۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۴۴۱۵۶۸
سخنران حرم رضوی:

تفاوت زن و مرد در مسائل حقوقی است نه هویت انسانی

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان فارس با اشاره به آیه 97 سوره نحل، گفت: زن و مرد از منظر شخصیت و هویت انسانی در اسلام جایگاه یکسانی دارند ولی با توجه به متفاوت بودن مسؤولیت زن و مرد در زندگی، اسلام در مسائل حقوقی تفاوتهایی قائل شده است.
حجت الاسلام حدائق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان فارس امروز در جمع زاوران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع)، با اشاره به تساوی هویت زن و مرد، اظهار کرد: شجاع الدین شفا در 800 صفحه از کتاب «از کلینی تا خمینی» به مقام زن در اسلام آن هم با روشی خائنانه نه منصفانه پرداخته است در حالی که مجموع صفحاتش هزار و 400 صفحه بود.

 

وی افزود: این کتاب با طرح مباحثی چون محدودیت، محرومیت و مظلوم واقع شدن زن در اسلام، ممنوعیت از برخی امکانات، نابرابری ارث، دیه و شهادت و امثال آن ایجاد شبهه کرده بود.

 

حجت‌الاسلام حدائق مطرح کرد: یکی از آیاتی که پاسخ این شبه ها را می دهد آیه 97 سوره نحل است که زن و مرد در نظام خلقت، از منظر پروردگار یکسان هستند، همان اندازه میدان ترقی برای مردان وجود دارد که برای زنان همان میدان فراهم است.

 

وی تصریح کرد: تفاوت ها در مسائل حقوقی آن هم به دلیل مسؤولیت مردان است که اسلام از مردان بیشتر انتظار دارد و گرنه خداوند در عبادات، معنویات، شخصیت و هویت انسانی تساوی بین مردو زن قائل شده است، و هیچ تفاوتی از نگاه قرآن نسبت به جایگاه و هویت انسانی زن و مرد نیست.

 

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان فارس متذکر شد: در مجموع آیات قرآن و روایات کسی نمی تواند نمونه ای ذکر کند که خدا فرموده باشد؛ ثواب نماز مردان از زنان بیشتر است، حج مردان از حج زنان فضیلتش بیشتر است یا انفاق مرد از انفاق زن ارزش بیستری دارد این ها تبعیض است که حتی یک مورد نداریم.

 

وی افزود: زن و مرد در انجام واجبات و ترک محرمات یکسان هستند، خداند فرموده است اگر مردی یا زنی کار شایسته ای انجام دهند پاداش یکسان به آن ها داده می شود.

 

حجت‌الاسلام حدائق خاطرنشان کرد: در مباحثی چون ارث که جنبه حقوقی دارد از آنجا که بار سنگین اقتصاد خانوداده بر دوش مرد است، در باره ارث دو برابر زن سهم می برد چون وظیفه تأمین اقتصادی زن و فرزند با اوست.

 

وی تصریح کرد: اسلام مسائل اقتصادی زندگی را به مرد سپرده است که پس از ازدواج موظف به اداره زندگی هست، حتی اگر همسر او از ثروت زیادی بهره مند باشد، وظیفه ای نسبت به هزینه و مخارج معیشتی ندارد.

 

قناعت؛ مصداق حیات طیبه

حجت‌الاسلام حدائق در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حیات طیبه گفت: انسان بدون ایمان و عمل صالح همچون مرده ای است ولی خداوند وعده داده است که اگر ایمان و عمل صالح رعایت شود، دنیای شما را مدیریت می کنیم و حیات طیبه به شما می دهیم.

 

وی با بیان این که یکی از مصداقهای حیات طیبه قناعت است، گفت: برخی در عصر ما چنان حریص هستند که اگر هر لحظه اراده کنند کارشان را تعطیل کنند ضرری نمی بینند  چون تا 50 سال آینده شان تأمین است، اما از یک انسان محتاج، محتاج تر به دنبال دنیا می دود.

 

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان فارس ابراز کرد: حرص وجود این افراد را پر کرده است که نسبت به نماز و واجباتشان کوتاهی می کنند ولی نسبت به دنیا شبانه روز در حال فعالیت هستد چون روح قناعت و حیات طیبه ندارند.

 

حجت‌الاسلام حدائق خاطرنشان کرد: حیات طیبه یعنی رسیدن به قناعت و قانع زیستن و به هر آنچه خداوند به ما داده است قانع باشیم، معنای قناعت کار و فعالیت نکردن نیست، قانع یعنی ضمن تلاش و کوشش به آنچه به دست می آوریم رضایت داشته باشیم و و شاکر خدا باشیم./202/1308/ب1

ارسال نظرات