۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۴۴۳۳۷۸

مقاومت تا پیروزی

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز 23 مرداد سالگرد پیروزی حزب‌الله در جنگ 33 روزه در برابر رژیم صهیونیستی به عنوان روز «مقاومت اسلامی» نامگذاری شد.
مقاومت

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز 23 مرداد سالگرد پیروزی حزب‌الله در جنگ 33 روزه در برابر رژیم صهیونیستی به عنوان روز «مقاومت اسلامی» نامگذاری شد.
10 سال پیش رژیم تا بن دندان مسلح صهیونیستی با انواع و اقسام سلاح‌های مجاز و غیرمجاز به جنوب لبنان حمله کرد تا به خیال خود جنبش مقاومت اسلامی لبنان موسوم به حزب‌الله را که هدفش نابودی دشمن صهیونیستی بود را از ریشه برکند در حالی که پاسخ کوبنده رزمندگان حزب‌الله در همان روزهای اول جنگ، نقشه صهیونیست‌ها را نقش بر آب کرد و پیروزی‌ای به دست آمد که تاکنون این رژیم متجاوز جرات حمله به لبنان را ندارد. پس از شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی تحولات به نفع جریان مقاومت رقم خورد، تحولاتی که زمینه سر برآوردن و عیان‌تر شدن نقش جریانی قدرتمند در منطقه با نام «جبهه مقاومت» شد.
پس از آن ایام بود که اقتدار حزب‌الله لبنان روزافزون شد و شمارش معکوس برای تضعیف رژیم صهیونیستی آغاز گردید.
و اما اینک در تاریخ پیروزی حزب‌الله هر ساله سالگردی گرفته می‌شود تا افکار بیدار جهانی فراموش نکند که قدرت پوشالی رژیم کودک‌کش صهیونیستی توسط جوانان جان برکف حزب‌الله لبنان درهم شکسته شد و اینک این حزب‌الله و محور مقاومت است که در منطقه حرف اول را می‌زند نه رژیم جعلی و جنایتکار صهیونیست.
شکل‌گیری مقاومت اسلامی
هسته اولیه حزب‌الله و ساختار تشکیلاتی آن متشکل از اسلامگرایان، نیروهای حزب‌الدعوه به رهبری علامه سید «محمدحسین فضل‌الله»،‌ شاخه دانشجویی حزب‌الدعوه، مسئولان جنبش امل، اعضای جنبش فتح به رهبری ابوجهاد و تمام گروه‌ها و جریان‌هایی که از انقلاب اسلامی ایران و حضرت امام خمینی(ره) تاثیر گرفته بودند شکل گرفت.
پس از به شهادت رسیدن سیدعباس موسوی که در حمله بالگردهای اسرائیلی به خودرو حامل وی و خانواده‌اش در سال 1992 به شهادت رسید شیخ راغب حرب، سیدحسین موسوی، شیخ عبدالکریم عبید، سیدحسن نصرالله، شیخ نعیم قاسم و... از جمله افرادی بودند که از حزب‌الدعوه و جنبش امل وارد حزب‌الله لبنان شدند.
حزب‌الله ایدئولوژی اسلام سیاسی را از حضرت امام خمینی(ره) الهام گرفت و سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در اولین سالگرد جنگ اسرائیل و حزب‌الله لبنان در مصاحبه‌ای اعلام کرد که در طول جنگ ولی فقیه و رهبرش آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهنمود و راهنمایی دریافت می‌کرده است و با اتکا به همین رهنمودها به پیروزی در مقابل دشمن صهیونیستی رسیده است.
«رامین محمدی» کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان درباره نحوه شکل‌گیری مقاومت اسلامی حزب‌الله می‌گوید: «پس از تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی در سال 1948 بازیگران مختلفی به میدان آمدند تا با این رژیم ساختگی مقابله کنند، گروه‌های فلسطینی، مصر، اردن، سوریه، لبنان و سایر کشورهای عربی هر کدام تلاش کردند این رژیم متجاوز و اشغالگر را از صحنه بیرون کنند در حالی که این رژیم به دلیل حمایت شدیدی که از سوی کشورهای غربی و در راس آن آمریکا می‌شد و در سایه انفعال و سکوت دیگر کشورها هر روز بر دامنه تجاوزات و اشغالگری‌های خود می‌افزود و سرزمین‌های فلسطینی بیشتری را اشغال می‌کرد.
نتیجه آن شد که طی چندین دهه از زمان تشکیل این رژیم متجاوز، غرب آسیا شاهد چندین جنگ تمام‌عیار بود. جنگ‌هایی که با حمایت مادی و سیاسی غرب منجر به پیروزی‌های متعدد رژیم صهیونیستی در عرصه‌های مختلف شد و با اتکا به همین پیروزی‌ها بود که رژیم متجاوز صهیونیستی به فکر حمله به لبنان و اشغال خاک این کشور افتاد اما این بار تجاوز به یک کشور اسلامی با حملات قبلی تفاوت می‌کرد چرا که جنبشی در لبنان شکل گرفته بود که مبنای عقیدتی و ایدئولوژیکی آن ملهم از انقلاب اسلامی ایران بود. عقیده‌ای که بر اساس آن وجوب دفاع از سرزمین‌های اسلامی از ضروریات فقه اسلام است و مسلمانان اعضای پیکره واحد جامعه اسلامی هستند که در قبال تهاجم بیگانگان به سایر مسلمانان نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند.»
