۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۴۴۱۸۹۷
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

تولی و تبری کیفیت همنشینان انسان در روز قیامت را مشخص می کند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: برخی از افراد از عملکرد غیرمسلمانها خوششان آمده و آنان را تعریف و تمجید کرده و از عیاشی و بی عفتی آنان بی آنکه خود عامل باشند تمجید می کنند، چنین افرادی در روز قیامت با همان افراد فاسد و فاسق محشور می شوند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی شب گذشته در سلسله دروس شرح نهج البلاغه که در مصلای ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: خطبه یازدهم امیرمؤمنان(ع) در رابطه با جنگ جمل است که پرچم فرماندهی را به دست محمد بن حنفیه پسر خود دادند تا به دشمن یورش ببرد، اما بعد از دادن پرچم به دست او جملاتی را بیان فرموده اند.

 

وی افزود: جنگ جمل را طلحه، زبیر ایجاد کردند، در بصره فتنه ایجاد شد و حضرت علی(ع) در همان شهر با آنان رو به رو شده و اصحاب جمل را شکست دادند.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: در جنگ جمل ام المؤمنین را بر شتر سوار کرده بودند و او لشکر را تحریک می کرد و حضرت علی(ع) دیدند که اگر شتر او نخوابد او همچنان سپاه را تحریک کرده و مانع از شکست آنان می شود، از این رو پرچم را به دست پسر خود محمد حنفیه که پهلوان قویی بود، دادند و دستور دادند که حمله کرده و شتر او را از بین ببرد.

 

وی اضافه کرد: محمد حنفیه حمله کرد اما نتوانست شتر را از بین ببرد، امام پرچم را گرفته و به دست امام حسن(ع) دادند، امام حسن(ع) شتر را پی کرده و به زمین زدند و با به زمین خوردن شتر لشکر جمل هم شکست خورد.

 

امام جمعه ارومیه افزود: محمد حنفیه خیلی ناراحت شد، امام فرمودند که تو ابن علی هستی ولی حسن(ع) ابن نبی است و تو باید ناراحت نشوی قدرت و شجاعتی که در حسن مجتبی(ع) است در تو نمی تواند باشد.

 

وی گفت: محمد بن حنفیه به این علت حنفیه گفته می شود که حنفیه لقب مادر او است با اینکه فرزند امام علی(ع) بود اما به خاطر اسم مادر او را حنفیه می گفتند، خوله بنت جعفر بن قیس مادر محمد حنفیه است، محمد حنفیه بعد از وفات پیامبر(ص) متولد شد و صاحب علم فراوانی بود و از فرزندان شخیص امام علی(ع) است و در روایات است که پیامبر(ص) تولد او را به امام علی(ع) وعده داده بودند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: محمد حنفیه انسان بسیار متقی بودند و از امام باقر(ع) روایت است که فرمودند: «وقتی امام حسن و امام حسین(ع) با هم بودند امام حسین(ع) به احترام امام حسن(ع) حرف نمی زدند و وقتی محمد بن حنفیه در محضر امام حسین(ع) بود به خود اجازه حرف زدن نمی داد».

 

وی توضیح داد: امام علی(ع) در مواقع خطر محمد حنفیه را به میدان می فرستادند و سعی می کردند حسنین(ع) را حفظ کنند، برخی اشکال کرده و به محمد حنفیه می گفتند که علی(ع) تو را دوست ندارد، او در جواب آنان می گفت که حسنین(ع) به منزله چشم پدرم هستند و من دست ایشان، انسان از چشم های خود به وسیله دستانشاش محافظت می کند.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به خطبه 11 نهج البلاغه، افزود: امام علی(ع) بعد از دادن پرچم به دست محمد حنفیه فرمودند: «اگر کوه ها از جای خود کنده شوند تو از جای خود نباید کنده شوی، دندان های خود را به هم بفشار و به خدای متعال کاسه سرت را عاریه ده، قدم هایت را به مانند میخ بر زمین محکم کن تا از مقابل دشمن فرار نکنی و دشمن را از بین ببری».

 

وی در توضیح عاریه دادن سر به خدا، گفت: اینکه سر خود را به خدا عاریه ده یعنی نگران نباش تو کشته نمی شوی عاریه یعنی امانت و خدا امانت را بر می گرداند.

