۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۴۴۲۹۲۱
رییس مجلس:

در عرصه اقتصاد با چالش مواجه هستیم

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از سه سال رشد تورم کاهش پیدا کرده است البته این مسئله به معنای وجود وضعیت اقتصادی خوب نیست بلکه در این حوزه نیز دچار چالش‌هایی هستیم که باید آن‌ها را حل کرد.
لاریجانی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خانه ملت، دکتر علی لاریجانی امروز (سه شنبه 19 مردادماه) در سی و سومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور با اشاره به وجود معضل کنکور در کشور گفت: یکی از مسائل و موضوعات مهم برای تحول و توسعه حوزه آموزش و پرورش حل معضل کنکور است، از این رو تا وقتی که کنکور با این وضع در کشور وجود داشته باشد تحولی رخ نداده و ما با سد بزرگی برخورد می کنیم، از این رو تا زمانی که این مسئله در اذهان و برنامه ها دیده نشود، نمی توان یک نظام پویا و خلاق برای آموزش و پرورش طراحی کرد.

استرس کنکور، مخل فهم و درک مسائل علمی است

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته در مجلس برای ساماندهی موضوع کنکور قانونی گذاشته شد تا این موضوع بهبود یافته و فرزندان ما در اواسط دوره تحصیل خود برای مسئله کنکور دچار استرس نشوند، زیرا در شرایط کنونی استرس کنکور از سال های آخر دبیرستان به سال های اول دبیرستان کشیده شده که این مسئله مخل فهم و درک مسائل علمی است، زیرا تست زدن و کنکور دادن تنها یک فن بوده و ما باید این مسئله را از جلوی پای آموزش و پرورش برداریم، از این رو برداشتن و رفع این مسئله نیاز به آیین نامه ندارد، بلکه نوع تفکر و ارزیابی ها در میان مدارس، معلمان، دانش آموزان و جامعه باید تغییر کند.

زندگی با کرامت، کسب مدرک نیست

وی افزود: این مسئله مهم است که در خانواده ها جا بیفتد که زندگی با کرامت، کسب مدرک نیست بلکه افراد باید خلاق و صاحب حرفه باشند، بنابراین معلمان، رسانه ها به ویژه رسانه ملی باید این مسئله را ترویج کند، از این رو این فرهنگ باید تغییر کند تا بتوان با کنکور به عنوان یک سد مقابله کرد، اما اگر در این میان همه مسئله مدرک گرایی را ترویج کنند نمی توان آن را حل کرد هر چند برای آن قانون گذاشته شود.

50 درصد فارغ‌التحصیلان بیکار هستند

دکتر لاریجانی تصریح کرد: قطعا برای مقابله با تب کنکور مسئله رشد صندلی های دانشگاه ها راه حل نیست زیرا براساس آمارها در شرایط کنونی 50 درصد از فارغ التحصیلان بیکار هستند. از این رو اگر افراد دارای فن و خلاقیت باشند شغل و کار ایجاد می شود. همچنین اگر می خواهیم شرایط خروجی سیستم آموزش و پرورش متناسب با بازار باشد باید سد کنکور را برداریم. البته در گذشته این میزان حجم پذیرش دانشجو در دانشگاه ها وجود نداشت اما در مقطعی این موضوع تغییر کرد و دانشجویان برای تحصیل جذب شدند که در آن زمان گسترش دانشگاه اقتضای توسعه بود، اما نه در این حجم باید صورت می گرفت.

وی با بیان اینکه دستگاه آموزش و پرورش، یک دستگاه تمدن ساز برای کشور است، گفت: این دستگاه مانند سایر دستگاه‌های کشور که امور جاری را پیگیری می‌کنند نیست بلکه آموزش و پرورش امروز یکی از مسائل و محورهای امنیت ملی در کشور است. از طرفی دیگر خوشبختانه بعد از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی حوزه آموزش و پرورش کشور با وجود تغییرات مختلف در این بخش به تجربیات خوبی دست پیدا کرده و مسیر معقولی را دنبال کرده تا افراد در جامعه اسلامی در تراز آن تربیت شوند.

سند تحول آموزش و پرورش از پختگی خوبی برخوردار است

دکتر لاریجانی با اعلام اینکه تحقق اهداف و خواسته‌های حوزه آموزش و پرورش نیازمند ارزیابی مستمر از این حوزه است، گفت: یکی از محورهای این مسئله اهمیت سند تحول است که این سند در شورای انقلاب فرهنگی بررسی شده و خوشبختانه از یک پختگی خوبی برخوردار است.

