۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۷
کد خبر: ۴۴۱۸۱۵
با پخش مستند «عامل نارنجی؛‌۳۰ سال بعد»؛

روایت حقوق بشر آمریکایی در ویتنام به تصویر درمی‌آ‌ید

«عامل نارنجی، 30 سال بعد»، مستندی از فیلمساز امریکایی درباره بکارگیری سمی کشنده به نام «عامل نارنجی» توسط امریکا در حمله به ویتنام و بررسی عواقب آن روی قربانیان است.
جشنواره عمار

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جشنواره مردمی فیلم عمار، سومین دوره بخش بین الملل جشنواره مردمی فیلم عمار، در حالی به زمان برگزاری خود نزدیک می‌شود که بة دلیل موضوعات مختلف آن، آثار قابل توجهی هم در آن حضور پیدا کردند.

 

«عامل نارنجی، 30 سال بعد»، مستندی به کارگردانی و تهیه کنندگی «John Trinh»، فیلمساز امریکایی یکی از آثار حاضر در این جشنواره است که به موضوع بکارگیری سمی کشنده به نام «عامل نارنجی» توسط امریکا در حمله به ویتنام و بررسی عواقب آن روی قربانیان پرداخته است.

 

«عامل نارنجی»، علاوه بر کشتار و ناقص‌الخلقه شدن بیش از 400 هزار نفر از مردم ویتنام، موجب ایجاد بیماری‌های عجیبی شد که تا به امروز نیز ویتنامی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

بنابر این گزارش، «جان ترین» که دوران کودکی خود را در ویتنام و زمان جنگ این کشور سپری کرده است، با نمایش تصاویر حذف شده آرشیوهای موجود درباره این جنایت امریکا و گفت‌وگو با بازماندگان این حادثه، روایتی واقعی و شوک‌آور از این نسل‌کشی تاریخی روایت می‌کند.

 

 این مستند که به  دنبال آگاهسازی مردم درباره تاثیرات ماده شیمیایی «عامل نارنجی» بر محیط زیست و انسان است بر اهمیت توجه و همدردی با ملت‌های قربانی بدون در نظر گرفتن تفاوت‌های سیاسی و احساس مسئولیت در رفتارهایمان را مورد توجه قرار می‌دهد.

 

«جان ترین» که پس از رد ادعای قربانیان ویتنامی درباره استفاده امریکا از «عامل نارنجی» در جنگ، ساخت این مستند را شروع کرده است می‌گوید به دنبال آن است که دولت آمریکا اشتباهات خود را در استفاده از «عامل نارنجی» در طول جنگ ویتنام بپذیرد و خسارت‌های همه قربانیان آن را جبران کند.

 

گفتنی است سومین دوره بخش بین الملل جشنواره مردمی فیلم عمار با استقبال فیلمسازان 129 کشور و شرکت بیش از 5000 اثر در ‌قالب‌ها و موضوعات مختلف، مصادف با سالروز کودتای امریکا علیه دولت ملی دکتر مصدق، از روز 28 مرداد ماه شروع می‌شود./998/د102/ی

ارسال نظرات