۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۴۴۴۲۲۷
عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه:

امام امور دین و دنیای مردم را سامان می‌بخشد

حجت الاسلام شریفی با بیان ینکه امام ریاست عامه را در دست دارد و امور دین و دنیای مردم را سامان می‌بخشد، گفت: امامان علیهم‌السلام براساس این ریاست عامه که خدا در اختیار آنان قرار داده است، دارای ولایت تکوینی و تشریعی هستند.
محبت به اهل بیت

حجت الاسلام علی شریفی سیستانی، نماینده طلاب و فضلای زاهدان در مجمع نمایندگان حوزه علمیه در گفت‏ وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ابراز داشت: امامت برای ما مسلمانان بسیار مهم است و مفهوم آن باید روشن باشد، ولایت نیز از ارکان توحید بوده است، هم اکنون که دشمنان در صدد تفرقه افکنی هستند باید طبق آیه«اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّه جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا» نگذاریم دوست‌داران اهل بیت(ع) با کارهای مخالف چه شیعه و سنی از هم جدا باشند، چون این هدف دشمنان اسلام است.

وی ادامه داد: احادیثی که امام رضا(ع) بیان کردند باید برای ما سرلوحه عمل قرار بگیرد یکی از فرمایشات آن حضرت «التَّودُّدُ اِلَی الَّناسِ نصِفُ العَقلِ»؛ محبت به مردم نیمی از عقل انسان است، بنابراین باید در امور زندگی با مردم محبت و مهربانی داشته باشیم، چون این کار شایسته ای است که مردم را دوست داشته باشیم.

نماینده طلاب و فضلای زاهدان در مجمع نمایندگان تصریح کرد: در روایت دیگری از امام رضا(ع) آمده است که محبت به ما اهل بیت و محبت به محبان اهل بیت(ع) داشته باشید، بعد تعبیری دارد و می‌گوید، حتی اگر فاسق باشند، حضرت بحث را حتی تا اینکه فاسق را هم دوست داشته باشید پیش می‌برند.

حجت الاسلام شریفی اضافه کرد: این سخن به این معنا نیست که عمل بدی را هم که انجام می‌دهند را دوست داشته باشیم، بلکه به این معنا است که با دوستی خود این افراد را هدایت کنیم، چون ممکن است با ترد آنها از خود بیشتر گمراه شوند؛ بنابراین کسانی که اهل بیت(ع) را دوست دارند ولی گناهکار هستند را باید دوست داشت و آنها را هدایت کرد.

وی با اشاره به آیه «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا؛ خداوند تعالی برای انسان ها پیشوایانی قرار داد که به امر او مردم را راهنمایی و هدایت می کند» ابراز داشت: امام کسی است که ریاست عامه را در دست دارد و امور دین و دنیای مردم را سامان می‌بخشد، مانند حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) که یکی از ائمه معصوم(س) است و ما افتخار این را داریم که مرقد مطهر این امام همام در این کشور هست.

عضو مجمع نمایندگان حوزه با اشاره به نحوه شناخت شخصیت امام گفت: شخصیت امام را می‌توان به دو صورت مشخص کرد بعضی افراد امام را شخصیتی دارای تقوا و کامل و از افراد دیگر بالاتر می‌دانند که این یک شناخت جزئی و کوچک است، ولی بعضی شناخت بالاتری از امام دارند و اعتقاد دارند ائمه اطهار(ع) عقل کل عالم بوده‌اند و وجود عالم به وجود آنها بستگی دارد، اول موجودات عالم خلقت انها هستند و از فرشتگان هم بالاتر است.

حجت الاسلام شریفی اظهار کرد: امام رضا(ع) به زمین اشاره می‌کردند و زمین به شمش طلا تبدیل می‌شد و کسانی که حاجاتی داشتند حضرت حاجت‌های آنها را برطرف می‌کردند؛ بنابراین نباید تعجب کرد چون خداوند ولایتی در وجود آنها قرار داد که این ولایت هم جنبه تکوینی و هم تشریعی دارد.

وی با بیان اینکه امام هم ولایت تشریعی دارند و هم ولایت تکوینی، تصریح کرد: ولایت تشریعی در مورد قوانین الهی و احکام الهی است که خودشان به اذن خدا می‌توانند احکام را ابداع کنند، منظور از ولایت تکوینی هم این است که آنها می‌توانند در موجودات عالم تصرف کنند و مرده را زنده کنند یا مریض را شفا دهند که همه این‌ها به اذن خداست./875/ت302/ی

ارسال نظرات