۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۴۴۱۸۳۹
کارشناس امور دینی:

تفکر نخستین وظیفه انسانی/ غرب با ابزارهای مختلف، فرصت تفکر را از انسانها گرفته است

کارشناس امور دینی با اشاره به نخستین وظیفه انسان که تفکر است، گفت: آیات متعددی انسان را به تفکر توصیه می‌کند و تفاوت زندگی اسلامی با زندگی غربی آن است که غرب با استفاده از ابزارهای مختلف فرصت تفکر را از انسانها گرفته است.
حجت الاسلام حاج ابوالقاسم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد حاج ابوالقاسم، کارشناس امور دینی امروز در تالار شیخ صدوق(ره) شهرری، گفت: مفاهیم قرآن به دو دسته دانستنی و عملکردی تقسیم می‌شود.

 

وی افزود: یکی از مفاهیم عملکردی مربوط به حوزه رفتاری انسان است، خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید مراقب خودتان باشید؛ این کلام الهی نشان از اهمیت حوزه رفتاری انسان دارد، زیرا اگر انسان مراقب اعمال خود باشد چنانچه همه عالم درصدد لطمه زدن به او برآیند موفق نخواهند شد.

 

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم با اشاره به اینکه قرآن کریم انسان را به رستگاری دعوت کرده، ابراز کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: رستگار کسی است که تزکیه نفس داشته باشد و بازنده کسی است که نفسش را به گناه آلوده می‌کند.

 

این کارشناس امور دینی با اشاره به نخستین وظیفه انسان که تفکر است، بیان داشت: آیات متعددی انسان را به تفکر توصیه می‌کند و تفاوت زندگی اسلامی با زندگی غربی آن است که غرب با استفاده از ابزارهای مختلف فرصت تفکر را از انسان‌ها گرفته است.

 

وی تفکر را یکی از محورهای رفتاری انسان بیان کرد و اظهار داشت: خداوند انسان را به تفکر و تأمل در خواب و بیداری دعوت می‌کند و می‌فرماید: چه کسی در هنگام مرگ انسان را قبض روح می‌کند.

 

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم ادامه داد: انسان در هنگام خواب نیز قبض روح می‌شود، قبض روح یعنی جان انسان را گرفتن و خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: آن کسانی که عمرشان تمام شده جانشان برنخواهد گشت اما دیگری را بر می‌گردانیم تازمانی مشخص، آنهایی که اهل فکر هستند در آن نشانه‌هایی است.

 

این کارشناس امور دینی اضافه کرد: در جهان غرب خوابیدن را به عنوان یک پدیده تلقی کرده و با جنبه‌های مادی برای خود برنامه ریزی می‌کنند در حالی که اسلام این چنین تفکری را باطل دانسته و برای خوابیدن برنامه‌هایی همچون وضوگرفتن، تلاوت آیات قرآن، نماز خواندن و... را ذکر می‌کند.

 

وی با بیان اینکه خواب ملاقات خداوند است، گفت: اگر نگاه انسان به خواب مسافرت و لقاء الله باشد رفتارش نسبت به خواب تغییر می‌کند زیرا می‌داند لحظه خواب، لحظه اهتزاز و سفر به سوی خدا است.

 

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم تصریح کرد: منعم علیه لحظه‌ای که از خواب بر می‌خیزد خدا را به سبب عنایت عمری دوباره شکر می‌کند./813/202/ب2

ارسال نظرات