۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۴۴۲۹۳۳
عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه مطرح کرد؛

ضرورت آشنایی علاقه مندان ورود به حوزه از فرهنگ طلبگی و روحانیت

حجت الاسلا غیبی با اشاره به توجیه نبودن برخی از خانواده ها و طلبه ها در هنگام ورود به این عرصه، مشاوره دادن قبل از ورود افراد به حوزه های علمیه را ضروری و مهم دانست.
حجت الاسلام غیبی

حجت‌الاسلام علی‏رضا غیبی، نماینده طلاب و فضلای تبریز در مجمع نمایندگان حوزه علمیه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه برخی از ورودی‌های جدید در حوزه‌ها نسبت به قوانین حوزه و روحانیت آشنا نیستند، ابراز کرد: بعضی از خانواده‌ها زمانی که فرزندان خود را وارد حوزه می‌کنند با فضای حوزه‌ها آشنایی زیادی ندارند و فرزندان خود را قبل از ورود به مدارس حوزه توجیه نمی‌کنند و در نهایت با مشکل روبه رو می‌شوند.

 

وی ادامه داد: بهتر است که طلاب در هنگام ثبت نام و ورود توجیه شوند و انگیزه‌ها و اهداف حوزه‌ها برای آنها بیان شود، این کار باعث می‌شود که آنها در انتخاب درست و اهداف بهتر دید بازتری داشته باشند.

 

حجت الاسلام غیبی با بیان اینکه در کنار استعداد یابی انگیزه های داوطلبان ورود به حوزه‌ها مشخص شود، اظهار داشت: در طول یک ماه تثبیتی بایستی روحیه آنها و خانواده ایشان مشخص شود  و به آنها یک مشاوره داده شود این کار برای آینده آنها بسیار مفید است.

 

وی اضافه کرد: این کار باعث می‌شود آنها چشم انداز برای خود تعیین کنند و با چشم باز وارد حوزه شوند، البته در این بین بستر خوبی ایجاد می‌شود که از بین آنها بچه های بااستعداد را شناخت و روی آنها سرمایه گذاری کرد.

 

حضور 85000 طلبه کد دار در قم

نماینده طلاب و فضلای تبریز تصریح کرد: در قم 85000 طلبه رسمی وجود دارد اگر در ورودی‌ها به صورت دقیق کنترل می‌شدند و با آنها میثاق محکمی بسته می‌شد به اهداف بزرگ طلبگی که در قرآن آمده است که در حوزه‌ها تحصیل کنند و به دیار خود برگردند و به ترویج معارف دینی بپردازند، می‌رسیدیم.

 

حجت الاسلام غیبی با بیان اینکه محققان و پژوهشگران فقط بایستی در حوزه‌ها بمانند و به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی بپردازند، افزود: نباید حوزه‌ها به مکانی برای زندگی طلبه‌ها تبدیل شود..

 

وی با ابراز تأسف گفت: برای بعضی از افراد طلبگی یک نوع شغل شده است، تنها در طول سال یک ماه محرم یا رمضان به تبلیغ می‌روند، طبق آمار موجود برخی از طلاب در این زمان‌ها هم به تبلیغ نمی‌روند.

 

حجت الاسلام غیبی با اشاره به رهنمودهای حضرت آیت الله سبحانی تصریح کرد: برای بعضی از افراد طلبه مادام‌العمری شده است که این وضعیت در هیچ دانشکده و حوزه های علمی در جهان وجود ندارد.

 

وی ادامه داد: بیش از 30 سال درس خواندن چه نتیجه ای دارد، اگر کسی که می‌خواهد درس بخواند در 15 سال اول می‌تواند خود را به جایی برساند و نیاز نیست که بیش از بیست سال در رشته های تخصصی درس بخواند.

 

حجت الاسلام غیبی در  پایان اظهار داشت: از حوزه علیمه قم باید تمرکز زدایی شود، چون بهتر است که طلبه‌ها در قم متمرکز نشوند تا شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها بتوانند نیروها و طلبه‌ها را نگه دارند و در آنجا مشغول کار شوند./875/ت302/س

 

ارسال نظرات