۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۴۴۴۵۵۱
رييس سازمان حج و زيارت:

نخستين مراسم بزرگداشت شهداي منا برگزار مي‌شود

رييس سازمان حج و زيارت از برگزاري نخستين بزرگداشت سالگرد شهداي مظلوم منا از يكم تا نهم ذي الحجه سال جاري در سراسر كشور خبر داد.
سعيد اوحدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا دركاشان، سعيد اوحدي سه شنبه شب در گفت‌وگو با خبرنگاران، با تبريك سالگرد ورود آزادگان به ملت ايران، گفت: براساس مصوبات انجام شده با تشكيل ستادي با محوريت بنياد شهيد و امور ايثارگران و با تشكيل هفت كميته در اين ستاد از جمله پنج كميته محتوايي و اجرايي و دو كميته بين المللي حقوقي با مسؤوليت وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نخستين مراسم بزرگداشت شهداي منا برگزار مي شود.

وي با اشاره به اينكه برنامه هاي جامعي براي براي نخستين بزرگداشت سالگرد شهداي منا در نظر گرفته شده است، يادآور شد: ديدار عمومي خانواده هاي معظم شهداي منا با رهبر معظم انقلاب و ديدار با رييس جمهور در قالب نخستين كنگره بزرگداشت شهداي منا از اول تا 9 ذي الحجه برگزار خواهد شد.

اوحدي از برگزاري دعاي همزمان عرفه در سراسر كشور در روز 9 ذي الحجه خبرداد و اظهار اميدواري كرد، مردم همانگونه كه در استقبال از شهداي منا حماسه آفريدند در بزرگداشت شهداي منا نيز شاهد حضور همگاني آنها در دعاي عرفه سراسر كشور باشيم.

وي همچنين تأسيس موزه شهداي منا با همكاري بنياد و شهيد و شهرداري هاي با استفاده از دلنوشته ها و دست نوشته ها و آثار در دسترس شهداي منا و  همچنين نامگذاري ميادين، خيابانهاي اصلي‌ و كوچه ها به نام شهداي منا را از جمله برنامه هاي پيش بيني شده مراسم بزرگداشت شهداي منا اعلام كرد.

به گفته وي، مشابه كميته هاي 7 گانه به استثناي دو كميته بين المللي در مراكز استانها تشكيل تا حقوق شهداي منا و خانواده معظم آنها پيگيري كنند.

رييس اداره و حج و زيارت در ادامه از آغاز ثبت نام مشتاقان حضور در حماسه عظيم و ماندگار پياده روي اربعين حسيني از هفته گذشته خبر داد و ابراز داشت: تا اين لحظه بيش از 50 هزار نفر از هموطنان در سامانه ملي سماح به آدرس https://samah.haj.ir/ ثبت نام كرده اند.

اوحدي گفت: قابليت هاي مختلفي در سامانه سماح ديده شده است و زائران مي توانند از منازل و محل كار وارد سامانه شده و ضمن ثبت نام، مرز خروجي خود را مشخص كنند چرا كه سامانه بصورت هوشمند طراحي شده است و زائراني كه  ديرتر ثبت نام كنند و ظرفيت مرز مورد نظر آنها پر شده باشد، سامانه بصورت هوشمند تاريخ جديد را براي آن مرز مشخص مي‌كند.

به گفته وي، بيمه زائران امسال اجباري است و در اين مرحله از ثبت نام مقدماتي بدون پرداخت وجه، گروههاي 5 تا 40 نفره مي توانند ثبت نام كنند ضمن اينكه زائرين به صورت انفرادي نيز مي‌توانندثبت نام كرد و خود سامانه سماح، گروههاي 5 نفره را تنظيم مي كند.

اوحدي با اشاره به اينكه زائرين پياده روي اربعين حسيني ثبت نام را به روزهاي آخر موكول نكنند، افزود: اعزام زائران از 20 محرم آغاز خواهد شد، از اين رو با هماهنگي كنسولگري وزارت امور خارجه از اول شهريور صدور ويزا براي زائران آغاز می شود.

وي افزود: پيش بيني هاي لازم انجام شده است، تا از اول مهرماه صدور ويزا در 20 نقطه از كشور آغاز شود تا مانند سال گذشته شاهد برخي از آسيبها نباشيم.  

رييس سازمان حج و زيارت همچنين از پيش بيني درگاهي در اين سامانه براي  ثبت نام زائرين افاغنه و اتباع خارجي خبر داد و اظهار داشت: آخرين هماهنگي هاي آن در حال انجام است تا به زودي چگونگي ثبت نام افاغنه از طريق اطلاعيه سازمان حج و زيارت براي حضور در پياده روي اربعين حسيني منتشر شود.  

اوحدي تأكيدكرد: تنها راه ثبت نام براي اربعين حسيني و حضور در پياده روي اربعين حسيني، تنها از طريق سامانه سماح است و اين اقدام نيز نه به منزله محدود سازي بلكه به منزله ارائه تسهيلات بهتر به زائرين است./1307/202/ب2

ارسال نظرات