۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۴۴۱۵۵۶
عضو خبرگان رهبری:

حقوق بشر غربی با فقر تئوریک مواجه است

عضو خبرگان رهبری به تفاوت معنایی و تئوریت حقوق اسلامی و حقوق غربی اشاره کرد و گفت: حقوق بشر غربی در تدوین چرایی و هدف از حق حیات ناتوان بودهو با فقر تئوریک مواجه است، در حالی که جهان بینی اسلامی به درستی پاسخ این فقر تئوریک غرب را داده است.
اسماعیلی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، دکتر محسن اسماعیلی، عضو خبرگان رهبری، درسمینار بین المللی حقوق بشر اسلامی با بیان این که حق حیات به معنای حق زندگی و متقابلا احترام دیگران به این حق، در اصل قابل بحث نیست، اظهار داشت: هر حق دیگری از حقوق بشر هم تصورش بر این است که باید این مهم را پذیرفت، چرا که تا بشر حیاتی نداشته باشد، سخن از حقوق و تکالیف او فاقد موضوع خواهد بود.

 

وی حق حیات را اساسی ترین حق بشر در متون معتبره عنوان کرد و ابراز داشت: در اعلامیه جهانی حقوق بشر دولت ها مکلف شده اند که از حق حیات بدون هیچ تمایزی حمایت کنند، و همچنین در کنفراسیون حقوق بشر، اعلامیه اسلامی حقوق بشر نیز بر این حق تاکید کرده است.

 

حق حیات در مبانی اسلامی دارای تفاوت مبنایی با حقوق بشر غربی است

اسماعیلی با اشاره به این که توافق اصولی و جامع حقوقی به معنای پایان مشاجره است، اظهار داشت: حق حیات در مبانی اسلامی دارای تفاوت مبنایی با حقوق بشر غربی است و آثار متعددی را بر جا می گذارد که حق حیات را به مشترک لفظی تبدیل می کند.

 

وی به تفاوت معنایی و تئوریت حقوق اسلامی و حقوق غربی اشاره نمود و ابراز داشت: حقوق بشر غربی در تدوین چرایی و هدف از حق حیات ناتوان بوده، و با فقر تئوریک مواجه است.

 

عضو خبرگان رهبری افزود: نویسندگان حقوق بشر هیچگاه نخواستند مبانی حقوق بشر از نگاه مبانی الهی را استخراج نمایند، در حالی که جهان بینی اسلامی به درستی پاسخ این فقر تئوریک غرب را گفته است.

 

وی در ادامه با  اشاره به دیدگاه مبنایی اسلام در حوزه حقوق بشر گفت: حیات، موهبتی الهی بوده و قداست خود را از اتصال به این منبع کسب نموده است،

 

اسماعیلی با اشاره به این که حیات از نگاه اسلامی هدیه ای الهی و ناشی از امر رب و هدفمند است. گفت: انسان باید در این هدف به جایگاه شایسته خود دست یابد و این حیات تنها به منظور بهره مندی از موهیت های مادی نیست.

 

حق حیات در غرب بسیار ناچیز است

وی با بیان این که حقوق بشر غربی در پاسخ به چرایی ماندگاری انسان درمانده است، اظهار داشت: ارزش حق حیات در نگاه غرب آنقدر ناچیز است که قابل ذکر نیست، در حالی که اندیشه اسلامی حیات را حیاتی طیبه می داند.

 

عضو خبرگان رهبری با بیان این که حقوق بشر غربی حداکثر می تواند توجیهاتی را برای حیات بشر ذکر نمایند، افزود: گفتمان حقوق بشر غربی از تقبیح خودکشی عاجز است. در حالی که گفتمان اسلامی حیات را از تجلیات الهی دانسته بر این باور است که هیچ کس حتی خود شخص نمی تواند به این حقوق الهی تعرض نماید.

 

وی با بیان این که حقوق بشر غربی انسان را از کاملترین جلوه های حیات انسانی محروم نموده است، اظهار داشت: در گفتمان حقوق بشر اسلامی، ایثار تدوام حیات انسانی را به دنبال دارد.

 

اسماعیلی  با بیان این که ارزش همه جان ها در حقوق بشر اسلامی یکی است، خاطرنشان کرد: غرب حداکثر حق حیات را حقی برای بشر دانسته و از تعمیم تئوریک این حق برای سایر موجودات عالم ناتوان بوده، و نمی توانند به طور واقعی حق حیات برای حیوانات و سایر موجودات قائل شود و صحبت از حقوق حیوانات، تنها به عنوان مقدمه ای برای حق حیات خود انسان مورد توجه قرار می گیرد و حال آنکه در اسلام این گونه نیست.

 

وی خاطرنشان کرد: مبنای فکری حق حیات در حقوق بشر غربی مجوز تبعیض و خودخواهی است؛ ولی در نگاه قرآنی و اسلامی به حق حیات، جان همه شیرین بوده و حفظ جان همه تکلیف است.

 

    عضو خبرگان رهبری در پایان با اشاره به این که بسیاری از احکام الهی در حقوق بشر غربی قابل فهم و توجیه نیست، ابراز داشت: کشتارهای عصر کنونی در جای جای جهان نتیجه تفسیر خودخواهانه و غیر الهی از انسان است./1325/د102/ی

ارسال نظرات