 

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه به شرح ادامه خطبه 11 نهج البلاغه پرداخت و افزود: امام علی(ع) به محمد حنفیه فرمودند: «هر گاه به دشمن نگاه می کنی به صف آخر دشمن نگاه کن»؛ این امر کنایه است که به تجهیزات و نفرات دشمن توجه خود را جلب نکن تا امکانات آن ها تو را بترساند، به آخر دشمن نگاه کن و سر خود را به خدا بسپار و حمله کن که نصرت از سوی خدای پاک و منزه است اگر خدا بخواهد هیچ کس تو را شکست نمی دهد.

 

وی به لزوم برخورد شجاعانه با دشمنان اسلام تأکید و خاطرنشان کرد: ما هم باید در مقابل دشمن به خاطر سر و صدا و امکانات آنان فریب نخورده و باور داشته باشیم که کمک رسانی از سوی خدای متعال بوده و راه و مسیرمان حق است و اگر کوه ها هم از بین بروند انسان باید در راه خود ثابت قدم باشد و خود را فدای دفاع از دین مقدس اسلام کند.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی به شرح خطبه 12 نهج البلاغه پرداخت و ادامه داد: این خطبه نیز راجع به جنگ جمل و پایان آن است، پس از پیروزی یک نفر از اصحاب به امام علی(ع) جمله ای گفت که دوست داشتم فلان برادرم در این جنگ با ما همراه بود تا می دید که خدای متعال تو را چگونه بر دشمنانت پیروز کرد، امام علی(ع) در پاسخ او فرمودند: «آیا برادر تو دوست داشت که با ما باشد؟» گفت: بله، فرمود: «برادر تو با ما در این جنگ مشارکت داشت و نه تنها برادر تو بلکه در لشکر ما حاضر و شاهد بودند قوم ها و انسان هایی که در صلب مردان و رحم زنان هستند که به زودی زمان آنان را خارج کرده و به وسیله آنان ایمان تقویت می شود».

 

وی خبر از همراهی مؤمنان با عملکرد انبیا و اولیای الهی(ع) را سبب دلگرمی و خوشحالی آنان دانست و گفت:  یعنی پس از 1400 سال به خاطر اینکه دوست داشتیم علی(ع) در جنگ جمل دشمن را شکست دهند ما هم در این جنگ حضور داشتیم و هر کس که بعد از ما به دنیا بیاید و همین نیت را داشته باشد در ثواب آنان شریک است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه در دین اسلام تولی و تبری از واجبات دین و ارکان دین است، افزود: تولی یعنی دوستی با انسان های صالح و اعمال صالح و تبری یعنی انسان از افراد ناصالح و رفتار ناصالح بیزار باشد، در قیامت انسان با هر آنچه که دوست می گیرد با همان هم محشور می شود، اگر انسانها و اعمال خوب را دوست بگیرد با آنها محشور می شود و اگر اعمال و انسان های ناشایست را به دوستی بگیرد در قیامت با آنان محشور می شود.

 

وی ادامه داد: اگر خواست و نیت ما با اهل بیت(ع) برابر باشد با نیت و اعمال آنان شریکیم و اگر انسان های زشت کردار را دوست بگیریم با اعمال زشت آنان شریک هستیم.

 

امام جمعه ارومیه به حدیثی از پیامبر(ص) که جابر بن انصاری نقل کرده است اشاره و اضافه کرد: جابر بن انصاری به عطیه عوفیه از یاران امام علی(ع)، گفت: «ای عطیه از حبیبم رسول خدا(ص) شنیدم که حضرت فرمودند: «هر کس قومی را دوست داشته باشد در روز قیامت با آنان محشور می شود»، در دین اسلام تولی و تبری واجب است و انسان باید از اعمال و افراد ناشایست بیزار بوده و نسبت به کردار ناشایست آنان بی تفاوت نباشد.

 

وی به توجه و علاقه برخی از افراد روشنفکرنما به سبک زندگی غربی اشاره کرد و افزود: برخی از افراد از عملکرد غیرمسلمانها خوششان آمده و آنان را تعریف و تمجید کرده و از عیاشی و بی عفتی آنان بی آنکه خود عامل باشند تمجید می کنند، چنین افرادی در روز قیامت با همان افراد فاسد و فاسق محشور می شود./936/202/ب2

ارسال نظرات