۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۴۴۱۸۹۵
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

دین اسلام توجه ویژه ای به حقوق مادی زنان دارد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان این که دین اسلام حقوق مادی زنان را بیشتر رعایت کرده است، گفت: دین اسلام هم در بحث ارث و هم در بحث دیه توجه ویژه ای به زنان دارد.
حجت الاسلام سید مهدی قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی شب گذشته در سلسله دروس تفسیر قرآن کریم به تفسیر آیه 12 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: در این آیه شریفه خدای متعال می فرماید: «و نيمى از ميراث همسرانتان از آن شما است، اگر آنان فرزندى نداشته باشند و اگر فرزندى داشته باشند يك چهارم ماترك آنان از آن شماست پس از انجام وصيتى كه بدان سفارش كرده‏ اند يا دينى و يك چهارم از ميراث شما براى آنان است اگر شما فرزندى نداشته باشيد و اگر فرزندى داشته باشيد يك هشتم براى ميراث شما از ايشان خواهد بود پس از انجام وصيتى كه بدان سفارش كرده‏ ايد يا دينى و اگر مرد يا زنى كه از او ارث مى ‏برند كلاله باشد و براى او برادر يا خواهرى باشد پس براى هر يك از آن دو يك ششم است و اگر آنان بيش از اين باشند در يك سوم مشاركت دارند پس از انجام وصيتى كه بدان سفارش شده يا د ينى كه زيانى نرساند اين است‏ سفارش خدا و خداست كه داناى بردبار است».

 

وی افزود: آیه 12 سوره نسا در مورد ارث خانم و آقا صحبت می کند و در آیه قبل در مورد ارث اولاد خدای متعال بحث صحبت کرده بود و در ارث سه طبقه بیان شده است؛ اول اولاد و پدر و مادر، طبقه دوم پدر بزرگ، مادر بزرگ، خواهر و برادر و طبقه سوم عمو، دایی، خاله ها و عمه ها هستند.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: اگر پدر یا مادر از دنیا بروند پسر دو برابر دختر ارث می برد، در مورد ارث پدر و مادر یک ششم به هر یک به شرط فرزند داشتن میت به آن ها می رسد، اما اگر فرزند نداشته باشد هر کدام یک سوم اموال باقی مانده پس از عمل به وصیت و پرداخت دین را به ارث می برند.

 

وی اضافه کرد: اگر آقا از دنیا برود اگر اولاد نداشته باشد به خانم یک چهارم اموال ارث می رسد اما اگر اولاد داشته باشد یک هشتم از اموال به خانم می رسد و اگر خانم از دنیا برود اولاد داشته باشد یک چهارم به آقا و اگر نداشته باشد یک دوم اموال به او می رسد و تقسیم ارث همواره بعد از عمل به وصیت میت است که نسبت به ثلث مال حق وصیت دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: اگر آقا از دنیا برود اول قرضی را که به گردن او است مانند مهریه خانم از مال او می پردازند و پس از آن براساس تقسیم بندی الهی ارث را تقسیم می کنند.

 

وی به اشکال برخی از افراد در مورد عدم تناسب و رعایت عدالت در تقسیم ارث بین فرزند دختر و پسر اشاره و خاطرنشان کرد: این اشکال که دین اسلام به آقایان بیشتر ارزش قائل شده مانند تقسیم ارث، اشکال درستی نیست و در برخی مواقع تقسیم ارث به شکل مساوی است، به طور مثال وقتی فرزند از دنیا می رود پدر و مادر هر دو به یک اندازه از ما ترک فرزند خود ارث می برند.

 

وی افزود: در جایی که آقا ارث بیشتری می برد عده ای می گویند دین به خانم ها ظلم کرده، در حالی که بر عکس است و دین اسلام طرف خانم ها را بیشتر نگه داشته است هم در ارث و هم در دیه، چون جایی که پسر دو برابر ارث می برد هم خرج خود را می دهد هم خرج خانم اش را، اما دختر اگر ازدواج کرده هزینه زندگی اش به عهده همسر او هست و اگر دختر هم باشد باز ازدواج کرده و اغلب ارث خود را پس انداز می کند.

 

امام جمعه ارومیه اضافه کرد: اگر به دقت نگاه شود نه تنها به خانم ظلم نیست بلکه منفعت هم هست چون هم ارث می برد و هم هزینه زندگی اش به عهده دیگری است به فرض اگر خانمی بی سرپرست باشد این یک استثنا است و در وضع قانون کلیات را در نظر می گیرند نه استثنائات را، از این رو در دین اسلام چون هزینه زندگی خانم به عهده همسر یا والدین او قرار داده شده است، دختر نصف پسر ارث می برد./936/202/ب2

ارسال نظرات