۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۴۴۱۹۱۳
شیخ نعیم قاسم:

انتخاب رییس جمهور لبنان در گرو موافقت عربستان است

معاون دبیرکل حزب الله لبنان از عربستان به دلیل سنگ اندازی در راه انتخاب رییس جمهور لبنان انتقاد کرد و اظهار داشت که جریان المستقبل چشم انتظار موافقت عربستان است.
شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان

به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، با اشاره به سنگ اندازی عربستان سعودی در راه انتخاب رییس جمهور این کشور گفت: ما برای انتخاب رییس جمهور به توافق سعودی ـ ایرانی چشم ندوخته ایم بلکه منتظر آزاد گذاشتن جریان المستقبل از سوی عربستان برای تصمیم گیری درباره این مساله هستیم.

 

وی افزود: اگر عربستان با انتخاب رییس جمهور موافقت کند، این مساله همین فردا حل می شود زیرا جریان المستقبل در لبنان توانایی تصمیم گیری بدون موافقت عربستان را ندارند و با وتوی  این کشور مواجه می شوند.

 

شیخ نعیم قاسم بر لزوم انتخاب میشل عون رییس فراکسیون تغییر و اصلاح به ریاست جمهوری تأکید کرد و اظهار داشت: اگر جریان المستقبل به ریاست سعد الحریری درصدد حل مشکلات لبنان باشد باید با ریاست میشل عون موافقت کند چرا که وی توانایی توافق با سایر گروه های سیاسی و دادن وجهه حاکمیت و استقلال به لبنان را دارد.

 

عضو ارشد حزب الله ادامه داد: اگر به این مساله تن دهند رییس جمهور انتخاب خواهد شد و هرگونه بحث خارج از این دایره به معنای اتلاف وقت است. 

 

وی درباره تحریم مالی حزب الله از سوی آمریکا تصریح کرد: این قانون سبب همبستگی بزرگی در سطح ملی و همپیمانان خارجی شد و با بحث و گفت وگوهایی که با رییس بانک لبنان و مسؤولان بانک ها داشتیم این تحریم را تا حدود زیادی دور زدیم.

 

این روحانی لبنانی از فشار برخی بانک ها علیه حزب الله انتقاد کرد و گفت: برای همگان آشکار شده است که حزب الله در این مساله ضرر نمی کند و ارتباط چندانی با بانک ها ندارد. اجرای قانون بانکی تا از طریق بخش‌نامه‌های بانک مرکزی لبنان متوازن و منطقی بوده و ان‌شاءالله وضعیت به همین منوال ادامه می یابد.

 

شیخ نعیم قاسم در پایان بیان داشت: بنابراین اعتقاد داریم که تاثیر این قانون آمریکایی کاملا محدوده بوده و حتی یک درصد نیز بر حزب الله تأثیر نگذاشته است زیرا ما ارتباطی با نظام بانکی نداریم و این قانون تنها سیستم بانکی را هدف قرار می دهد که حزب الله با آن همکاری دارد.

 

گفتنی است دولت آمریکا طی ماه‌های گذشته به درخواست باراک اوباما رییس جمهور این کشور به بهانه  آنچه «اقدامات ترویستی و پولشویی و قاچاق از سوی حزب‌الله» می‌خواند، قانونی را تصویب کرد که به موجب این قانون، بانک‌های لبنان موظف به اعمال تحریم‌های مالی و بانکی حزب‌الله شدند.

 

باراک اوباما قانون تحریم حزب‌الله به شماره «2297» را در 18 دسامبر 2015 امضا کرده بود و پیش از تایید رییس‌جمهوری آمریکا، این قانون در کنگره نیز با اجماع تصویب شده بود. /980/ب902/د

مترجم: محمدرضا جایروند

ارسال نظرات