۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۳۸
کد خبر: ۴۴۳۲۹۹
عارف:

برای تدوین برنامه پیشرفت باید خودسانسوری را کنار گذاشت

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تدوین الگوی مناسب در جهت پیشرفت ایرانی اسلامی، گفت: در راستای تدوین برنامه پیشرفت باید خودسانسوری را کنار گذاشته و صادقانه وارد عمل شویم.
عارق عارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدرضا عارف نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در سلسله گفتگوهای راهبردی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که  غروب چهارشنبه در این مرکز برگزار شد، گفت: وجه تمایز انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب ها تحول معنوی است، رشد و پیشرفت مردم از جمله اهداف این انقلاب بوده و در نگاه امام(ره) صدور انقلاب به معنای صدور فرهنگ ایرانی اسلامی است.

 

عارف با اشاره به اقدامات عملی در زمینه الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، گفت: یکی از چالشهای ایران در ابتدای انقلاب این بود که آیا ما به برنامه نیاز داریم یا خیر، نظریه داشتن برنامه در عمل تایید شد و برنامه اول توسعه تدوین و به مجلس نحویل داده شد، البته قانون به مجلس رفت ولی ابلاغ نشد.


وی افزود: پس از فعال شدن تدریجی دانشگاه ها، ضرورت داشتن برنامه احساس شد، در اولین حمله شیمیایی که عراق به ایران داشت در وزارت علوم متخصصین شناسایی گازها را جمع آوری کردیم تا برای مبارزه و شناسایی بمب های شیمیایی وارد عمل شوند که البته تعداد این متخصصین کمتر از 10 بود.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز 5 برنامه پنج ساله اجرا شده است، تصریح کرد: شاخص هایی که در این برنامه ها اجرا شده براساس برنامه های متداول در دنیا است، در مراحل تدوین برنامه های توسعه این سوال مطرح بود که اگر پسوند اسلامی در نظام کشور وجود نداشت آیا محتوای برنامه تغییر می کند یا خیر.

 

عارف در ادامه سخنان خود، اظهار داشت: واقعیت این بود که مبانی انقلاب ایران با غرب و شرق متضاد است و به این دلیل جنگ را برما تحمیل کردند.

 

وی با اشاره به مشکلات موجود در جهت رسیدن به پیشرفت، گفت: آیا خروجی های برنامه توسعه با استاندارهای برنامه ریزی غرب همسو بوده است؟ به طور مثال افزایش تولید ناخالصی داخلی که در دنیا مرسوم است می تواند در کنار ایثار، گذشت قرار گیرد؟ با توجه به نگاهی که در مردم کشور در زمینه انفاق وجود دارد بسیاری از کمک های مردمی دیده نمی شود.
 

وی افزود: در حال حاضر 5 برنامه توسعه اجرا شده است ولی هم اکنون با بحران هایی همچون طلاق و اعتیاد مواجه هستیم، البته نمی توانیم طلاق را با کشورهای غربی مقایسه کنیم، انقلاب ما برای حمایت از مستضعفین ایجاد شده است. هم اکنون فساد و تبعیض در چه وضعیتی  دارد؟ درحال حاضر مردم اگر در جاهای مختلف کار نکنند نمی توانند زندگی کنند، چرا عدالت اجتماعی محقق نشده است.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: باید سوال کنیم نسل سوم و چهارم انقلاب نسبت به نسل اول چه میزان به اهداف و ارزش های انقلاب پایبند هستند، اگر مشکل وجود دارد به دلیل نداشتن الگو است، البته به شاخص نیاز داریم ولی کافی نیست، مدل ها و معیارهای ما برای پیشرفت و توسعه چیست.

 

وی افزود: نظام از ابتدا پذیرفته که امکان کاهش شاخص تخصص در جاهای مختلف وجود داشته ولی شاخص تعهد و معنویت باید وجود داشته باشد، اگر بپذیریم رسالت انقلاب و هدف، رسیدن به تمدن نوین اسلامی ایرانی است باید باور کنیم که این شعار انجام شدنی است به شرطی که الگوی مناسب داشته باشیم و در این زمینه باید از ابتکار رهبری در تشکیل مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت تشکر کنیم.
 