این کارشناس سیاسی تصریح می‌کند: «حزب‌الله بدون توجه به تهدیدات رژیم صهیونیستی پا به عرصه عمل گذاشت و نشان داد که یک گروه کوچک اما با عزم و اراده‌ای بزرگ و پولادین و متکی بر تعالیم اسلام می‌تواند هر متجاوزی را فارغ از هیمنه و قدرت نظامی بر سر جای خود بنشاند و از اراضی اشغالی اخراج کند.»
این کارشناس همچنین می‌گوید: «اگر رشادت و دلاوری‌های رزمندگان مقاومت نبود امروز دشمن صهیونیستی زمین‌های بیشتری از فلسطینیان و دیگر کشورهای مسلمان را اشغال کرده بود و رویای «خاورمیانه بزرگ» دربرگیرنده آسیای مرکزی، جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا را به واقعیت نزدیک‌تر کرده بود. طرح خطرناکی که توطئه مشترک صهیونیسم و نظام سلطه جهانی در این منطقه مهم و استراتژیک بود.»
محدوده جغرافیایی این طرح شامل 22 کشور عربی و 3 کشور غیرعربی شامل ایران، ترکیه، افغانستان و رژیم صهیونیستی بود و ادامه آن شامل شمال آفریقا هم می‌شد و پس از آن کشورهای جنوب شرق آسیا و آسیای میانه را دربر می‌گرفت. در این طرح خطرناک آمریکا درصدد بود که مدل بازی «دومینو» را با ساقط کردن دولت‌های هدف به اجرا درآورد تا به اهداف راهبردی خود که همانا تامین منابع نفت مورد نیاز آمریکا، تامین امنیت اسرائیل و ایجاد حکومت‌های دست‌نشانده برسد اما با سد کوبنده مقاومت اسلامی در منطقه مواجه شد و نه تنها به اهدافش نرسید بلکه امنیت داخلی و منافع ملی خود را در خطر دید.
نقش مقاومت اسلامی در غرب آسیا
غرب آسیا یک منطقه ژئواستراتژیک و ژئوپلتیک مهم و حساس در دنیا است و به دلیل داشتن منابع غنی نفت و گاز همواره مطمح نظر قدرت‌های استعمارگر غرب و شرق بوده است. به همین دلیل امروزه نیز تجزیه این منطقه، به ویژه کشورهای محور مقاومت و تبدیل آنها به کشورهای کوچک و ضعیف تبدیل به یکی از اهداف مهم کشورهای سلطه‌گر غربی شده است.
«مهدی عزیزی» مدیر سایت بیداری اسلامی در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان درباره نقش مقاومت اسلامی در تحولات منطقه غرب آسیا می‌گوید: «بی‌تردید امروز جنبش‌های اسلامی در منطقه توانسته‌اند ادبیات سیاسی را تغییر دهند، ادبیاتی که رژیم صهیونیستی را اسطوره شکست‌ناپذیری می‌دانست اما برای رسیدن به این تاثیرگذاری، جنبش‌های مقاومت چه فرآیندی را پشت سر نهادند تا امروز به این پختگی سیاسی و نظامی برسند؟ پرسشی که پاسخ به آن را باید در تحولات 1978 همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی جست‌وجو کرد.» وی اضافه می‌کند: «تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به جنبش‌های عربی که تنها با تکیه و اعتماد به قومی‌‌گرایی و پان‌عربیسم مبارزه می‌کردند در پی شکست‌هایی زیاد از جمله جنگ‌های 1967 و 1973 از اسرائيل دچار یاس و سرخوردگی شده بودند و هیچ الگو و مدلی برای ادامه مبارزه در برنامه آنان وجود نداشت و نبود انگیزه‌های معنوی و دینی نیز روند را تا  جایی رساند که برخی از آنها برای عادی‌سازی روابط با رژيم صهیونیستی ابراز تمایل کردند.»
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح می‌کند: «این گروه‌ها هیچ افقی برای ادامه مبارزه نداشتند و از سویی مردم فلسطین و منطقه نیز اعتماد خود را به آنان از دست داده بودند و برخی از این گروه‌ها وابسته به شرق و برخی وابسته به غرب بودند که تشکیلات خودگردان فلسطین نمونه بارز وابستگی به غرب بود و امروز نقش آن در تقویت اردوگاه سازش خلاصه شده است.»
