۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۴۴۴۵۵۷
حجت الاسلام ماندگاری تشریح کرد؛

مهم ترین شاخصه های جوان انقلابی

رییس مؤسسه روایت سیره شهداء، خواستن و اراده کردن، دانستن، اقدام و هزینه پرداخت کردن را چهار شاخصه اصلی جوان انقلابی بیان کرد.
حجت ‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت ‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، رییس مؤسسه روایت سیره شهداء، شامگاه سه شنبه، 26 مردادماه، در ادامه سلسله نشستهای بیست و سومین دوره طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه‌زدایی دینی که در مهدیه مصلای امام خمینی(ره) شهرکرد در حال برگزاری است، با بیان اینکه ترویج شبهات مهم ترین رسالت امروز ماهواره و شبکه های خارجی است، تصریح کرد: مهم ترین شبهه ای که این روزها از سوی شبکه های ماهواره ای به آن پرداخته می شود این است که جوانان اول انقلاب پرورش یافته دوران طاغوت بودند و برای همین شهادت را برگزیدند و پرکشیدند و جوانان امروز که بعضا به سمت فساد و فحشا کشیده شده اند، محصول نظام جمهوری اسلامی و این انقلاب هستند.

وی با اشاره به اینکه دشمن در حال ترویج این تفکر در بین عموم مردم است که دوران طاغوت به مراتب بهتر از دوران انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: جواب این شبهه دشمنان به خوبی در قرآن پاسخ داده شده است آنجا که همسر فرعون در خانه طاغوت موحد می شود و همسران نوح و لوط در خانه انبیاء الهی کافر که در این موارد هیچ کس نتیجه نمی گیرد خانه فرعون از خانه انبیاء الهی بهتر است.

حجت الاسلام ماندگاری با بیان اینکه در خانه فرعون بستر بندگی مهیا نبود اما اراده بندگی از سوی آسیه وجود داشت و همین او را موحد کرد، گفت: در زمان طاغوت هم بستر بندگی فراهم نبود اما عده زیادی اراده بندگی داشتند و توانستند بهترین راه را که همان شهادت است، برگزینند و عاقبت به خیر شوند.

وی با اشاره به اینکه در خانه حضرت نوح و لوط بستر و شرایط بندگی مهیا بود اما در همسران این دو پیامبر خدا اراده بندگی وجود نداشت و همین عاملی برای کافر شدن آنها شد، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی و در انقلاب اسلامی هم شرایط بندگی به بهترین شکل ممکن وجود دارد اما متأسفانه در چنین شرایطی برخی ها اراده بندگی ندارند و این بدان معنا نیست که نظام اسلامی مشکل دارد.

رییس مؤسسه روایت سیره شهداء در ادامه به تشریح مهم ترین شاخصه های جوانان انقلابی پرداخت و اظهار داشت: نخستین و مهم ترین شاخصه برای انقلابی شدن، خواستن و اراده کردن است، یعنی تا خواستن را در وجد خود نهادینه و تقویت نکنیم و برنامه ریزی نداشته باشیم، نمی توانیم خود را انقلابی بدانیم.

این مقام مسؤول با تأکید بر اینکه خواستن توانستن را به همراه دارد، ابراز داشت: به یقین هرکس بخواهد، می تواند و در مسیر قرار می گیرد چراکه خداوند متعال فرموده اند از تو حرکت، از من برکت؛ بنابراین تا نخواهیم، نمی شود.

وی با بیان اینکه اراده بزرگ، همت انسان را بلند می کند، افزود: به یقین ریشه اراده در اعتقادات هر انسانی است؛ اعتقاد ما اگر به این باشد که دنیا کوچک است، اراده ما هم کوچک می شود.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه اراده بزرگ و همت بلند بستگی به اعتقاد توحیدی انسانها دارد، تصریح کرد: جوان انقلابی باید اراده اش توحیدی باشد تا همتش نیز توحیدی شود تا در نهایت عبدالله شود و اگر عبدالله شد، به سایر چیزها و جایگاهها نیز می رسد.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه هر کس بخواهد عبدالله شود، خداوند دستش را می گیرد، گفت: به یقین آن جوانی عبدالله می شود که رفیق نیمه شبهای خداوند باشد و نماز شب را ترک نکند.

