۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲
کد خبر: ۴۴۱۸۲۷
مدیر حوزه علمیه تهران:

حوزه انقلابی تکلیف محور است

حجت الاسلام والمسلمین غفوری، حوزه انقلابی را تکلیف محور خواند و گفت: در حال حاضر یکی از وظایف مهم در کنار درس و تحصیل، تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و مقابله با فتنه انگیزی‌هاست و مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر مکرر در این باره توصیه هایی داشته اند.
حبیب الله غفوری مدیر حوزه علمیه تهران

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از حوزه، حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله غفوری، در جمع طلاب شرکت کننده در دوره «تبیین گفتمان امام(ره) و مقام معظم رهبری» در پاکدشت با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی برخاسته از متن حوزه است، اظهار داشت: حوزه علمیه قم خاستگاه اصلی انقلاب اسلامی بود و معنای این مطلب آن است که تفکر انقلاب اسلامی اساساً در حوزه شکل گرفته بود و از حوزه چنین انقلابی متولد شد.

 

مدیر حوزه علمیه استان تهران افزود: اگر قرار باشد حوزه انقلابی شکل بگیرد، باید تفکر انقلابی در بین طلاب، فضلا، و اساتید حوزه، امر فراگیر و رایجی باشد، نه یک امر منزوی. در صورت فراگیر بودن این تفکر، آن حوزه یک حوزه انقلابی خواهد بود.

 

اصول و مبانی انقلاب را بشناسیم

 

وی ادامه داد: اگر ما آنچه را که به عنوان اصول و مبانی انقلاب اسلامی می‌شناسیم، در بین طلاب و اساتید حوزه به عنوان یک امر رایجِ پسندیده‌ مورد اعتنا و به صورت مستمر پذیرفته شده باشد، طبیعی است آن حوزه، یک حوزه انقلابی است و مهم این است که تفکر انقلابی در متن حوزه های علمیه جریان داشته باشد.

 

حفظ زی طلبگی، شاخصه طلبه انقلابی

 

حجت الاسلام والمسلمین غفوری با اشاره به ویژگی های طلبه انقلابی به عنوان رکن اصلی حوزه‌های علمیه، اظهار داشت: اولین شاخصه‌ای که یک حوزوی انقلابی باید داشته باشد این است که اگر ویژگی‌ "زی طلبگی" را در مرتبه اعلی هم نداشت، حداقل در حد مطلوب داشته باشد، از این رو طلبه موفق کسی است که از جهت تخلق به اخلاق الهی، اسلامی و معنویت؛ فراگیری نور معرفت در افکار، اعمال و اعتقاداتش جریان داشته باشد.

 

طلبه انقلابی بی سواد و بی تفاوت نیست

 

مدیر حوزه علمیه تهران، "جهد و تلاش برای کسب علم" را ویژگی دوم طلبه انقلابی برشمرد، و افزود: یک طلبه موفق نسبت به تحصیل علم نباید بی‌خیال و بی‌رغبت باشد. طلبه تراز انقلاب، طلبه ای نیست که اهل علم، فضل و سواد نباشد.

 

وی از دیگر ویژگی های یک طلبه انقلابی را "آگاه به زمان بودن" دانست، و گفت: طلبه موفق باید نسبت به امور پیرامون خود شناخت کامل داشته باشد و نسبت به سرنوشت اسلام و مسلمین حساس، آگاه، و مطلع باشد و چنانچه کسی نسبت به این امور بی تفاوت باشد و اظهار کند این مسائل به ما ربطی ندارد، قابل قبول نیست.

 

تکلیف محوری

 

حجت الاسلام والمسلمین غفوری، "عمل به تکلیف و وظیفه" را از دیگر ویژگی‌های مهم یک طلبه در تراز انقلاب برشمرد و بیان داشت: یک طلبه باید از همان ابتدای طلبگی نسبت به انجام تکلیف در هر برهه‌ای از زمان حساس باشد و بعد از آن که به وسیله معنویت، علم، فضل و بصیرت، تکلیف را تشخیص داد و شناخت؛ نسبت به انجام تلکیف کوتاهی نکند و به معنای واقعی کلمه تکلیف محور باشد.

