۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۹
کد خبر: ۴۴۱۵۵۱
استاد حوزه و دانشگاه خواستار شد؛

ضرورت بررسی ابعاد شخصیتی حضرت معصومه

حجت الاسلام پورنجف با تقسیم عصمت به دو نوع عصمت علمی و عصمت عملی، گفت: عصمت علمی که در ذات خود عصمت عملی را هم دارد، مختص به حضرات 14معصوم(ع) است، اما عصمت عملی دامنه گسترده تری دارد.
حرم حضرت معصومه

حجت الاسلام کریم پورنجف، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با تشریح ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان این مطلب که فقط درباره سه نفر از اهل بیت(ع) زیارت نامه ماثوره وارد شده است، گفت: به زیارت نامه ای ماثوره گفته می شود که از طرف امام معصوم(ع) باشد و بهترین مدرک و مسأله ای که در خصوص جایگاه حضرت فاطمه معصومه(س) می توان مطرح کرد، همین زیارت نامه ماثوره ایشان است.

 

وی با بیان اینکه در زیارت نامه حضرت معصومه(س) مسائل فراوانی وجود دارد که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد، ابراز داشت: در یکی از عبارات زیارت نامه به شفاعت حضرت «یا فاطِمَةُ اِشْفَعى لى فِى الْجَنَّةِ» اشاره شده است. خداوند در آیه 109 سوره طه می فرماید «يَوْمَئِذٍ لَّا تَنفَعُ الشَّفَاعَةُ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَنُ وَرَضِيَ لَهُ قَوْلًا/ در آن روز، شفاعت به كسى‏ سود نبخشد، مگر كسى را كه خدای رحمان اجازه دهد و سخنش او را پسند آيد»؛ این مسأله بر عظمت حضرت فاطمه معصومه(س) دلالت دارد.

 

این استاد حوزه در ادامه با تشریح بخشهای مختلف زیارت نامه حضرت فاطمه معصومه(س)، افزود: در قسمتی از زیارت نامه حضرت از خداوند متعال طلب می کنیم که معرفت ایشان را از ما سلب نکند «وَ أَنْ لا یَسْلُبَنا مَعْرفَتَكُمْ»؛ این مسأله نشانگر عظمت علمی و معنوی کریمه اهل بیت(س) است.

 

وی با تقسیم عصمت به دو نوع عصمت علمی و عصمت عملی، گفت: عصمت علمی که در ذات خود عصمت عملی را هم دارد، مختص به حضرات 14 معصوم(ع) است، اما عصمت عملی دامنه گسترده تری دارد و حضراتی از جمله حضرت ابوالفضل العباس(س)، حضرت زینب کبری(س) و حضرت فاطمه معصومه(س)، دارای این نوع از عصمت هستند.

 

حجت الاسلام  پورنجف ادامه داد: درباره ثواب زیارت حضرت معصومه(س) روایات فراوانی وجود دارد. مثلا از امام رضا(ع) نقل است که فرمود «کسی که خواهرم معصومه(س) را در قم زیارت کند، مرا زیارت کرده است». این مطلب نشان دهنده جایگاه رفیع حضرت معصومه(س) است.

 

وی خاطرنشان کرد: از دیگر ویژگیهای حضرت فاطمه معصومه(س) محدثه بودن و  عالمه غیر معلمه بودن ایشان است، به این معنی که علم ایشان خدادادی است و در نزد کسی تحصیل علم نکرده بودند.

 

این استاد حوزه با بیان این که حضرت در همان سن کم به مقام عصمت از گناه دست یافتند که نشانگر عظمت معنوی ایشان است، گفت: پدر گرامیشان حضرت امام موسی کاظم(ع) چندین بار لفظ «فداها ابوها» را در مورد ایشان به کار برده اند.

 

این کارشناس مذهبی با بیان این که حضرت به فاطمه ثانی معروف هستند، ابراز داشت: با توجه به علاقه و محبتی که شیعیان نسبت به حضرت فاطمه زهرا(س) دارند و این که قبر شریفشان مخفی بوده و در دسترس شیعیان نیست، با توجه به روایاتی که وجود دارد، می توان به نیت زیارت حضرت زهرا(س)، قبر حضرت معصومه(س) را زیارت کرد.

 

حجت الاسلام پورنجف در ادامه با بیان این که زندگی حضرت معصومه(س) پر از نکات آموزنده و انسان ساز است، گفت: اهل ذکر و عبادت بودن، صداقت، دقت و گفتار متقن و محکم از جمله ویژگیهای برجسته ایشان است که باید مورد تحلیل و بررسی واقع شود.

 

این استاد حوزه افزود: با توجه به این که حضرت، محدثه بودند، یکی از شرایط محدث بودن، دقت در بیان سخن و اتقان گفتار است که به عنوان یک الگو و سبک زندگی قابل تبیین است.

 

وی تاکید کرد: بسیار مهم است که بخش عمده ای از زندگی خود را به انس با خدای متعال اختصاص دهیم تا به معنویت و کمال بالاتری دست یابیم. چنانچه حضرت معصومه(س) برای ارتقای مقام علمی و معنوی خود به سمت حضرت امام رضا(ع) هجرت می کنند و در این راه نیز رحلت می کنند.

 

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: از جمله سایر ویژگیهای که درباره حضرت مطرح بوده و الگویی برای همگان است، عفت، حجاب و پاکدامنی ایشان است.

 

وی با تاکید بر معرفت افزایی پیرامون شخصیت ائمه معصمومین(س) در دهه کرامت و ولایت، گفت: یکی از موارد مهمی که مردم شریف ایران باید در دهه کرامت و ولایت بدان توجه کنند، این است که درباره ائمه معصومین(ع) خصوصا امام رضا(ع) معرفت کسب کرده و خود را شبیه آنان کنند.

 

حجت الاسلام پورنجف در خاتمه گفت: خوب است که علما و روحانیان از فرصت دهه کرامت و ولایت استفاده کرده و به معرفی ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه معصومه(س) بپردازند./302/854/ب1

ارسال نظرات