۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۴۴۱۸۹۰
حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی:

غرب، شخصیت دختر را زنده‌ به گور می‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی با بیان این‌که در گذشته عربها دخترهای خود را زنده‌ به گور می‌کردند، گفت: درست است که دیگر جسم دختر را زنده‌ به گور نمی‌کنند اما امروزه نیز با از بین بردن عفاف و عفت در جوامع غربی شخصیت دختر را زنده‌ به گور می‌کنند که به مراتب بدتر است.
راشد یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم راشد یزدی، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در حسینیه امام رضا(ع) به مناسبت ولادت حضرت معصومه(س) به موضوع مقام و جایگاه زن در اسلام پرداخت و گفت: نیمی از جمعیت جهان را زن‌ها تشکیل می‌دهند در هنگام متولد شدن به حکم الهی تعداد دختر و پسر تقریبا یکسان است اما از سن ۴۵ سالگی تعداد مردها به شدت کاهش می‌یابد.

 

وی در ادامه افزود: این کاهش شدید مردها به دلیل شرکت بیشتر آن‌ها در جنگ و فعالیتهای سخت و خطرناک اجتماعی است در حالی که زن‌ها کمتر در معرض این اتفاقها قرار می‌گیرند. این تعداد بیشتر زن‌ها سبب شده است که تحقیقات بیشتری روی آن‌ها انجام شود و بیشتر به آن‌ها در جامعه کنونی اهمیت بدهند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی به سابقه مظلومیت زنها در جوامع مختلف اشاره کرد و گفت:‌ به زنها در طول تاریخ و در مکانهای مختلف آسیبهای فراوانی زده‌اند. به عنوان نمونه در چین اگر زنی سومین فرزندش نیز دختر بود او را همراه فرزندش از بین می‌بردند یا در هند بهترین زن، زنی بود که هرچه سریعتر خودش را بسوزاند و شوهرش را در عالم مرگ همراهی کند.

 

وی یادآور شد: شرایط زن در عربستان بسیار سخت‌تر بود و آن‌ها زن را انسان، محسوب نمی‌کردند و می‌گفتند جزء وسایل خانه است، زن در آنجا ارث نمی‌برد و حتی به عنوان ارث هم به اقوام میت واگذار می‌شد. همچنین دخترها را زنده‌بگور می‌کردند در چنین مکان و شرایطی اسلام ظهور کرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که خداوند در اسلام و قرآن زن و مقام او را دارای ارزش بالایی می‌داند، تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم هنگامی که می‌خواهد بفرماید دختر یا پسر بودن فرزند بستگی به مشیت الهی دارد، ابتدا نام دختر را می‌آورد و بعد، از پسر سخن می‌گوید، این ترتیب بر اساس این‌که در قرآن کریم حتی پس و پیش آوردن کلمات در آن مهم است دارای اهمیت است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی با ابراز تأسف از این‌که هنوز دختر را زنده‌ به گور می‌کنند،‌ گفت:‌ شخصیت از شخص بسیار مهمتر است در گذشته شخص دختر را زنده‌ به گور می‌کردند و به شخص او احترام نمی‌گذاشتند اما اکنون شخصیت دختر را زنده‌ به گور می‌کنند و حتی می‌توان گفت قتل عام دختر در جوامع کنونی صورت می‌گیرد.

 

وی اضافه کرد: در ترور شهید مطهری، شخص او را ترور کردند و بعد از آن شخصیت ایشان بسیار شکوفا شد و چندین جلد کتاب از ایشان به چاپ رسید اگر به جای ترور شخص ایشان، شخصیت استاد مطهری را ترور می‌کردند آیا این تعداد کتاب از وی به چاپ می‌رسید. بنابراین ترور شخصیت بسیار هولناک‌تر از ترور شخص است.

 

سخنران حسینیه امام رضا(ع) با بیان‌ این‌که اسلام روی شخصیت زن توجه بیشتری دارد تا روی شخص زن، تأکید کرد: در احادیث و روایات متعددی مقام و منزلت زن را بیان کرده‌اند؛ پیامبر (ص) می‌فرمایند: کسی که نخستین فرزندش دختر باشد خداوند ابواب رحمت را برای او باز می‌کند یا در حدیثی دیگر می‌فرمایند: شخصی که دو دختر تربیت کند، هشت در بهشت روی او باز می‌شود.

 

لازم به ذکر است جلسات ماهیانه حسینیه و کتابخانه امام رضا(ع) به صورت منظم با حضور علما و اساتید مشهد مقدس برگزار می‌شود./202/862/ب1

ارسال نظرات