۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۴۴۴۴۹۵
امام جمعه ورزقان:

ساده‌ زیستی علامه جعفری الگویی برای طلاب علوم دینی است

حجت الاسلام مهدوی گفت: ساده‌ زیستی علامه جعفری با وجود دارا بودن مدارج عالی علمی، مسأله‌ای مورد تعجب از دیدگاه همگان بوده است.
علامه محمدتقی جعفری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام مهدوی، امام ‌جمعه ورزقان امروز در همایش بزرگداشت علامه جعفری که با حضور اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی همراه بود، اظهار داشت: ویژگی‌های فقهی، فلسفی، عرفانی، اخلاقی، اجتماعی و رفتاری علامه جعفری تجلی سیره ائمه اطهار(ع) بوده است.
وی با بیان این‌که ساده‌زیستی علامه جعفری با وجود دارا بودن مدارج عالی علمی، مسأله‌ای مورد تعجب از دیدگاه همگان بوده است، خاطرنشان کرد: از آثار برجسته آن عالم وارسته، شرح و تفسیر بر نهج البلاغه است که 27 جلد آن به زبان فارسی چاپ و منتشر شده است، ضمن این‌که علامه در زمینه بررسی و مقایسه افکار مولانا با فلسفه و جهان بینی های شرق و غرب اثری جاودانه دارد.
حجت الاسلام مهدوی با بیان این‌که آثار علامه جعفری تنها در مسائل فقهی و اصولی محدود نبوده است، گفت: ایشان در زمینه حقوق بشر و مقایسه آن با حقوق بشر در اسلام، کتاب مفصل و مشروحی به دارد که نظریات جدید آن در کنفرانس اسلامی طرح و مورد استفاده قرار گرفته است؛ این کتاب به زبان‌های متعدد زنده روز دنیا نیز ترجمه است. 
امام جمعه ورزقان ادامه داد: آثار علامه جعفری در زمینه های فقه، علوم سیاسی، روان شناسی، علوم تربیتی، معارف اسلامی، نظریه زیبایی و هنر در اسلام، مباحث فلسفی و کلامی، مشحون از آرا و نظریات ابتکاری و بدیع است که  ده ها نویسنده، استاد و محقق و متفکر از سراسر جهان با ایشان مذاکرات علمی داشته اند که بیش از 50 فقره از این مذاکرات در 2 جلد کتاب تحت عنوان «تکاپوی اندیشه ها» منتشر شده است. 
وی با اشاره به تبادل نظر و مباحثه میان علامه جعفری با اساتید برجسته غرب، گفت: مکاتبات علمی علامه جعفری با برتراند راسل فیلسوف شهیر انگلیسی که طی آنها، استاد جعفری به برخی از نظریات راسل انتقاد کرده، در بعضی از کتابهای ایشان مثل؛ نقد و بررسی افکار راسل، توضیح و بررسی مصاحبه راسل به طور مکرر به چاپ رسیده است.
امام جمعه ورزقان افزود: کتابی تحت عنوان «بررسی و نقد سرگذشت اندیشه ها» حاوی تحلیل و نقد نظریات آلفرد نورث وایتهد پدر منطق ریاضی که یکی از بزرگترین فلاسفه اروپا می باشد، چاپ و منتشر شده است. ضمناً کتاب هایی به قلم ایشان در نقد و تحلیل فلسفه پوزیتیویستی و نئوپوزیتیویستی معاصر غرب چاپ و منتشر شده که از آن جمله می توان به شرح و نقد نظریات کانت، هگل، دکارت و دیوید هیوم اشاره کرد.
حجت الاسلام مهدوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که همایش بزرگداشت علامه محمدتقی جعفری مرداد ماه  هر ‌سال در ورزقان برگزار خواهد شد، گفت: علامه جعفری افتخار آذربایجان و جهان تشیع است که اجداد ایشان منتسب به روستای سقای از توابع بخش خاروانای شهرستان ورزقان هستند.
وی با بیان این‌که ساده‌زیستی علامه جعفری الگویی برای طلاب علوم دینی است، اظهار داشت: علامه با وجود مشکلات عدیده مالی هیچ‌گاه دست از مطالعه و خرید کتاب برنداشت و همواره برای نشر اندیشه اسلامی از هیچ تلاش و سفری فروگذار نبود./935/202/ب2

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مهدیه
Iran, Islamic Republic of
۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۷
به نظرمن استادعلامه جعفری ازاهالی روستای سقای بود
0
0