۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۴۴۳۵۲۹
استاد جامعه المصطفی العالمیه:

حضور حداقلی روحانیت در جامعه آفتی مهم برای حوزه های علمیه است

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که حضور حداقلی روحانیت در جامعه آفتی مهم برای حوزه های علمیه است، گفت: حضور حداقلی روحانیت در جامعه برخلاف رویه تبلیغ در حوزه های علمیه است.
آقا محمدی

حجت الاسلام مرتضی آقا محمدی، استاد حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، با اشاره به اهمیت توجه به تخصصی کردن رشته های حوزه های علمیه، اظهار داشت: با وجود همه نظرات مختلف در حوزه کماکان فقه و اصول رشته فاخر در حوزه های علمیه است.

وی افزود: واقعیت این است با وجود اینکه علمایی چون آیت الله جوادی آملی نسبت به تفسیر و آیت الله سبحانی نسبت به کلام که آن را فقه اکبر معرفی می کنند؛ تأکید دارند اما فقه و اصول فاخرترین رشته علمی در حوزه است.

استاد جامعه المصطفی العالمیه در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات عدم گرایش حوزه به امور تخصصی این است که در پایان دوران تحصیل طلاب نمی توانند با مردم ارتباط برقرار کنند.

وی تخصصی کار کردن برخی ازطلاب در زمینه کودکان را امری مهم و ضروری دانست و گفت: تخصص ارتباط با کودکان از سوی حوزه علمیه از برنامه های مهمی است که باید به آن توجه شود.

حجت الاسلام آقا محمدی ابراز داشت: به طور طبیعی افرادی که دوره و تخصص خاصی در زمینه تبلیغ ندیده باشند در شهرستان ها بهره وری کمتری دارند و این همان نتیجه محوریت فقه و اصول در حوزه های علمیه است.

وی با اشاره به به تاریخ گرایش روحانیت به کناره گیری از جامعه، اظهار داشت: از دهه 30 تا 40 در ایران این موج در میان روحانیت شدت می گیرد و بعد از انقلاب به اوج خود می رسد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: حضور روحانیت در جامعه حداقلی می شود و فرصت های شغلی فراوانی برای طلاب ایجاد می شود که غالب آنها غیر تبلیغی است و این بر خلاف رویه تبلیغ در حوزه های علمیه است.

وی در پایان تصریح کرد: روحانی سنتی کسی بوده است که مردم او را در متن زندگی خود احساس می کردند و اموری مانند عقد، مشاوره، تنظیم سند، خمس و زکات بر عهده او بوده است و باید همه حیثیت های اجتماعی به او بازگردد./979/302/ب2

ارسال نظرات