به گفته مدیر سایت بیداری اسلامی، باپیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جنبش‌های مقاومت اسلامی که از انقلاب ایران الگو گرفته بودند تحول جدیدی در منطقه ایجاد شد. انقلابی که در درون مرزها نماند و از پیش از پیروزی برنامه و نقشه راه خود را ترسیم کرده بود. به عبارت دیگر جایگاه عقیدتی و سیاست خارجی انقلاب پیش از پیروزی در اندیشه‌های بنیانگذار انقلاب تعریف شده بود. بر همین اساس مدل جدیدی در برابر ملت‌های منطقه قرار گرفت. اعتماد به باورهای بومی و اندیشه‌های اسلامی برای اداره و مدیریت  و نیز مقابله با دشمنان، ادبیات جدیدی را در بین مردم ایجاد کرد. مدل سازش کنار رفت و مردم اعتماد خود را به جریان‌های سازشکار از دست دادند.
مهدی عزیزی مدیر سایت بیداری اسلامی همچنین خاطرنشان می‌کند: «گروه‌های مقاومت در فلسطین مانند حماس و جهاد با پسوند اسلامی پس از انقلاب اسلامی ایران شکل گرفتند. مقاومت اسلامی لبنان نیز از همین دست بود که تاثیرپذیری و همخوانی بیشتری داشت. در بیشتر این جنبش‌ها روش جدیدی برای مقابله با رژیم صهیونیستی که بر اسلام سیاسی و عملی استوار بود ایجاد شد. روشی که مدل اسلام اخوانی و آمریکایی را کنار گذاشت و همین الگوی اصیل، برخی کشورهای عربی را به کناره‌گیری از ایران واداشت. در واقع می‌توان نگرانی عمیق این کشورها را از گسترش الگوپذیری از ایران درک کرد و تحولاتی که این روزها در بحرین، یمن و در کنار مرزهای عربستان سعودی رخ می‌دهد توجیه این نگرانی‌ها است.
شکستن بت استکبار و وابستگی
قدرت‌های بزرگ و سلطه‌گر همواره به این فکر می‌‌کنند که چگونه با مخالفان نظم موجود بین‌المللی برخورد کنند. وقوع انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی(ره) در سال 1979 باعث شد که ایران از متحد درجه یک آمریکا در منطقه غرب آسیا به دشمن استراتژیک و بزرگترین بر هم زننده نظم آمریکایی تبدیل شود. از این زمان قدرت‌های غربی تلاش کردند که با تمام قدرت و امکانات به مقابله با این کشور بپردازند.ساماندهی و حمایت از گروه‌های مختلف مخالف جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج از کشور، حمایت از جنبش‌های تجزیه‌طلبانه، جلوگیری از صدور انقلاب اسلامی، جدایی‌محور مقاومت از ایران از جمله اقداماتی است که نظام سلطه برای مقابله با ایران در پیش گرفت.
«متین منتظمی» دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان سراسر کشور  در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان درباره ویژگی استکبارستیزی دین مبین اسلام و تشکیل جبهه مقاومت اسلامی می‌گوید: همان طور که در قرآن کریم آمده اسلام دینی است که باید مراحلی را طی کند و فراگیر و جهانگیر شود و این یکی از عواملی است که جبهه استکبار از آن واهمه دارد. در واقع حقانیت و قدرت دین اسلام است که استکبار جهانی می‌خواهد تحت هر شرایطی از گسترش آن جلوگیری نماید.»
وی اضافه می‌کند:‌ «با وقوع انقلاب اسلامی ایران، بت استکبار، وابستگی و وادادگی شکسته شد و به مردم جهان ثابت شد که برای آزادی و پیشرفت باید استقلال داشت و استکبار جهانی را حذف کرد. به همین دلیل با گذر زمان به این نتیجه رسیدند که اسلام بهترین و کامل‌ترین دین برای مقاومت در برابر استکبار جهانی است و انقلاب اسلامی ایران نیز علمدار و پرچمدار این حرکت است.دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان همچنین می‌گوید: «جبهه مقاومت اسلامی  نیز با محوریت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با اتکاء به دین مبین اسلام توانسته است در برابر زورگویی‌ها و زیاده‌خواهی کسانی که خود را ارباب جهان می‌دانستند ایستادگی کند و آنها را به خاک سیاه بنشاند تا جایی که خودشان نیز اعتراف کردند که توان ایستادگی در برابر جبهه مقاومت اسلامی به رهبری ایران اسلامی را ندارند.»
وی خاطرنشان می‌کند:‌ «ایستادگی سوریه، حزب‌الله، عراق، یمن و مدافعین حرم نشان داد که مسلمانان تا پای جان آماده مبارزه هستند و در برابر کسانی که بخواهند به دین پیامبر اعظم(ص) و ائمه اطهار(ع) تخطی نمایند مقاومت خواهند کرد و البته همین موضوع یکی دیگر از عوامل مهم ترس استکبار از مقاومت اسلامی است به همین دلیل دست به هر کاری می‌زنند که جبهه مقاومت اسلامی را خدشه‌دار سازند ولی باید بدانند که آرزوی خود را به گور خواهند برد و بیداری اسلامی، روزبه‌روز در حال گسترش است.»/922/101/ب3

 

ارسال نظرات