دولت جدید که سرکار آمد، تورم شدیدی حاکم بود

رئیس قوه مقننه کشور بر لزوم متمرکزسازی و اولویت‌سازی در حوزه آموزش و پرورش تاکید کرد و افزود: قطعا برای پیشبرد کارهای بزرگ اگر اهدافی را انتخاب کرده و همه استعدادها را برای تحقق آن متمرکز کنیم قطعا کار به خوبی پیش می رود اما اگر اهداف متکثر باشد به نتیجه نمی‌رسیم؛ به طور مثال در چند سال اخیر شاهد بودیم که وقتی دولت جدید سرکار آمد وضعیت تورم شدید و میزان آن حدود 40 درصد بود از این رو در آن زمان اولویت اصلی در نظام کنترل تورم تعیین شد و به همین دلیل، دولت و مجلس بر آن تمرکز کردند حال بعد از سه سال رشد تورم کاهش پیدا کرده است البته این مسئله به معنای وجود وضعیت اقتصادی خوب نیست بلکه در این حوزه نیز دچار چالش‌هایی هستیم که باید آن‌ها را حل کرد.

اگر همه نظام در مسئله هسته‌ای وفاق نداشتند، قابل حل نبود

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل موضوع هسته‌ای بود که در آن زمان به یک موضوع بغرنجی تبدیل شده بود به طوری که از یک طرف کشور با فشارهای بین‌المللی روبه‌رو بود و از طرف دیگر مردم خواست مشروعی برای ایستادگی در مقابل زورگویی‌ها و حفظ دانش هسته‌ای داشتند، از این رو به طور حتم اگر همه نظام در این مسئله وفاق نداشتند، قابل حل نبود؛ بنابراین همه تمرکز کردند تا دانش هسته‌ای بومی به یک راه‌حل برسد و از طرف دیگر در اصل توانمندسازی کشور در مسئله هسته‌ای وفاق وجود داشت و ایران به خوبی به این دانش دست پیدا کرد.

رفع مشکلات معلمان و ایجاد آرامش برای آنها بسیار مهم است/ وضعیت کنونی را برای حوزه آموزش و پرورش مضر می‌دانم

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات متعدد حوزه آموزش و پرورش گفت: متاسفانه در شرایط کنونی این حوزه با مشکلات بسیاری از جمله مشکلات معیشتی، معوقات و موضوع تغییر نظام آموزشی روبه رو است که به نظر می‌رسد که اگر در سطح ملی این مسائل به اولویت تبدیل شده و همه روی آن وفاق داشته باشند، قطعا قابل حل است از این رو به نظر من آموزش و پرورش باید در سطح ملی به چند اولویت برسد تا در برنامه ششم توسعه آن‌ها دیده شده و همه دستگاه‌های کشور برای حل آن متمرکز شوند اما اگر این موضوع و اولویت انتخاب نشود، قطعا تحقق و رسیدن به همه آن ها امکان پذیر نیست.

دکتر لاریجانی با اشاره به مشکلات معیشتی معلمان در شرایط کنونی تصریح کرد: به طور حتم یکی از ارکان مهم حوزه آموزش و پرورش، جایگاه معلمان است از این رو همانقدری که توانمندسازی معلمان به اسلوب کار آموزشی دارای اهمیت است به همانقدر رفع مشکلات آن‌ها و ایجاد آرامش برای این افراد بسیار مهم است. وقتی معیشت معلمان سامان یافته نباشد، آن‌ها آرامش کافی برای تدریس نداشته و نمی‌توان انتظار داشت که مشکلاتشان را کنار گذاشته و تدریس کنند بنابراین من این وضعیت کنونی را برای حوزه آموزش و پرورش مضر می‌دانم و قطعا باید آرامش روحی معلمان فراهم شود.

معلمان شاداب نباشند، روحیه غمگینانه در جامعه شکل می‌گیرد

وی ادامه داد: البته کشور در شرایط کنونی با مشکلات درآمدی بسیاری روبه‌رو است اما قطعا باید برای 5 ساله آینده و با توجه به منابع موجود برنامه ریزی کرده تا افق روشنی در این حوزه تعریف شود. همچنین توجه به مسئله اقتصاد مقاومتی در کشور بسیار مهم است اما ایجاد فضای مناسب برای تحقق آن نیز یک موضوع اساسی بوده از این رو زمانی اقتصاد مقاومتی در کشور محقق شده و رخ می‌دهد که جامعه شاداب و امیدوار باشد بنابراین اگر خیل عظیم معلمان شادابی نداشته باشند روحیه غمگینانه در جامعه رخ می‌دهد از این رو این مسائل جز موضوعات مهم بوده که باید در برنامه ششم توسعه تعیین تکلیف شود.

