۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۴۴۱۷۰۴
هانی زاده:

حقوق بشر غربی به پای قوانین مترقی اسلام در ۱۴۰۰ سال پیش نمی رسد

کارشناس مسایل خاورمیانه با اشاره به جایگاه صلح و اندیشه بشردوستانه دین مبین اسلام، گفت: قرن هاست که حقوق بشر فارغ از مسایلی چون رنگ و نژاد در دین مبین اسلام وجود دارد.
دکتر حسن هانی زاده، کارشناس مسایل خاورمیانه

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، دکتر حسن هانی زاده، کارشناس مسایل خاورمیانه، با اشاره به جایگاه صلح و توجه اسلام به مساله حقوق بشر، گفت: اساسا دین مبین اسلام اهمیت فوق العاده ای به مساله حقوق بشر داده است و قبل از اینکه این مساله در مدار توجه کشورهای غربی و اروپایی قرار بگیرد، اسلام در هزار و چهارصد سال قبل  مساله حقوق بشر را به عنوان یک مساله دینی و انسانی مطرح کرد.

 

وی ادامه داد: آیات قرآن نشانگر اهمیتی است که خداوند به انسان به عنوان خلیفه الله روی زمین دارد و لذا رفتار و روش توام با رحمت پیامبر اسلام (ص) نسبت به حقوق انسان در برهه های مختلف به کرات در روایات ذکر شده است.

 

این کارشناس تصریح کرد: توجه به انسان فارغ از نژاد و رنگ پوست، از جمله مهمترین مسایلی است که در اسلام مورد توجه بوده و از نمونه های بارز رفتار انسانی است که در شریعت ما مورد توجه قرار گرفت به گونه ای که پیامبر(ص) همواره نسبت به سیاهپوستان با رافت برخورد می کردند مساله ای که اکنون در قرن بیست و یکم عکس آن را شاهدیم!

 

وی افزود: اکنون شاهدیم که سیاهپوستان در آمریکا مرتبا هدف حمله سفیدپوستان افراطی قرار می گیرند و این امر نشان می دهد که کشورهای غربی و اروپایی توجهی به حقوق انسانی ندارند.

 

هانی زاده در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل متحد با وجود فراگیر بودن مساله صلح از بسیاری از جنبه های بشردوستانه عدول کرده است، گفت: دلیل این امر آن است که امروز سازمان ملل به نهادی برای مشروعیت بخشی به هژمونی آمریکا و برخی قدرت های منطقه ای تبدیل شده است.

 

این کارشناس مسایل سیاسی اظهار کرد: با وجود اینکه اساسنامه سازمان ملل بر ضرورت برقراری صلح در جهان ناظر است ولی شاهد هستیم که از جنگ دوم جهانی به این سو، آمریکا سیاست های خود را به سازمان ملل خصوصا شورای امنیت تحمیل می کند و برای پیشبرد اهدافش مورد استفاده قرار می دهد که نمونه آن را سال گذشته در تجاوزاتی که از سوی رژیم عربستان به یمن شد را شاهد بودیم.

 

وی گفت: این امر نشان می دهد که سازمان ملل هویت و جایگاه خود را به عنوان نهاد ناظر بر صلح جهانی از دست داده و ابزار غرب شده است، لذا صلح اکنون مفهومی ندارد و تا زمانی که سازمان ملل در خدمت لابی صهیونیستم و آمریکا است نمی توان انتظار داشت که صلح و حقوق بشر جاری باشد.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود در مورد جایگاه همزیستی مسالمت آمیز و ارتباطات دوستانه میان کشورهای اسلامی ابراز کرد: ممالک اسلامی باید حدالامکان از در صلح و دوستی با یکدیگر در آیند و از تخاصم جلوگیری کنند هرچند که این مساله عملا در بسیاری از موارد ممکن نشده است چرا که عربستان سعودی با استفاده از دلارهای نفتی و رسانه ها همواره سعی در آتش افروزی های مذهبی داشته و دارد.

 

هانی زاده در پایان خاطرنشان کرد: عربستان به نیابت از غرب و صهیونیسم جنگ طایفه ای –مذهبی را در بسیاری از نقاط از جمله یمن و سوریه راه انداخت و تا زمانی که این وضعیت ادامه دارد، نمی توان امیدی به صلح داشت، از نظر من کشورهای اسلامی که یک و نیم میلیارد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند باید از طریق سازمان همکارهای اسلامی راهکارهای لازم را برای برقراری صلح و ایجاد پیمان نامه های صلح اسلامی برقرار کرده و راه را بر تخاصم جویان ببندند و هیات ناظر بر صلح را در سازمان همکارهای اسلامی راه اندازی کنند./836/د102/ل

ارسال نظرات