۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۴۴۴۵۶۳
رییس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق:

تمدن غرب با تبلیغ نیازهای کاذب به مصرف گرایی دامن می زند

رییس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق گفت: تمدن غرب با تبلیغات تجاری نیازهای کاذب به تفکر قارونی دامن می زند که منجر به مصرف گرایی، تجمل گرایی و مانع از احسان و انفاق می شود.
حجت الاسلام حسینعلی سعدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسینعلی سعدی، رییس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق شب گذشته در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) با بیان اینکه نسخه حل مشکلات معیشتی ما در تعالیم نورانی اهل بیت(ع) است، اظهار کرد: پایه اساسی مکتب اقتصادی که از سوی امام رضا(ع) معرفی شده عبد و عبودیت است، انسان در مکتب اسلام و امام رضا(ع) یاد می گیرد اگر خداوند به او گشایش اقتصادی عنایت کرد آن ما را مال الله بداند و احسان و انفاق کند.

وی با بیان اینکه مال و ثروت به خودی خود بد نیست، تصریح کرد: قرآن کریم ثروت را مایه قِوام جامعه و فقر را کایه ذلت می داند، اقتصاد ضعیف مسائل فرهنگی و سیاسی جامعه را هم تحت الشعاع قرار می دهد.

رییس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق عنوان کرد: دو نمونه ثروتمند که در قرآن کریم معرفی شده قارون و سلیمان نبی است که قارون را مذمت و سلیمان مدح کرده است.

وی افزود: هر چند ثروت سلیمان با قارون قابل قیاس و مقایسه نبود، اما قارون ثروتش را از آنِ خود می دانست که خود به آن دست یافته و توجهی به فقیران نداشت در نتیجه از سوی خداوند در زمین فرو و از بین رفت.

حجت الاسلام سعدی خاطرنشان کرد: نکته ای که علی بن موسی الرضا(ع) فرموده اند عبودیت است، انسان اگر عبد باشد از مال و اموالش انفاق می کند نه اینکه سبب طغیانش شود.

وی متذکر شد: سلیمان نبی ملک و دارایی اش را متعلق به خدا می داست و در سخنانش از اموال خدا یاد می کرد که به او عنایت شده و امانت است.

 

اساس اقتصاد رضوی نداشتن منیت است

رییس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق بیان کرد: اساس اقتصاد اسلایم و رضوی تصحیح نگرش ما نسبت به مال و دارایی است یعنی نسبت به اموال و داراییها منیت پیدا نکنیم که نیازمند نهادینه و فرهنگسازی است.

حجت الاسلام سعدی با بیان اینکه متأسفانه امروز تمدن غرب به تفکر قارونی دامن می زند، عنوان کرد: تبلیغات تجاری کالاهایی را تبلیغ می کند که نیاز کاذب و حاصل آن تجمل گرایی، مصرف گرایی و اسراف با منطق منیت است؛ اینکه انسان خود را مالک و مختار در مصرف دارایی اش بداند و از انفاق بپرهیزد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق خاطرنشان کرد: کسی که ظرفیت ندارد، هنگامی که به مال و دارایی می رسد خود را گم می کند، توجهی به اطرافیانش ندارد که همسایه او شب گرسنه یا سیر می خوابد این اندیشه قارونی و ضد اسلام است.

 

قدرت فرعون و سلیمان نبی

وی با اشاره به اینکه حضرت سلیمان از خداوند سلطنتی را طلب کرد که به هیچ کسی نداده باشد، عنوان کرد: دو نمونه قدرت در قرآن کریم فرعون و سلیمان نبی معرفی شده است که در این مورد نیز فرعون طغیان و سرکشی کرد که خود را خدا و ربّ می دانست و همین منیت او سبب شد که در آب خفه شود و از دنیا برود.

حجت الاسلام سعدی در ادامه سخنانش با بیان اینکه به سلیمان علم و دانش دادیم خدا را شکر گفت که این علم و دانش فضل خدا است، عنوان کرد: فضل الله یعنی خداوند آنچه که آدمی استحقاقش را ندارد به او عنایت کند و نگاه حضرت سلیمان نسبت به علمش این چنین بود.

 

علم سلیمان نبی و بلعم باعورا

رییس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: شخصی به نام بلعم باعورا که خداوند او را مستجاب الدعوه قرار داده بود، فریب خورد که به واسطه این علمی که خداوند به او داده بود پیغمبرش یعنی حضرت موسی(ع) را مورد نفرین قرار داد.

وی با اشاره به اینکه مثلث زر، زور و تزویر که قرآن کریم از آن یاد می کند، مطرح کرد: زر در اختیار قارون، زور دست فرعون و تزویر دست بلعم باعورا بود که هر سه سقوط کردند زیرا عبد نبودند و خود را مالک می دانستند.

حجت الاسلام سعدی خاطرنشان کرد: حضرت سلیمان همزمان دارای ثروت فراوان، سلطنت عظیم و دانش بسیار بود اما چون ظرفیت بالایی داشت خود را گم نکرد و از روی بندگی خداوند را مالک آنها را می دانست./1308/202/ب3

ارسال نظرات