‌ها را شناسایی کند تا بر اساس شناخت دقیق از وضعیت برنامه‌ای موجود بتوان وضعیت مطلوب را ترسیم کرد.

 

ماتریس swot که از ظرفیت خوبی برای جمع‌آوری داده‌ها، تحلیل داده‌ها، شناخت آسیب، تحلیل آسیب، طراحی راه برون رفت از آسیب (استراتژی‌های حرکتی و راهکارها) برخوردار است می‌تواند مورد بهره‌وری متولیان امر قرار بگیرد./998/د103/ی

ارسال نظرات