۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۴۴۵۰۳۱
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

همسران در زندگی مشترک بردبار و صبور باشند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان این که همسران در زندگی مشترک باید بردبار و صبور باشند، گفت: زن و مرد نباید به خاطر اختلافات جزئی زندگی خود را به هم بزنند.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در جلسه تفسیر قرآن با اشاره به آیه 19 سوره نساء، گفت: خداوند در این آیه می فرماید: حلال و جایز نیست مردان به اجبار و اکراه از همسرانشان ارث ببرند.
وی ادامه داد: براساس نقلها، در صدر اسلام اعراب جاهل با خانم های متمول که چهره زیبایی هم نداشتند ازدواج می کردند و بدون آنکه با آنها زندگی عادی داشته و حق همسری را ادا کنند، منتظر می شدند تا بمیرد و اموالش را تصاحب کنند.
وی اظهار داشت: متأسفانه امروزه نیز شاهدیم برخی مردان با زنی به خاطر پول و ثروتش ازدواج کرده و بدون اینکه رسم همسرداری را بجا آورند او را برای تصاحب اموالش تا لحظه مرگ در خانه خود نگه می دارند.
امام جمعه ارومیه تصریح کرد: مردانی که نه با همسران خود به خوبی زندگی می کنند و نه آنها را طلاق می دهند افراد منصفی نیستند که باید منتظر عذاب الهی باشند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی تأکید کرد: براساس متن صریح قرآن، اگر مردی با همسرش اختلاف داشت و یا او را دوست ندارد بهترین راه این است که صبر کند و زندگی را ادامه دهد، در غیر اینصورت باید با خوشی او را طلاق داده و تمام مهریه و بلکه مقداری بیشتر نیز به او پرداخت کند.
وی گفت: اینکه مردی، همسرش را به اندازه ای تحت فشار قرار داده و اذیت کند تا زن از حق و حقوق خود بگذرد و مهریه را بخشیده و طلاق بگیرد، برعکس دین عمل کرده است؛ مهریه حق خانم ها است که باید در صورت طلاق هم به صورت کامل پرداخت شود، مگر اینکه زن بدکاره بوده و بی عفتی کرده باشد که خداوند در چنین حالتی می فرماید: مردان می توانند بخشی از مهریه زنان را نپردازند.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: متأسفانه در حال حاضر در جامعه ما برعکس دین عمل می شود، با کوچکترین اختلاف زن را از خانه بیرون می کنند در حالی که از نظر شرعی باید حتی بعد از طلاق و تا زمانی که عده خانم تمام نشده، مرد باید او را در خانه خود نگه داشته و مایحتاج زندگی او را فراهم کند.
وی اضافه کرد: اینکه مردان همسران خود را بلاتکلیف نگه می دارند تا زن مجبور به بخشش مهریه و طلاق شود، گناه بزرگی است، انسان خجالت می کشد که چنین افرادی را مسلمان خطاب کند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: خداوند در حالت کلی مردان را به رفتار نیک و پسندیده با همرانشان توصیه کرده است، گاهی مردان در رابطه با همسرانشان چنان رفتارهای غیرانسانی و ناشایستی دارند که برخی افراد خجالت می کشند بگویند که همسرشان هستند.
وی در تفسیر بخش پایانی آیه گفت: زن و مرد نباید به خاطر اختلافات جزئی زندگی خود را به هم بزنند، ممکن است در ادامه زندگی با کسی که دوستشان ندارند، خیر زیادی به آنها برسد؛ انسان علم به آینده ندارد و باید در هرکاری خیر خود را از خداوند بخواهد.
گفتنی است، سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم از سوی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در مسجد امام جعفر صادق(ع) برگزار می شود./936
/202/ب2

ارسال نظرات