 

مدیر حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: به عنوان مثال برخی از طلاب در جلساتی از ما می‌پرسند، مهمترین وظیفه ما در شرایط کنونی چییست؟ وقتی طلبه ای این سئوال را می پرسد، یعنی هنوز در تشخیص تکلیف دچار مشکل است و نتوانسته تکلیف و وظیفه خودش را در قبال حوزه و انقلاب تشخیص بدهد، پس معلوم می‌شود که او باید در مراحل قبل یعنی کسب معنویت و بصیرت بیشتر سعی و تلاش نموده و آن مرحله را تکمیل کند تا بتواند در مرحله تشخیص تکلیف دچار سردرگمی نشود. بنابراین وقتی انسان تشخیص داد وظیفه چیست باید قاطعانه برای انجام آن اقدام کند.

 

 

ضرورت ارتقاء بینش و بصیرت مردم

 

وی با بیان اینکه در دوران پیش از انقلاب همه این مراحل بر ما گذشت، تصریح کرد: در آن برهه زمانی خیلی‌ها تکلیف و وظیفه‌شان را صرف فقط درس تشخیص می‌دادند، البته درست است که آن زمان هم درس و تحصیل علوم دینی تکلیف و وظیفه بود، اما در آن شرایط خاص کسانی که ابراز نظر و عقیده‌شان در آگاهی دادن به جامعه و ارتقاء بینش و بصیرت مردم تأثیرگذار بود، یک تکلیف دیگر هم داشتند.

 

حجت الاسلام والمسلمین غفوری با اشاره به اینکه در برخی مواقع پایبندی به تکلیف منجر به زندان و شکنجه هم می‌شد، افزود: با مجاهدت علما و حوزه های علمیه در آگاهی بخشی به مردم نتیجه داد و انقلاب به مرحله جوشش و حرکت درآمد، در این مقطع، کنار وظیفه تحصیل و درس خواندن وظیفه دیگری نیز ایجاد شد، و آن جلوداری کردن در حین حرکت مردمی بود. یعنی وقتی مردم می‌دیدند یک روحانی جلودار حرکت انقلابی شده، با اطمینان از او پشتیبانی می‌کردند و لو منجر به شهادت‌شان می‌شد.

 

علما؛ جلودار حرکت انقلابی

 

وی ادامه داد: مردم این معرفت و شناخت را داشتند که جان‌شان را در راه مقدس و مهمی بدهند، چون جان را نباید به هر کسی و هر چیزی داد، جان را برای کسی باید داد که در گرو آن ابدیت باشد، و آن دین خداست. و در عصر غیبت کبری این علما هستند که تبیین کننده دین اسلام هستند. بنا بر این وقتی عالم دین جلو دار حرکت انقلاب می‌شد، آن جمعیت با خیال راحت از جریان انقلاب حمایت می‌کردند و در برابر شکنجه‌ها و سختی‌ها استقامت و مقاومت می‌کردند.

 

تاکید بر تبیین گفتمان انقلاب و مقابله با فتنه ها

 

حجت الاسلام والمسلمین غفوری با اشاره به نقش و وظیفه خواص دین در تبیین فضای فتنه و مقابله با آن، بیان داشت: در حال حاضر یکی دیگر از وظایف مهم طلاب رو روحانیون در کنار درس و تحصیل، "تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و مقابله با فتنه انگیزی‌هاست". مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر مکرر درباره «تکلیف تبیین» تصریح کرده اند. چون فضا، فضای فتنه است و جامعه در برابر انواع فتنه بین‌المللی، داخلی، فکری و...  نیاز به بیان و تبیین دارد.

 

مدیر حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه حوزه انقلابی یک حوزه تکلیف محور است، گفت: هر کجا آسیبی به حوزه و روحانیت رسیده غالباً به دلیل عدم تشخیص تکلیف و در نتیجه عدم اقدام به موقع در مقاطع حساس بوده است.

 

برخی به خاطر حب مقام از مواضع انقلابی عقب نشینی کردند

 

وی، علت عقب نشینی برخی افراد از مواضع انقلابی را حب مقام و گرفتاری آنان در مطامع دنیوی دانست و افزود: نسبت عقیده افراد به انقلاب شامل چند رتبه می‌شود، یعنی برخی با احساس و عاطفه، بعضی با علم و استدلال ولی بدون فداکاری و هزینه کردن و برخی با اعتقاد و باور و با تمام وجود پای انقلاب می ‌ایستند.

 

لزوم داشتن تفکر عمیق انقلابی

 

حجت الاسلام والمسلمین غفوری در پایان گفت: افراد با توجه به این رتبه بندی ایفای نقش نموده و با شرایطی که برای برخی پیش می‌آید دچار ریزش شده و از گردونه انقلابی بودن خارج می‌شوند. بر این اساس "داشتن عمق تفکر انقلابی" نیز از دیگر شاخصه‌های یک طلبه انقلابی است./836/د102/ل

ارسال نظرات