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در راستای تدوین برنامه پیشرفت باید خودسانسوری را کنار گذاشته و صادقانه وارد عمل شویم، باید در زمینه اخلاق کار شود، در حال حاضر فساد نسبت به گذشته افزایش یافته و رشوه به حق تعبیر می شود و دیگر زیرمیزی معنا ندارد.

 

عارف ادامه داد: باید به دنبال الگویی باشیم که در زمینه اقتصاد ما را در مقابل مشکلات ازجمله تحریم محکم سازد، به طور مثال اقتصاد مقاومتی از جمله مواردی که است که می تواند الگوی مناسبی در زمینه حل مشکلات اقتصادی باشد.
 

وی ابراز داشت: تجربه نشان داده که هرچه جوانان ایرانی بخواهند می توانند انجام دهند، در طولانی مدت می توانیم مشکلات را کنار گذاریم ولی متاسفانه سلیقه های مختلف مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

 

عارف با بیان اینکه الزامات سند و الگو چیست، گفت: در جواب باید گفت قانون اساسی و شاخص های ارزشی از جمله الزامات سند است، اگر زکات در عمل اجرا می شد وضعیت فقر چگونه بود، چه میزان از ظرفیت وقف استفاده شده است، آیا توانستیم فرهنگ غنی وقف را گسترش دهیم.
 

 

وی خاطرنشان کرد: باید آرمانی فکر کنیم و متکی بودن به ارزش های اسلامی را بپذیریم، باید از تجربه پس از انقلاب استفاده شود، باید موانع اجرا نشدن برنامه های 5 ساله توسعه بررسی شود، توجه به مزیت های نسبی کشور الزامی است، باید موقعیت سیاسی و جغرافیایی کشور مورد توجه قرار گیرد، باید منافع ملی بر منافع حزبی و گروهی ترجیح داده شود.
 

عارف با اشاره به اهمیت بخش خصوصی، اظهار داشت: واقعیت این است که نمی توانیم بدون بخش خصوصی به آرزوها و آمال خود برسیم که پس از دهه شصت کم کم متوجه این موضوع شدیم، سیاسیت های اصل 44 که یکی از مترقی ترین سیاست های توشته شده می باشد به بخش خصوصی توجه کرده است.


نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به بیداری اسلامی بیشتر توجه کنیم، تصریح کرد: بیداری اسلامی یک مقدمه برای رسیدن به اهداف جهانی ما است، برای رشد شاخص های انقلاب نتوانستیم شاخص کمی ایجاد کنیم، باید بدانیم در مدت کوتاه معنویت به کجا رسیده است.

 

وی افزود: ما جزو کشورهایی هستیم که در زمینه آب مشکل داریم که باید در این راستا اقداماتی انجام پذیرد، باید به اولویت ها و چالش های انقلاب ازجمله اشتغال جوانان توجه شود، نرخ 4 یا 5 درصد بیکاری برای ما قاب قبول است بوده ولی هم اکنون مشکل بیکاری افزایش یافته که مساله مهمی است.

 

عارف ادامه داد: توقع مردم این است که دانشگاه باید مشکلات جامعه را برطرف کند، آیا دانشگاهی که در آن  10 استاد برجسته نمی توانند ریاست دانشگاه را انتخاب کند می تواند مشکلات را حل کند.
وی با اشاره به شاخص های کیفی، گفت:  ایا در شاخص های کیفی مانند چاپ مقاله که به رتبه 16 رسیده ایم مردم متوجه این موضوع شده اند، در فناوری های کلاسیک از دنیا عقب هستیم، در مساله خودرو از کره زودتر شروع کرده ایم و هنوز پیکان ساز هستیم و هم اکنون کره در چه جایگاهیی قرار دارد.

 

عارف گفت:  البته در نانو پیشرفت مناسبی صورت گرفته است، در بخش های دفاعی و امنیت فضای مجازی در وضعیت مطلوبی قرار داریم، سهم IT در کشورهای منطقه در تولید ناخالصی 5 درصد است که در ایران یک نیم درصد است.

 

وی افزود: باید در آموزش قبل از دانشگاه اقدامات مناسبی انجام گیرد، بهترین ساعات دانش آموز در اختیار معلم است، آیا این معلم می تواند نقش یک مربی برای دانش آموز داشته باشد که اگر چنین نیست علت چه می باشد./811/پ201/ج


 

 

ارسال نظرات