۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۴۴۱۵۵۸
حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست:

حقوق بشر اسلامی قبل از تولد تا پس مرگ را پوشش می دهد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: حقوق بشر در آموزه های اسلامی از زمان انعقاد نطفه، آغاز و تا بعد از مرگ آدمی ادامه می یابد.
آیت الله ابوالقاسم علیدوست

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست اظهار داشت: امروزه بیشترین اشکالی که بر رویه حقوق بشر ایران گرفته می شود، در دو حوزه زنان و حقوق کودکان می باشد.

 

وی با تأکید بر اینکه با مراجعه به قرآن کریم متوجه خواهیم شد این کتاب آسمانی، هستی را بیش از 200 مرتبه به نشانه خدا و آیت الله تعبیر کرده، ابراز داشت: تعبیر قرآن از انسان، زمین، آسمان ها، رفت و آمد روز شب و فصل ها، «نشانه های خدا» می باشد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه بر اساس مبانی الهی، هستی از شعور برخوردار است، خاطرنشان ساخت: قرآن کریم، جهان هستی را مصوب، اهل تصویب و ساجد در مقابل خداوند معرفی کرده و سجده هستی بر خداوند متعال، سجده اختیاری و آگاهانه است.

 

حقوق بشر در آموزه های اسلامی از بدو تولد تا مرگ وجود دارد

این استاد حوزه تصریح کرد: حقوق بشر در آموزه های اسلامی از زمان انعقاد نطفه، آغاز و تا بعد از مرگ آدمی ادامه می یابد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست بیان داشت: حقوق بشر اسلامی انسان را مکلف به حفظ حیات و مال خود می کند؛ پس باید به لوازم حقوق هستی توجه نماییم.

 

وی به اصل توحید اشاره کرد و گفت: از نظر باور دینی و بر اساس اصل توحید در تشریع، مجتهد می تواند مستنبط حق باشد و جعل حق تنها از آن خداوند متعال است.   برای رسیدن به استنباط صحیح باید حقوق موجود به طور موردی استنباط شود که از آن می توان به حقوق نامکشوف نیز تعبیر کرد.

 

این استاد حوزه ابراز داشت: فرآیند این حقوق باید در سه مرحله: «مطالبه موردی و جمع آوری»، «احصاء نظام مندی» و «استنباط کلان محور» مورد توجه قرار گیرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست خاطرنشان ساخت: مجتهد در روش شناسی کشف حقوق، پس از مطالعه موردی، باید به نظامی که این حقوق را کنار هم قرار می دهد، بنگرد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به این که مطالعه سیستماتیک در فهم دقیق بسیار مهم است، تصریح کرد: مطالعه موردی، مطالعه نظام ها و مطالعه کلان نظام ها از مباحث مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد./1325/د102/ی

ارسال نظرات