۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۴۴۴۳۵۷
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد:

رفع بخش عمده‌ای از مشکلات جامعه در گرو اخلاق مداری در مصرف است

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: جامعه ما از نظر رتبه‌بندی جز جوامع مسرف تلقی می‌شود، بخش زیادی از مشکلاتی که گرفتار آن هستیم به خاطر اقتصاد است و این عیب ملی به شمار می‌رود، ما در نان، انرژی، بنزین و آب مسرف هستیم و اگر اخلاق ما در مصرف اصلاح شود یک بخش عمده‌ای از مشکلات جامعه ما حل می‌ شود.
حجت ‌الاسلام محمدجواد حاج ‌علی ‌اکبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد بعداظهر امروز در شرح تفسیر صحیفه سجادیه که در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد با اشاره به اینکه به مؤمنان توصیه شده است که در زندگی خود برنامه‌ریزی داشته باشید، اظهار داشت: در دین اسلام  آمده است که در امور زندگی مراقب افرط و تفریط باشید و در هزینه کردن، خوردن، آشامیدن و .... رعایت اندازه باید باشد.

وی ادامه داد: در روایتی از امام صادق(ع) آمده است «اگر کسی مالی دارد سعی کند که گرفتار فساد نشود»، به این منظور که اگر این مال در مسیر درست استفاده شود، گرفتار تبعیض نمی‌شود، در این حالت شخص در نظر مردم مورد تعریف قرار می‌گیرد اما در نگاه خدا ملامت می‌شود.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه اسراف معنایی دقیق ندارد، خاطرنشان کرد: اسراف کاملا براساس اشخاص، سنین، موقعیت‌ها، جوامع گوناگون و موقعیت‌های مختلف با هم فرق می‌کنند، در اصل اسراف یک معنای استاندارد ندارد، بلکه مبنای آن منعطف است که با توجه به شرایط مختلف افراد متفاوت فرق می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با اشاره به اینکه شخص مسرف چیزی را که در شأنش نیست می‌خرد، می‌خورد یا می‌پوشد، تصریح کرد: این اشخاص با این شرایط مسرف هستند، در هر شرایطی ضایع کردن نعمت‌ها مجوز ندارد، بدین ترتیب در مبنا خراب کردن نعمت‌ها هیچ زمان و مکانی تأثیر ندارد.

وی افزود: در زمان امام رضا(ع) شخصی سیبی را گاز زد و نصف آن را دور ریخت و امام او را مورد خطاب قرار داد که تو مسرفی و آنچه را که قابل استفاده بود دور انداختی، بدین منظور اسراف در دو معنای استفاده از نعمت‌ها و خراب کردن نعمت‌ها معنی پیدا می‌کند، ما حتی نباید در وضو گرفتن نیز اسراف کنیم و با یک لیوان هم می‌توان وضو گرفت.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند «از مصادیق اسراف این است که انسان هرچه را به مزاقش خوش می‌آید بخورد»، یادآور شد: در این وضعیت ضمن اسراف انسان به بدن خود نیز آسیب می‌رساند و سلامت شخصی خود را از بین می‌برد، از سوی دیگر بی‌استفاده گذاشتن نعمات خدا نیز نوعی اسراف است و نباید نعمتی را به امید اینکه روزی قابل استفاده است بی مصرف بگذاریم.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با اشاره به اینکه اسراف پیوستش پاسخگویی سخت آخرتی است، ابراز داشت: انسان باید بداند که در نعمت خدا اگر ضرر ایجاد کند باید پاسخگو باشد، در اسراف نکبت، فقر، بیماری، محرومیت معنوی، عوارض اجتماعی و... به بار می‌آید، این نوع اسراف سبب حسرت اقشار جامعه می‌شود، جامعه اگر مسرف شود یعنی اسراف یک عادت و رفتار عمومی شود باید منتظر بلا باشند.

وی در پایان گفت: جامعه ما از نظر رتبه‌بندی جز جوامع مسرف تلقی می‌شود، بخش زیادی از مشکلاتی که گرفتار آن هستیم به خاطر اقتصاد است و این عیب ملی به شمار می‌رود، ما در نان، انرژی، بنزین و آب مسرف هستیم و اگر اخلاق ما در مصرف اصلاح شود یک بخش عمده‌ای از مشکلات جامعه ما حل می‌ شود./816/203/ب2

 

ارسال نظرات