نظام آموزشی پس از انقلاب بارها تغییر کرده/ از نظام فعلی صیانت شود تا دیگر تغییر نکند

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر نظام آموزشی کشور گفت: این نظام آموزشی یک نظام نوپا و جدید بوده و در طول سال‌های پس از انقلاب بارها نظام آموزشی تغییر کرده حال سوال اینجاست که آیا با این تغییرات، افراد مفیدتر و توانمندتری تربیت می‌شوند البته ممکن است از وجوهی بگویید که موفق بوده اما هرچه که باشد، نظام جدید سیستمی نوپا است و باید از آن صیانت کرد تا در آینده بار دیگر تغییر نکند چون تغییر نظام آموزشی هزینه‌بر، انرژی بر بوده و فضاها و موقعیت ها را از بین می‌برد.

وی بر لزوم ایجاد یک نظام ارزیابی مستمر در حوزه آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: ایجاد این نظام ارزیابی می‌تواند مشکلات این حوزه را ارزیابی و شناسایی کرده تا بتوان به خوبی آن‌ها را رفع کرد از این رو با ایجاد یک نظام ارزیابی دیگر احتیاجی به تغییر نظام آموزشی نیست.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم استفاده از بخش‌های خارج از وزارتخانه، افراد محقق و کارشناسان برای برنامه‌ریزی و بررسی این نظام است.

باید به اندازه نیرو تربیت کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تمرکز بر مسئله آموزش دبستان و پیش دبستانی گفت: ما امروز در کشور فارغ‌التحصیل مهندس، دکتر و محقق کم نداریم، حال این سوال پیش می‌آید که آیا با این حجم فارغ‌التحصیل مشکلات کشور حل شده است؟ چراکه در شرایط کنونی میزان و تعداد مهندسان و فارغ التحصیلان ایران کمتر از کشورهای توسعه یافته نیست البته این موضوع خوب و مثبت است اما قطعاً باید به اندازه نیرو تربیت کرد بنابراین باید تربیت افراد خلاق و توانمند در دستور کار قرار گیرد از این رو توجه به این مسائل در نظام آموزشی دبستان و پیش دبستانی بسیار ضروری است و قطعاً با اجرای آن می‌توان افراد خلاق تربیت کرد و ما با این مسئله می‌توانیم افق و آینده مثبتی را برای کشور و حوزه آموزشی کشور متصور شویم.

وی با اشاره به اهمیت حمایت از بخش خصوصی در حوزه آموزشی کشور گفت: در این رابطه دو دیدگاه وجود دارد؛ دیدگاه نخست این است که چون آموزش و پرورش بر اساس قانون اساسی در کشور رایگان دیده شده نباید مدارس غیرانتفاعی و خصوصی ایجاد شود. از طرف دیگر نگاه دوم این است که نباید مانع از حضور بخش خصوصی در این بخش شویم و این حوزه نیز باید رشد خود را داشته باشد از این رو در شرایط کنونی معلمان زیادی هستند که می‌توانند در این مدارس فعال شوند البته به نظر من هر کدام از این دو دیدگاه خوب اجرا شود عیبی ندارد اما باید برای اجرا این مسائل با شرایط موجود کشور هماهنگ باشد.

لزوم مردمی کردن حوزه آموزش و پرورش

دکتر لاریجانی تصریح کرد: امروز آموزش و پرورش به یک خانواده بسیار بزرگ تبدیل شده اما کشور با محدودیت منابع و اعتبارات روبرو است که این موضوع موجب بروز مشکل شده اما اگر ساختار نظام آموزشی کشور کوچک‌تر و جمع و جورتر شود امکانات این حوزه برای افراد بیشتر می‌شود البته باید بگویم که در شرایط کنونی هر دو سیستم و دیدگاه در دنیا در حال اجرا است اما باید دید که شرایط کشور چگونه است و بر اساس آن اقدام کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم مردمی کردن حوزه آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: قطعاً حضور مردم درهر بخش و دستگاهی ملاک موفقیت آن است از این رو به نظر من نظام آموزش و پرورش نیز باید ساز و کارهای لازم را برای حضور مردم در این بخش فراهم کند و قطعاً مجلس از این رویکرد حمایت می‌کند./924/د102/ج

ارسال نظرات