۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۴۴۴۰۲۷

حاصل برجام ادامه‌تحریم‌ها و غیرقابل اعتماد بودن آمریکا است

کارشناسان بر این باورند که با گذشت بیش از یک‌سال از توافق هسته‌ای، ماحصل برجام، ادامه تحریم‌ها و غیر قابل اعتماد بودن آمریکا است.
موضوع برجام

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، در 27 بهمن ماه 1394 و یک روز بعد از آغاز اجرای برجام، وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای از افزودن نام شرکت‌ها و افراد جدید به فهرست تحریم‌های ایران به واسطه ارتباط با برنامه موشکی کشورمان خبر داد.
در اردیبهشت ماه سال جاری نیز، چوب حراج به 2 میلیارد دلار منابع بلوکه ایران براساس حکم دیوان عالی آمریکا به صدر اخبار رسانه‌ها تبدیل شد.
از زمانی که اظهارات رئیس بانک مرکزی در گفت‌وگو با بلومبرگ و همچنین صحبت‌های وی در شورای روابط خارجی آمریکا انعکاس خبری پیدا کرد افکار عمومی نگرانی بیشتری نسبت به برجام و عواقب حاصل از آن پیدا کرده است.
ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام، تاکنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران دربر نداشته است.
دیگر دولتمردان نیز در اظهارات جداگانه تصریح کرده‌اند که هنوز روابط بانکی برقرار نشده است و طرف مقابل در انجام تعهدات، عهدشکنی کرده است.
حال با گذشت بیش از یک سال از توافق هسته‌ای، نه تنها تحریم‌ها لغو نشده، بلکه بر تعداد آنها نیز افزوده شده است. پول‌های بلوکه شده کشورمان هنوز تحویل داده نشده و حتی غارت نیز شده است. مبادلات بانکی نیز همچنان با مشکلات فراوانی روبروست.
 برجام ما را از حقوق هسته‌ای‌مان در NPT هم عقب‌تر رانده
حجت‌الاسلام «مجتبی ذوالنوری» نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بدعهدی‌های آمریکا در روند اجرای برجام گفت: رهبر معظم انقلاب همواره قبل و در حین مذاکرات هسته‌ای بر بدعهدی و پیمان‌شکنی و غرض‌ورزی طرف مقابل تصریح داشتند و امروز بعد از گذشت حدود 6 تا 7 ماه از اجرای برجام هنوز ما شاهد هستیم که آثاری از برجام دیده نشده و طرف مقابل به ویژه آمریکا به تعهداتشان در برجام عمل نکرده‌اند.
ذوالنوری افزود: آمریکایی‌ها آزمون خوبی در برجام پس ندادند، وزیر امور خارجه، رئیس سازمان انرژی اتمی و سخنگوی وزارت امور خارجه نیز بر بدعهدی آمریکا تاکید داشتند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت:  امروز ما کسی را نداریم که از برجام تصویر مثبت صددرصد ارائه دهد و اگر کسانی می گویند که برجام به ما عزت داده، باید از آنها پرسید که برجام چه کرده که به ما عزت داده است.
وی در ادامه گفت: ما نه تنها از NPT جلوتر نیستیم و از همه حقوقمان استفاده نکرده‌ایم بلکه طلبکار نیز هستیم و امروز هم که برجام را اجرا کرده‌ایم از 8 تا 25 سال محدودیت را پذیرفته‌ایم و ما را حتی از حقوقمان در NPT پایین‌تر آوردند یعنی از 8 تا 25 سال برای عادی‌سازی، پرونده ما را عقب نشاندند.
 سقوط ارزش گذرنامه ایرانی
 در پسابرجام
«محمدصادق کوشکی» عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر عزت‌آوری برجام گفت: برجامی که تنها بر روی کاغذ اجرا شده، حتما بر روی همان کاغذ عزت آورده است.
کوشکی با بیان اینکه باید از کارشناسان مذاکره کننده و حتی خود عراقچی این مسئله را بررسی کنیم، ادامه داد: متاسفانه با اجرای برجام بسیاری از توانمندی‌های خود را از دست دادیم و ارزش گذرنامه‌های ایرانی نیز سقوط داشت.
وی افزود: به نظر من حاصل مذاکرات ادامه تحریم‌ها بوده و عزت آن نیز بر روی کاغذ شکل گرفته است.
 لزوم برخورد جدی دستگاه دیپلماسی با درز اطلاعات محرمانه ایران
به گزارش تسنیم، «اردشیر‌ نوریان» نماینده مردم شهرکرد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، در واکنش به درز اطلاعات محرمانه ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: در وهله اول نباید فراموش کنیم که در مذاکرات هسته‌ای طرف مقابل ما آمریکاست. آنها ذاتاً با ماهیت انقلاب اسلامی دشمنی دارند، بنابراین وقتی با دشمن قرار است مذاکره‌ای صورت پذیرد باید تمام جوانب احتیاط سنجیده شود.
نوریان با تاکید بر اینکه باید در انتقال اطلاعات محرمانه جمهوری اسلامی ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوراندیشی بیشتری داشته باشیم، متذکر شد: دستگاه دیپلماسی ضمن برخورد جدی با آژانس این مسئله را در دستور کار قرار دهد که اگر مجدداً آنها دست به همچین اعمالی زدند و خواستند از اسناد سوءاستفاده کنند، دیگر نباید چنین اطلاعاتی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده شود.
 در مقابل استکبار هیچ‌گونه مسامحه و تعاملی نخواهیم داشت
«محسن کوهکن» نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی نیز خاطرنشان کرد: در موضوع برجام تذکرات پی‌در‌پی رهبر معظم انقلاب را مشاهده فرمودید که چقدر تذکر دادند در مذاکرات مراقبت کنید و سهل‌انگاری صورت نگیرد. بنابراین همه مسئولین باید رهنمودها و تذکرات رهبر انقلاب را سرلوحه کارهای خود قرار دهند و در گفت‌وگوهای خود نفرتشان را نسبت به آمریکا آشکار کنند.
وی تاکید کرد: خط نظام و انقلاب  همان خط قرمزی است که حضرت امام و رهبر معظم انقلاب تاکید داشته و دارند. در مقابل استکبار هیچ‌گونه مسامحه و تعاملی نخواهیم داشت و با اراده الهی و پشتوانه مردمی، آرمان‌های امام و ارزش‌های انقلاب را پیش می‌بریم.
 عدم پایبندی 1+5 به انجام تعهدات
«پرویز سروری» قائم‌مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی نیز گفت: طرف غربی به‌خصوص امریکا درصدد است برجام را به سمتی سوق دهد که مردم ایران یادشان برود قرار بود برجام تحریم‌ها را برطرف به‌طور کامل از بین ببرد.
سروری تصریح کرد: آنها به دنبال این هستند که مسائل فرعی توافقنامه را آنقدر کش دهند تا جمهوری اسلامی ایران به دریافت حداقل شرایط برجام قانع شود. روندی که خلاف متن نوشته شده بین ایران و کشورهای غربی در توافق برجام است.
وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها و همدستان غربی‌اش تا به امروز همه مطالبات خود از برجام را دریافت کرده‌اند، گفت: متاسفانه علی‌رغم انجام تعهدات ایران در توافق برجام، طرف مقابل تا به امروز به تعهدات خود در برجام پایبند نبوده و هیچ موردی را در چارچوب این توافق انجام نداده است./101/922/ب3

ارسال نظرات