۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۴۴۳۹۱۸
آیت الله مقتدایی مطرح کرد؛

چرایی انتخاب آیت الله اعرافی برای مدیریت حوزه های علمیه

آیت الله مقتدایی در اجلاسیه مدیران حوزه های علمیه در مشهد مقدس، روند و چگونگی انتخاب آیت الله اعرافی به عنوان مدیر جدید حوزه های علمیه را تشریح کرد و وی را مورد تایید رهبر معظم انقلاب دانست.
اجلاس مدیران استانی حوزه علمیه اجلاس مدیران استانی حوزه علمیه اجلاس مدیران استانی حوزه علمیه آیت الله مقتدایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، اجلاس مدیران حوزه های علمیه که در مشهد با سخنرانی مدیر حوزه های علمیه  آغاز شد و در ادامه برنامه با توجه به غیبت ایت الله استادی، دبیر اول شورای عالی حوزه، آیت الله مقتدایی دبیر دوم شورای عالی حوزه ضمن تبریک دهه کرامت و ولادت عالم آل محمد علی بن موسی الرضا(ع) به بیان روایت لقب عالم آل محمد پرداخت.

وی با بیان این که همه ائمه دریای علم و معرفت هستند و وارث علم پیامبری که  مدینه علم بود وعلی که باب مدینه علم است اما در عین حال امام صادق(ع) ایشان را عالم آل محمد خطاب کردند که در روایت شیخ صدوق آمده است.و در روایت دیگر از شیخ صدوق نیز پیامر اکرم امام رضا را بضعه و پاره تن خود عنوان کرده است که این دلیل بر اهمیت این مکان با برکت است.

آیت الله مقتدایی در ادامه بیان داشت: تحول با برکتی بر اساس مدیریت جدید در حوزه ان شاءالله اتفاق می افتد؛ ضمن استمرار خدمات و زحمات مدیریت سابق، آن کسی که انتخاب شده این مهم و نوآوری در او وجود دارد مدیریت ممتد و موفقی در جامعه المصطفی داشته اند که بیش از 130 کشور در قم طلبه دارند و نیز همین مقدار در کشورها دفتر یا موسسه برای کار دارند و مورد رضایت کامل مقام معظم رهبری می باشد.

وی افزود: با مدیریت موفقی که در جامعه المصطفی داشتند ترجیح داده شد ایشان در این سمت باشند و در ادامه مدیریتی که توقفی در کار جامعه المصطفی ایجاد نکند جایگزین شود.

مدیران در متن کار نقاط ضعف و قوت را بیان کنند

دبیر دوم شورای عالی حوزه گفت: بحمدالله این امیدواری را می دهم که در آینده تحول خوبی در برنامه ها و کیفیت اجرای کارها به وجود می آید انتظار ما از شما این است که مدیران حوزه و مدارس همکاری خوبی با ایشان داشته باشید دنبال مشاوره و نظر خواهی از شما هستند که در متن کار حضور دارید برای اصلاح ضعف ها و تقویت نقاط قوت پیشنهادات خود را ارائه بدهید.

وی افزود: مدیریت حوزه علمیه امر بسیار مهمی است سعی بر تربیت طلاب مهذب داشته باشید که اگر در حوزه بمانند در آینده مرجع تقلید یا عالم بزرگواری باشند که منطقه یا جهان اسلام از آنها فیض ببرد و یا اگر تبلیغ می رود آن منطقه از وجود آنها بهره مند شود.

وی ادامه داد: امام خمینی می فرمود نقاطی را سر زدم که مردم با اخلاص و علاقمند به روحانیت و اهل دین و معتقد در آنجا زندگی می کردند تحقیق که کردم منشاء آن وجود عالم متدین ومؤمن بود که با علم و گفتار و رفتار خود منطقه را احیا کرده بود.

طلبه انقلابی مردم را متدین و انقلابی بار می آورد

آیت الله مقتدایی گفت: طلبه با علم و گفتار و رفتار خود می تواند مردم را انقلابی و متدین بار آورد؛ افرادی با واسطه و بی واسطه شما می توانند در حوزه تربیت شوند که همین آثار بر آنها نیز مترتب می شود مثل آنکه الان طلاب منطقه یا مدرسه ای معروف به دیانت و علم و تحصیل و تهذیب هستند تحقیق که می کنیم به مدیریت متدین و مؤمن و با صفا آنجا برمی گردد که این بارها مشاهده شده است.

وی افزود: در قم در مدرسه حقانی تدریس داشتم که مدیر آن شهید آیت الله شیخ صدوقی بود یک روز ساعت هشت صبح که رسیدم ایشان در مدرسه قدم می زد سمت من آمد و با احترام انتقاد کرد که نیم دقیقه دیر کردم گفتم ساعت من الان دقیقا هشت است گفتند من یک رادیو دارم که ساعتم را با بوق آن هماهنگ کردم بنابراین شما نیم دقیقه دیر کردید. شهریه مختصر به عنوان حق التدریس که می داد در پاکتی می گذاشت و روی آن می نوشت جمع ساعات تدریس این مقدار و جمع تاخیر فلان مقدار که با کسر از آن این مقدار حق التدریس می شود.

وی ادامه داد: هفته ای دوشب نیمه های شب به مدرسه سر میزد که کدام حجره ها خاموش و در حال تهجد و عبادت نیستند فردا به آنها بخوبی تذکر می داد بصورتی که رعایت می کردند درس اخلاق که می گفت طلبه ها به گریه می افتادند همین برنامه ها و مدیریت بود که زمان انقلاب طلاب این مدرسه نقش بسزایی را در به ثمر رسیدن آن ایفا کردند و در دستگاه قضا و جاهای مختلف خدمت کردند.

تربیت طلاب مهذب و انقلابی

دبیر دوم شورای عالی حوزه در پایان گفت: ما از شماد برادران می خواهیم طلاب ما در آینده مهذب و ممحض در تحصیل باشند و آنها را مجهز به روحیه انقلابی تربیت کنید سخنرانی بگذارید و برنامه هایی تدارک ببینید که انقلابی بار بیایند که بعد از برگشت طلبه به شهر خود، مردم منطقه را حامی نظام و ولایت فقیه بسازد و در مقابل سوء رفتارهای دشمن مبارزه کنند و مقاوم باشند./933/پ202/ج

ارسال نظرات