وی با بیان اینکه دانستن، شاخصه دوم جوان انقلابی است، خاطرنشان کرد: جوان انقلاب پس از انکه خواستن را در خود نهادینه کرد باید بداند راه عبدالله شدن چگونه است که به یقین یک راه بیشتر ندارد و آن تکلیف بندگی است.

حجت الاسلام ماندگاری با تأکید بر اینکه نخستین دانستن برای جوان انقلابی این است که یک لایه باطنی هم در عالم وجود دارد، افزود: اگر توانستیم بفهمیم که همه چیز دنیا در زیبایی های ظاهری خلاصه نمی شود و سیرت باطنی هم وجود دارد، بیشتر راه را رفته ایم و این یک اصل است.

وی با اشاره به اینکه جوان انقلابی به دنبال این دنیا نیست و همه هم و غمش در آن دنیا خلاصه می شود، خاطرنشان کرد: جوان انقلابی تکلیفش را بر اساس عالم غیب تنظیم می کند و این تکلیف همان انجام واجبات و ترک محرمات است.

رییس مؤسسه روایت سیره شهداء با تأکید بر اینکه تکلیف امروز جوانان ما را عُرف مشخص نمی کند، ابراز داشت: تکلیف امروز جوانان ما را ولایت مشخص می کند و جوان باید بداند در سایه عمل به این تکلیف است که می تواند به خداوند متعال نزدیک شود.

این مقام مسؤول دین را آیین نامه عالم غیب دانست و اظهار داشت: جوان انقلابی باید بداند که برنامه های روزانه خود را بر اساس آیین نامه دین تنظیم کند و در این مسیر هم برای مشخص شدن اولویتها نیازمند ولی و سرپرست است.

وی سومین شاخصه انقلاب بودن را اقدام و حرکت کردن دانست و افزود: قرآن برای اقدام کردن از سه تعبیر حرکت کردن، سرعت گرفتن و سبقت گرفتن استفاده می کند که سبقت گرفتن شاخصه جوان انقلابی در عمل کردن است.

مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه دشمن می خواهد که شتاب را از جوانان ما بگیرد و آنها را سست کند، گفت: متأسفانه امروزه در بین برخی از جوانان تنبلی رو به رشد است و تلاش آنها در حال فروکش کردن است در حالی که در دوران دفاع مقدس این قضیه برعکس بود و کسی آرام و قرار نداشت.

وی چهارمین شاخصه انقلابی بودن را هزینه پرداخت کردن دانست و با بیان اینکه این شاخصه از همه شاخصه ها سخت تر است، تصریح کرد: جوانی که می خواهد انقلابی بماند باید در این راه 4 هزینه از جان دل پرداخت کند و این یک اصل است.

حجت الاسلام ماندگاری اضافه کرد: نخستین هزینه ای که جوان انقلابی باید پرداخت کند، این است که از گناه بگذرد و این با توجه به شرایط امروزی که گناه کردن هم ارزان است و هم جذاب، کار آسانی نیست.

وی گذشتن از خطای دیگران را دومین هزینه جوان انقلابی برای در راه ماندن بیان کرد و گفت: متأسفانه امروزه کینه جویی و انتقام گیری در بین جامعه در حال رشد است که این به هیچ وجه با دستورات اسلام همخوانی ندارد؛ خداوند متعال در آیه 21 سوره نور می فرماید: ببخشید و بگذرید، اگر می خواهید خدا هم از شما بگذرد.

رییس مؤسسه روایت سیره شهداء با اشاره به اینکه سومین هزینه ای که جوان انقلابی در راه ارزشها باید انجام دهد این است که از وابستگی های خود دل بکند، افزود: باید از همه آنچه که ما را به دنیا وابسته می کند، از خواب، شکم، دوست، زن و بچه دل بکنیم تا آزاد شویم و راحت بتوانیم پر بکشیم.

این مقام مسؤول تصریح کرد: چهارمین هزینه ای که جوان انقلابی باید در راه باورهایش انجام دهد این است که از خود بگذرد تا به خدایش برسد.

گفتنی است، طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی از پنجم مردادماه آغاز شده است و تا یکم شهریورماه نیز ادامه خواهد داشت.

این طرح که ابتکار حجت الاسلام والمسلمین نکونام و طرحی شناسنامه دار است، با حضور اندیشمندان دینی و با رویکرد سبک زندگی اسلامی هر ساله در فصل تابستان برگزار می شود./9457/201/ب3

ارسال نظرات