۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۸
کد خبر: ۴۴۴۸۷۵
استاد اخلاق حوزه علمیه:

تهذیب و تربیت، ابزاری مهم در مسیر موفقیت طلاب است

حجت الاسلام بنابی با اشاره به راه کارهای تربیتی طلاب، گفت: برای اینکه در تربیت طلبه موفق شویم، باید از ابزار تهذیب و تربیت استفاده کنیم.
حجت‌الاسلام‌ شیخ عبد المجید باقری بنابی مدیر مدرسه علمیه ولی‌عصر (عج) بناب

حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالمجید مجید باقری بنابی، مدیر مدرسه علمیه ولی‌عصر (عج)  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به تراکم و فشردگی دروس و برنامه ها در پایه های ابتدایی طلبگی، اظهار داشت: این در حالی است که طلبه می بایست در سالهای اول بیشتر به ادبیات و معنویت بپردازد.

وی با اشاره به مباحث آموزشی و تغییری که در کتاب درسی «صرف» ایجاد شده، کتاب مذکور را برای تحصیل طلبه سطح یک مطلوب ندانست و اذعان داشت: کتابهای مدون و مورد تعلیم در حوزه های علمیه باید مناسب طلبه باشد و نباید از کیفیت مطلوب دور شود.

مدیر حوزه علمیه ولی‌عصر (عج) بناب بر آشنایی طلاب علوم دینی به ویژه در ابتدای ورود به حوزه علمیه نسبت به عقاید و سپس اخلاق و سیاست و نیز آشنایی با انقلاب اسلامی تأکید و خاطرنشان کرد: درس و بحث بعد از این امور می تواند در تقویت مسیر طلبگی به افراد یاری رساند.

وی در ادامه تعیین محدوده درسی را یکی از مشکلات در برابر عمیق خوانی دروس و فهم صحیح و دقیق مطالب علمی دانست و گفت: می توان برای افرادی که قصد دارند تا دروس را تحقیق وار بخوانند، مشاوره با استاد، مباحثه و تکرار آن درس در هر روز به طور مشخص انجام شود.

این استاد اخلاق حوزه علمیه، امتحان شفاهی را بسیار مهم خواند و ابراز داشت: امری مانند تحصیل به صورت جهشی و ارتقائی مسأله ای است که باید نسبت به آن بیشتر دقت شود، طلبه باید مطالب درسی و علوم حوزوی را با دقت و عمق مطالعه، مباحثه کند و نباید اجازه داد تا عمق علمی طلاب درچار خدشه شود.

وی با اشاره به اهمیت وقت طلاب و دقت در بهره گیری صحیح از آن، خاطرنشان کرد: توجه به چگونگی استفاده از گوشی همراه در حوزه های علمیه و طلاب مهم و باید مورد اهتمام باشد، باید استفاده از ابزارها به گونه ای نباشد که وقت طلبه را بگیرد و او را از مسأله اساسی تحصیل علم باز گذارد.

حجت الاسلام والمسلمین باقری بنابی با بیان اینکه طلبگی با عافیت‌طلبی و آسودگی خاطر منافات دارد، افزود: طلبه باید دغدغه دین و جامعه اسلامی داشته باشد و اگر این چنین نبود، شاهد پیروزی انقلاب اسلامی و به تبع آن موج بیداری اسلامی در کشورهای مختلف نبودیم.

وی با تأکید بر شناخت جایگاه و اهمیت طلبگی در سطوح مختلف فردی و اجتماعی، تصریح کرد: اگر خود را سرباز امام زمان (عج) می‌دانیم، باید تمام شؤون زندگی خود را با سیره آن حضرت تطبیق دهیم، لحظه‌لحظه حضور در حوزه و تحصیل مبانی دینی فرصتهایی برای تربیت و تهذیب نفس برای درک حقایق دین است./302/854/ب1

ارسال نظرات