۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۴۴۵۰۲۸
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

عقلگرایی بدون نور ایمان قدرت بازدارندگی ندارد

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: با وجود این که عقل نیروی با ارزشی است ولی به دلیل این که نمی تواند در عمق مطالب فرو رود، به عنوان یک راهنمای کامل برای انسان مطرح نیست.
حجت االسلام والمسلمین انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان شب گذشته در مسجد بقیة الله الاعظم(عج) واقع در خیابان چهار باغ خواجو داعش را نماد بارز عقلگرایی بدون ایمان دانست و گفت: علم قدرت بازدارندگی ندارد، آن چیزی که قدرت بازدارندگی دارد دین است.

وی با اشاره با بیان این که قرآن کریم نزدیک به هزار بار عقل و فکر را به عنوان نیروی فهم و درک مطرح کرده است و پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) هم بارها عقل را تعریف کرده اند، ابراز داشت: در طول تاریخ عقل با همه عظمتش، با همه راهگشا بودنش، راهنمای کاملی برای انسان نبوده است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان مطالعه بر روی انسانها را از کارهای روزمره خود دانست و گفت: آخرین خبری را که راجع به شروع زندگی بشر به دست آوردم، فهمیدم جمجمه ای پیدا شده است مربوط به 15 میلیون سال قبل، ولی باز هم ما نمی دانیم که چه موقع زندگی بشر روی زمین شروع شده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه در بیان این که عقل نمی تواند به عنوان راهنمای کامل زندگی بشر مطرح باشد، بیان کرد: هر چند عقل نیروی با ارزشی است و به واسطه آن می توان حق را از باطل تشخیص داد ولی به دلیل این که نور عقل در اعماق مطالب فرو نمی رود و این که نمی تواند ما را در حق حفظ کند و نگذارد از حق خارج شویم، راهنمای کاملی به حساب نمی آید.

مفسر قرآن کریم ابراز کرد: دلیل این که عقل عامل اصلی برای حفظ کردن انسان در مسیر حق نیست این است که با وجود این همه عاقل در غرب، زندگی غربیها آلوده به انواع فسادها و افسردگیها، ظلمها، خودکشیها است، هیچ کدام هم دیوانه نیستند که بشود آنها را در جایی حبس کرد.

وی به کشتار وحشیانه داعشیها در عراق اشاره کرد و افزود: این کشتارهای وحشیانه ای که انجام می شود بیشتر از سوی اروپاییهای درس خوانده و دانشگاهی رفته است که با این همه ادعا دانشجو تربیت کردن، عقل دارند ولی عقشلان هدایت گر نیست، چون همه حقایق را نمی تواند درک کند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به کنفرانسی مربوط به دخانیات که در غرب برگزار شده بود، تشریح کرد: استادی که 45 دقیقه راجع به مضرات سیگار صحبت می کرد وقتی وارد اتاق شخصی اش شد، شروع کرد به سیگار کشیدن و گفت نمی توانم سیگار نکشم، این فرد عقل دارد، علم دارد ولی علم و عقلش بازدارنده نیست.

استاد اخلاق حوزه علمیه وجود امام معصوم(ع) را هادی معرفی کرد و گفت: اهل بیت(ع) با مطرح کردن ایمان به خداوند و قیامت به عنوان عوامل بازدارنده گناه توانسته اند شیعیان را حفظ کنند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در پایان ابراز کرد: کسانی که شراب می خورند، ربا می خورند، مال مردم می خورند خودشان را شیعه ندانند، بلکه ملاک عمل انسان است نه ادعاهایی که دارد، در روز قیامت همه چیز با میزان قرآن، اهل بیت(ع) و پیامبران سنجیده می شود./202/867/ب1

ارسال نظرات